هنرمندی که روز مرگش با روز تولدش همزمان شد

بانوی فقید تئاتر کشورمان، سوم مهر ماه ۹۴ در حالی‌که باید تولد ۷۱ سالگی‌اش را جشن می‌گرفت، دار فانی را وداع گفت.

به گزارش خبرنگار  حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نام هما روستا، بازیگر، مترجم و کارگردان فقید کشورمان، با تئاتر گره خورده است. محال است وقتی از هما روستا سخنی به میان آید، شما یاد حمید سمندریان و علاقه افزونش به تئاتر نیفتید.

او که دارنده مدرک کارشناسی ارشد هنر از دانشگاه هنرهای زیبا بخارست بود، به ایران بازگشت تا آموخته هایش را در وطن اجرایی کند. هما روستا در نهایت همزمان با روز تولدش در سال ۹۴ بر اثر ابتلا به بیماری سرطان درگذشت. 

 

هما روستا، زنی که روز تولدش مصادف با روز مرگش شد

سابقه کاری هما روستا

هما روستا کار سینمایی خود را در سال ۵۰ با بازی در فیلم «دیوار شیشه ای» به کارگردانی ساموئل خاچیکیان آغاز کرد. سپس در سال ۶۵ در فیلم «گزارش یک قتل» به ایفای نقش پرداخت.

روستا در فیلمی از پوران درخشنده  با نام « پرنده کوچک خوشبختی» بازی کرد که برای او نامزدی دریافت لوح زرین بهترین بازیگر نقش اول زن از ششمین جشنواره فیلم فجر را به ارمغان آورد.

او همچنین، نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از هشتمین جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم «تمام فصل های زمین» در سال ۱۳۶۸ شد.

این بانوی هنرمند همچنین سابقه کار با کارگردانان بزرگ سینما را در کارنامه کاری خود داشت. بازی در فیلم «مسافران »ساخته بهرام بیضایی و فیلم از «کرخه تا راین» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا از آن جمله است که بابت بازی در فیلم «از کرخه تا راین» جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن را از یازدهمین جشنواره فیلم فجر دریافت کرد.  

او همچنین کارگردانی چندین نمایش را بر عهده داشت؛ نظیر نمایش «زمستان» در سال ۸۳ و نمایش «سانتاکروز». هما روستا «آنتیگون در نیویورک» را هم در سال ۱۳۸۶ روی صحنه برد. او با صدای بی‌نظیرش سابقه بازی در نمایش‌هایی چون «باغ آلبالو» را در کارنامه خود داشت.

هما روستا علاوه بر تئاتر و سینما سابقه‌ کار در تلویزیون را هم داشت؛ حضورش در فیلم هایی چون «با من بمان»، «در قلب من» و «آخرین ستاره شب» برای بینندگان خوشایند بود.  او در سال ۸۷ در نقش مادربزرگ سریال «ترانه مادری» به عنوان آخرین حضورش در تلویزیون خوش درخشید.

هما روستا، زنی که روز تولدش مصادف با روز مرگش شد

عشقی با دوام چهل سال

هما روستا در مصاحبه هایش درباره آشنایی با همسرش حمید سمندریان گفته بود: «پس از مهاجرت از فرنگ به ایران در دانشکده هنرهای زیبا، کارگردانی «باغ وحش شیشه‌ای» اثر تنسی ویلیامز را برعهده داشتم. حمید سمندریان برای دیدن کارم آمده بود و این اولین دیدار ما با هم بود. او در این دیدار گفته بود با اینکه من هم این نمایش را قبلاً اجرا کرده بودم ولی کار شما بهتر از من بود. حالا نمی‌دانم چون دلش پیش من گیر کرد این را گفت و یا واقعاً کار من از او بهتر بود.

 هنگام بازگشت از آلمان به ایران به علت اینکه فارسی به خوبی نمی توانستم صحبت کنم، رئیس دانشکده هنرهای زیبا به من پیشنهاد همکاری با استادهای آن دانشکده مانند شنگله و سمندریان را داد. دانشجوهای ما دو تا دوست داشتند، ما باهم ازدواج کنیم و برای همین خوبی های او را مدام به من گوشزد می‌کردند و مدام از مهربان بودن و خوشتیپ بودن او می گفتند و  بالعکس جلوی او هم از خوبی های من می‌گفتند و در نهایت حاصل این ازدواج کاوه پسرمان شد که در سال ۶۱ به دنیا آمد.»

هما روستا، زنی که روز تولدش مصادف با روز مرگش شد

یادمان سالن تئاتر «هما»

 به یاد این هنرمند فقید تئاتر سینما و تلویزیون ۶ مرداد ۹۹ اولین سالن تخصصی روباز اجرای تئاتر و کنسرت به نام «هما» با ظرفیت ۶۰۰ خودرو با سرمایه گذاری گروه هنری و موسسه تجربه هنر ساخته شد. این سالن  به سیستم تخصصی صدا، نور و ال. ای. دی‌هایی وسیع مجهز شده است و دارای صحنه‌ای مسقف به ارتفاع ۱۲ متر، در ابعاد ۵۰۰ مترمربع است تا امکان اجراهایی زنده و با کیفیت، جهت تئاتر و کنسرت فراهم شود.

نام هما روستا حتی بدون ساخت سالن تئاتر هم زنده می‌ماند. شاید برای زنده نگه داشتن نامش بهتر بود، مسیر آموزش و پرورش علاقه‌مندان به تئاتر هموار شود و با حمایت مسئولان، هنر تئاتر در وضعیت بد اقتصادی متأثر از کرونا سرپا نگه داشته شود تا  اینگونه راه هما روستا و حمید سمندریان به پاس تعلیماتشان برای تربیت نسل جوان در این حوزه پر رهرو بماند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار