شیوع بیماری لکه آجری بادام در نی ریز

مسئول واحد حفظ نباتات مدیریت جهادکشاورزی شهرستان نی ریز درخصوص شیوع بیماری لکه آجری بادام در نی ریز به کشاورزان هشدار داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، زهرا مستفیضی مسئول واحد حفظ نباتات مدیریت جهادکشاورزی شهرستان نی ریز درخصوص شیوع بیماری لکه آجری بادام در نی ریز به کشاورزان هشدار داد، و اظهار کرد: با توجه به بارندگی زیاد و رطوبت بالا در شهرستان، این بیماری به میزان بسیار زیاد مشاهده شده است که در همین رابطه نیز کارگروه یاوران تولید از باغ‌های بادام شهرستان برای ردیابی و پایش بیماری لکه آجری بادام بازدید کردند.

او درباره نحوه پیدایش این بیماری تصریح کرد: ۳۰ تا ۴۰ روز بعد از آلوده شدن برگ‌های جوان، ابتدا لکه‌هایی بی شکل و سبز متمایل به زرد بر روی برگ ظاهر شده و به تدریج رنگ آن‌ها که معمولا گوشه دار هستند، زرد می‌شود.

زهرا مستفیضی افزود: به مرور با پیشرفت بیماری، رنگ لکه‌ها از زرد به نارنجی تند و سپس قرمز آجری تغییر می‌یابد که در این مرحله، بافت برگ در محل لکه‌ها ضخیم و در سطح زیرین برگ برجسته و رویه بالایی برگ فرو رفته و به تدریج تا اواسط تابستان کاملا قهوه‌ای و خشک می‌شود.

او اضافه کرد: در مراحل پیشرفته بیماری، برگ‌ها پیچ خورده و خشک می‌شوند و در ارقام حساسی مثل مامایی، منجر به کاهش محصول می‌شود.

مستفیضی افزود: جمع آوری برگ‌های خزان کرده در پاییز و انجام عملیات شخم در دو زمان جوانه زنی و خزان برگ‌ها در جلوگیری از شیوع این بیماری موثراست.

این کارشناس در خصوص مبارزه شیمیایی با «لکه آجری بادام» تصریح کرد: استفاده از قارچ‌کش‌های پیشگیری کننده مسی مانند بردوفیکس یک درصد، مانکوزب ۸۰ درصد ۲ در هزار، کوپراویت و کاسید هر کدام به نسبت ۲ در هزار در اواخر زمستان و اوایل بهار در ۲ تا ۴ نوبت (اولین سم‌پاشی در زمانی که ۵۰ درصد گل‌ها ریزش کردند، دومین سم‌پاشی ۱۵ روز بعد و سومین و چهارمین سم‌پاشی هم به فاصله ۱۵ روز) توصیه می‌شود.

کارشناس مسئول واحد حفظ نباتات مدیرت جهادکشاورزی شهرستان نی ریز بیان کرد: به لحاظ حساسیت نسبت به این بیماری، ارقام فرانیس، شکوفه، ۱۲ شاهرود و ۶ شاهرود بیشترین مقاومت، امامیه ۱، ۱۶ شاهرود، ۷ شاهرود و ۱۹ شاهرود کمترین کمترین مقاومت را دارند و ارقام مامایی، نان پاریل، آذر، یلدا، ربیع، سفید، ۸، ۱۳، ۱۵، ۱۷، ۱۸ و ۲۱ شاهرود در رده میانی هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار