درمان اسهال با چند روش ساده

اسهال ممکن است نشانه بروز یک بیماری جدی باشد که در این صورت حتما باید به پزشک مراجعه کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اِسهال وضعیتی است که در آن فرد بیمار دست کم سه بار در روز دفع مدفوع روان یا مایع دارد. این عارضه  ممکن است به دلایلی چون عفونت و میکروب در روده به وجود بیاید. 

مصرف میوه یا سبزیجات نشسته یا آلوده به میکروب، مسموم شدن یا حساسیت غذایی که معده آن را نمی پذیرد، بیماری های روده  مانند آی بی اس یا سندروم روده تحریک پذیر، نوشیدن آب آلوده یا خارجی منجر به بروز اسهال گاه و بی گاه خواهد شد.

فرد مبتلا به اسهال تا حد ممکن باید از مصرف مایعات پرهیز کند، همچنین شیرخوارانی که شیر خشک مصرف می‌کنند زیر نظر پزشک معالج خود شیر خشک را تعویض کنند. داروهای بدون تجویز نسخه از جمله آتاپولگیت و لوپر امید نیز می توانند به درمان این بیماری دردناک کمک کنند البته بیش از دو روز درمان بدون تجویز دکتر خطر دارد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

۱_در هنگام تغییر نکردن وضعیت رو به بهبود فرد مبتلا به اسهال

۲_ هنگام مشاهده مدفوع خونی

۳_فرد دارای سن بالای ۴۵ برای درمان بیماری به پزشک مراجعه کند زیرا پس از سن ۴۰ سالگی سیستم ایمنی بدن تضعیف می‌شود.

۴_اگر در هنگام اسهال زود به زود دهانتان خشک شده و تشنه می‌شوید.

۵_تب به همراه اسهال

برای جلوگیری از اسهال از مصرف مواد دارای فیبر جلوگیری کرده و حتما  از موز، سوپ، برنج کته، پاستا و سیب زمینی استفاده کنید همچنین استفاده از گوشت سفید، ماهی، تخم مرغ و ماست موجب کاهش تکرر اسهال می شود.

خوردن سبزیجات سبز خام، مواد غذایی حاوی ادویه فراوان و تند و آجیل ها در این دوران مضر است. نوشیدنی های دارای کافئین هم موجب تشدید اسهال می شوند. از داروهای ضد اسهال طبیعی می توان به چای سیاه اشاره کرد.

دلایلی به جز میکروب و عفونت مانند تغییرات آب و هوایی نیز می تواند در اسهال نقش داشته باشد.در این صورت استفاده از چای به صورت پودر موجب از بین رفتن اسهال و بازگشت به شرایط قبل و عادی می شود. دم کردن و مصرف چای ریحان از دیگر روش های درمان اسهال است.  استفاده از آب نیز در درمان اسهال بی تاثیر نیست.

غذاهای دارای فیبر فراوان مانند سبوس، میوه ها و سبزیجات دارای نفخ موجب تشدید اسهال می شود. از جمله موادی که مصرف آنها در دوران اسهال ممنوع است می توان به شیرین کننده های طبیعی، لوبیا، انواع توت ها، کلم بروکلی، کلم، گل کلم، نخود، قهوه، ذرت، بستنی، شیر، نخود فرنگی، فلفل، چای، آلو و سبزیجات دارای برگ های سبز اشاره کرد.

آدامس و نوشابه های رژیمی جایگزین خوبی برای شیرین کننده های مصنوعی هستند. از سبزیجات دارای برگ سبز می توان کاهو را نام برد. بنابراین در صورت مشاهده هریک از علائم مشکوک به پزشک معالج خود مراجعه کنید.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار