شانه ساز خبر داد؛

آغاز تزریق رایگان واکسن آنفلوانزا از فردا/ توزیع واکسن در داروخانه‌ها تا ۲ هفته آینده

رئیس سازمان غذا ودارو گفت: از فردا تزریق واکسن آنفلوانزا در مراکز جامع سلامت برای گروه‌های پرخطر به صورت رایگان آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا ودارو اظهار کرد: پارسال ۲۵۰ هزار دوز واکسن در اختیار معاونت‌های بهداشتی قرار دادیم و مقرر شده است تا ۱۰ برابر پارسال و به میزان ۲.۵ میلیون واکسن آنفلوانزا در اختیار معاونت بهداشتی قرار گیرد و تاکنون ۱.۵ میلیون دوز واکسن آنفلوانزا وارد شده و در اختیار معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفته است و از فردا تزریق واکسن آنفلوانزا برای گروه‌های پرخطر به صورت رایگان آغاز می‌شود.

شانه ساز ادامه داد: ما از کشورهای اروپایی معتبر واکسن آنفلوانزا را خریداری کرده ایم و به دلیل ممنوعیت صادرات در برخی کشورها امکان خرید واکسن آنفلوانزا از برخی کشورها میسر نبود.

چه کسانی رایگان واکسن آنفلوانزا دریافت می‌کنند؟

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به گروه هایی که در اولویت تزریق واکسن آنفلوانزا قرار دارند، گفت: واکسن آنفلوانزا کمتر از یکسال اعتبار دارد و خانم های باردار، بیماران صعب العلاج که داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی مصرف می کنند و بیماران پیوندی جزو گروه های پرخطر محسوب می شوند.

شانه ساز بیان کرد: گروه های پرخطر که در سامانه سیب معاونت بهداشتی پرونده الکترونیک دارند، رایگان واکسن آنفلوانزا دریافت می‌کنند و توزیع واکسن از هفته گذشته در مراکز جامع سلامت آغاز شده است و فکر می کنم مطابق پیش بینی ها تزریق واکسن آنفلوانزا در مراکز جامع سلامت برای گروه های پرخطر از فردا به صورت رایگان انجام می شود.

زمان توزیع  و قیمت واکسن آنفلوانزا در داروخانه‌ها 

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: توزیع واکسن آنفلوانزا در داروخانه‌های خصوصی ظرف یک یا ۲ هفته آینده آغاز می‌شود. افراد بالای ۶۵ سال برای دریافت آنفلوانزا با کارت ملی به داروخانه‌ها مراجعه کنند و ۳ تا واکسن به قیمت ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان در داروخانه‌ها عرضه خواهد شد.

شانه ساز تصریح کرد: سامانه تیتک از امکان دریافت واکسن آنفلوانزا با یک کد ملی در داروخانه های مختلف در اقصی نقاط کشور جلوگیری می کند و اگر این اقدام صورت نگیرد به دلیل تفاوت قیمت فاحش واکسن آنفلوانزا در داخل و خارج کشور امکان قاچاق معکوس وجود دارد و با وجود سامانه تیتک سازمان غذا و دارو احتمال اخذ مجدد واکسن آنفلوانزا یا قاچاق معکوس آن صفر است.

راهکار سازمان غذا  دارو برای جلوگیری از بازار سیاه واکسن آنفلوانزا

رئیس سازمان غذا و دارو بیان کرد: ما با این روش توزیع می توانیم یک آنفلوانزا را در مرز یا مبادی خروج از کشور ردیابی کنیم؛ در واقع با شناسه یکتا درج شده روی واکسن می توانیم بفهمیم که این واکسن را چه فردی و از کدام داروخانه‌ دریافت کرده است.

شانه ساز ادامه داد: اصرار ما برای اجرایی شدن سامانه تیتک به منظور جلوگیری از بازار سیاه و قاچاق دارو و واکسن و خروج منابع کشور است چرا که سامانه تیتک می تواند کنترل هوشمند در عرضه  و توزیع دارو ایجاد کند و حتی امکان توزیع دارو در نزدیک ترین داروخانه محل سکونت بیمار را ممکن خواهد کرد و دیگر نیازی نیست بیمار کیلومترها مسیر طی کند تا داروی خود را از داروخانه ای در مرکز استان تهیه کند و بیماران می توانند بدون صرف هزینه و وقت اضافی داروی خود را تامین کنند.

رئیس سازمان غذا و دارو بیان کرد: در مراکز جامع سلامت هم امکان قاچاق وجود ندارد چرا که فرد دریافت کننده، واکسن را در محل تزریق می کند. باید به داروخانه‌ها اعتماد کنیم بدانیم که احتمال احتکار در داروخانه ها بسیار کم و انگشت شمار است  و با نظارت هوشمند در داروخانه ها امکان تخلف وجود نخواهد داشت.

واکسن آنفلوانزا را بلافاصله پس از تهیه تزریق کنید

شانه ساز با تاکید بر تزریق واکسن آنفلوانزا بلافاصله پس از دریافت از داروخانه گفت: واکسن آنفلوانزا زنجیره سرد دارد و نباید طولانی مدت خارج از یخچال بماند و افرادی که واکسن را از داروخانه دریافت می‌کنند به سرعت اقدام به تزریق کنند و باید توجه داشت که واکسن آنفلوانزا اگر  ۳ تا ۴ ساعت بیرون از یخچال بماند اثربخشی خود را از دست می دهد.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره سهمیه بندی واکسن آنفلوانزا بیان کرد: باید توجه داشت که هر فرد می‌تواند با ۳ کد ملی برای ۳ نفر واکسن آنفلوانزا دریافت کند و این راهکار به منظور پیشگیری از قاچاق و نشت آن به بازار سیاه است.

شانه ساز گفت:۱۶ میلیون واکسن آنفلوانزا مطابق پیش بینی‌ها وارد کشور خواهد شد و این میزان بیش از نیاز کشور با توجه به جمعیت گروه‌های پرخطر است و امسال با توجه به رعایت فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک، رعایت نکات بهداشتی و نبود تجمعات شیوع آنفلوانزا کمتر خواهد بود و میزان شیوع آنفلوانزا در نیم کره جنوبی که در فصل پاییز و زمستان هستند، بسیار کم بوده است.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: پس از توزیع ۱۶ میلیون واکسن آنفلوانزا برای گروه های پرخطر اقدام به واردات با ارز نیمایی خواهیم کرد و افراد سالم می توانند واکسن آنفلوانزا را تهیه کنند البته قیمت واکسن بالاتر خواهد بود.

از واکسن آنفلوانزای ایرانی چه خبر؟

شانه ساز درباره واکسن آنفلوانزای ایرانی گفت: واکسن آنفلوانزای ایرانی به دلیل تحریم ها و مشکلاتی که دشمنان ایجاد کردند، در تامین مواد اولیه دچار مشکل شد و شرکت تولید کننده نتوانست در تابستان وارد فاز مطالعات بالینی شود، در صورتی که این واکسن فاز بالینی را با موفقیت طی کند، در دسترس خواهد بود اما باید دانست که واکسن آنفلوانزای ایرانی در زمان طلایی تزریق در دسترس نخواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۰ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
کودکان زیرپنج سال هم باید گروه حساس و پرخطر شناخته شوند یعنی برای یه واکسن انفولانزا هم بجنگیم نمیدونم باید از گرانی و تورم بمیریم یا از کمبود واکسن انفولانزا. اهای مسولین به داد مردم برسید از این گرانی و تورم کمرشکن شدیم ملت امام حسبن به همدیگر رحم کنید
Iran (Islamic Republic of)
بهرام
۰۷:۰۱ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
باز چه بلایی قراره سر سلامتی مردم بیارید؟
چه شده همه چی تحریمه ولی این یکی نیست؟
مثل ید برای قاطی کردن در نمک!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۳ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
بیل گیتس گفته . جمعیت دنیا 15 درصد اضافه است و می خواهند این 15 درصد را با واکسنهایی که بیماریهای مزمن و سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند
از بین ببرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۸ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
می گفتن افراد بالای 65 که رایگانه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۹ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
عزیزان این ک مجانی نیس چهل وپنج هزارتومن قیمتشه کجاش مجانیه؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۳:۲۸ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
خوشگلم
مشکل اینجاست که داروخانه ها بخشی از تعداد واکسن دریافتی را به صورت محدود توزیع می کنند و بقیه را نگه می دارند ‌که وقتی اعلام شد واکسن با نرخ نیمایی وارد شده و در داروخانه ها در دسترس است اون موقع بقیه ی واکسن ها رو که دولتی گرفته بودن را رو می کنند و خوب پولی به جیب می زنند
این نوع از برنامه ریزی بو داره
و مشخصه که داستان پیچیده ست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۰ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
شما واکسن انفولانزا که یه عمر وجود داشته دست مردم نمیدید میخواید واکسن کرونا بدید ب مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۸ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
پس این بیمه چه موقع به درد میخوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۶ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
پس محققان و دانشمندان، خودمون چکار میکنن؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۸ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
بند اخر توضیح دادن بخون
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۱:۱۹ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
پروردگار به خیر بگزرونه
از فردا هرجا میری میگن نیست .نیومده.نمیاد.نمیدن
آخرین اخبار