راهکاری برای مقابله با تنش‌های حرارتی و خسارت حشرات و قارچ‌ها

مسئول واحد حفظ نباتات مدیریت جهادکشاورزی نی ریز، راهکاری آسان برای مقابله با تنش‌های حرارتی و خسارت حشرات و قارچ ارائه داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، زهرا مستفیضی مسئول واحد حفظ نباتات مدیریت جهادکشاورزی شهرستان نی ریز اظهار کرد: رنگ آمیزی تنه درختان راهکاری آسان برای مقابله با تنش‌های حرارتی و خسارت حشرات و قارچ‌ها است که از جانب کشاورزان مورد غفلت واقع شده است.

او تصریح کرد: با فرا رسیدن فصل سرما آبرسانی آوند‌های درختان و تغذیه شاخ و برگ آن‌ها متوقف می‌شود و به اصطلاح به خواب زمستانی می‌روند؛ بنابراین درختان در مقابل انقباض و انبساط‌های دمایی در طول شبانه روز و همچنین برای دفع برخی حشرات و قارچ‌ها بی دفاع می‌مانند.

زهرا مستفیضی اضافه کرد: برای محاظت درختان از تنش‌های فوق و کاهش آسیب‌ها می‌توان تنه درختان را با رنگ لاتکس سفید بطوریکه با ۵۰ درصد آب رقیق شود رنگ کرد.

او بیان کرد: از دیگر فواید رنگ کردن تنه درخت، محافظت در برابر جونده‌ها و حیوانات کوچکی است که از پوستۀ درخت تغذیه می‌کنند از این رو توصیه می‌شود سموم دفع جوندگان با رنگ ترکیب شود.

مستفیضی گفت: زدن رنگ سفید به درخت، راهی ساده و غیرسمی برای در امان ماندن درخت از مشکلات و آسیب‌های متعدد همچون آفتاب سوختگی است و این کار بسیار آسان و کم هزینه بوده و فقط یک بار در سال نیاز به انجام آن است.

این کارشناس ادامه داد: برخی سازندگان رنگ مخصوص تنه درخت، آن را با مواد ضد قارچ و دفع حشرات مانند بردوفیکس و سولفات مس آغشته می‌کنند که در مناطقی که مرطوب و نیز حملات حشرات برای لانه گزینی بیشتراست استفاده می‌شود.

کارشناس مسئول حفظ نباتات این مدیریت بیان کرد: این کار از ۲ سانتی متر زیرخاک تا ۶۰ سانتیمتر از تنه درخت و برای درختان بالای ۲ سال توصیه می‌شود.

مستفیضی افزود: بهترین زمان برای رنگ کردن تنه درختان، اواخر پائیز و در دمای هوای بالاتر از ۱۰ درجه سانتی‌گراد است که باید هر سال تکرار شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار