بنار در گفت‌وگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران جوان:

‌می‌توانیم ۵۰ درصد درآمد‌های مورد نیاز شهرداری تهران را تأمین کنیم/ قرارداد خرید ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس ماه جاری منعقد می‌شود

مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری شهرداری تهران در گفت‌وگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران جوان درباره موضوعات مختلفی صحبت کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، دوره جدید مدیریت شهری در شرایطی آغاز شد که منابع درآمدی که در دوره‌های قبل برای تأمین هزینه‌های شهرداری به کار گرفته می‌شدند نظیر تراکم فروشی دیگر وجود نداشتند و همین امر ضرورت تأمین منابع درآمدی از منابع غیر نقد نظیر کسب درآمد از پروژه‌های مشارکتی را دو چندان می‌کرد. در چنین وضعیتی به تشریح اقدامات سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی شهر تهران در مدیریت شهری پرداختیم؛ اینکه این سازمان چه ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایی دارد که برای نیل به اهداف مد نظر شهرداری از آن‌ها می‌تواند استفاده کند موضوعی است که در گفت‌وگو با شکرالله بنار مدیر عامل سازمان سرمایه گذاری شهر تهران به دنبال پاسخ آن هستیم. این در حالی است که بنار تأکید دارد که با ظرفیت‌های موجود شهر تهران در حوزه سرمایه گذاری مشارکتی، می‌توان ۵۰ درصد درآمد شهرداری را تأمین  کرد.

درآمد ۱۲۰۰ میلیارد تومانی شهرداری تهران از فروش پروژه‌های مشارکتی

باشگاه خبرنگاران جوان: با توجه به اظهارات اخیر رئیس شورای شهر تهران، عملکرد شهرداری در جذب بودجه‌های غیر نقدی ضعیف بوده است، نظر شما چیست؟

بنار: قبل از پاسخ به این سوال باید نگاهی به عملکرد این سازمان در سال‌های گذشته بیاندازیم. در ۱۰ سال گذشته عملکرد سازمان سرمایه گذاری در جذب بودجه غیر نقد و فروش پروژه‌های مشارکتی بالغ بر ۱۲۰۰ میلیارد تومان بوده است، این در حالی است که در دوره جدید مدیریت شهری تنها در سال ۹۸ بالغ بر ۱۲۰۰ میلیارد تومان از فروش پروژه‌های مشارکتی توانستیم برای شهرداری درآمد کسب کنیم. حال آن که مأموریتی که به این سازمان محول شده بود هزار میلیارد تومان درآمد بود و ما توانستیم از مأموریت محوله نیز بیشتر درآمد کسب کنیم.

در سال جاری نیز به ما مأموریت داده شد که بالغ بر ۷۴۰۰ میلیارد تومان از این پروژه‌ها را در راستای تأمین منابع درآمدی شهرداری تهران به فروش برسانیم؛ این در حالی است که برای نیل به این هدف باید در نظر گرفت که پروسه فروش کوتاه مدت ۵ تا ۶ ماهه نیست و این در شرایطی است که شیوع ویروس کرونا هم مزید بر علت شده و اجازه نداده که کارشناسان رسمی در محل پروژه‌ها حضور داشته باشند.

باشگاه خبرنگاران جوان: در حال حاضر در حوزه پروژه‌های مشارکتی در وضعیتی قرار دارید؟

خوب می‌دانید که برای فروش پروژه‌های مشارکتی نیاز به کارشناسی رسمی است و کارشناسان رسمی ملاحظات خاص خود را دارند، برخی اوقات چندین ماه مطالعات یک کارشناس رسمی طول می‌کشد که در پی آن نظر قعطی خود را بگوید. از جهتی نیز ما برای اینکه قیمت نهایی را اعلام کنیم، حساس هستیم تا تمامی مراحل به صورت قانونی و با نظارت دستگاه‌های نظارتی صورت گیرد.

با این وجود پروژه‌های خلیج فارس، بازار قطعات و پروژه مسافر در ماه جاری آماده فروش هستند. علاوه بر این در راستای تحقق مأموریت‌های محوله وعده تحقق فروش پروژه‌ها به میزان ۲۵۰۰ میلیارد تومان را در ۶ ماهه اول سال جاری داده‌ایم که همین کار را انجام خواهیم داد، این در حالی است که برخی پروژه‌های سازمان سرمایه گذاری، قدمت ۲۰ ساله دارند.

می‌توانیم ۵۰ درصد درآمد‌های مورد نیاز شهرداری تهران را تامین کنیم

باشگاه خبرنگاران جوان: با توجه به امضای لایحه سند جامع سرمایه گذاری، میزان سرمایه گذاری‌ها به چه صورت بوده است؟

بنار: اگر روند سرمایه گذاری در سال‌های گذشته را ببینیم و از زمانی که سند جامع سرمایه گذاری تصویب و ابلاغ شد، نتایج خوبی را شاهد هستیم، به طوری که امروزه قریب به ۱۷ هزار میلیارد تومان پروژه‌های مشارکتی در مناطق در سایه این سند امضا شده یا در آستانه انعقاد است. سازمان سرمایه گذاری یک سازمان کوچک، اما موثر است و باید اذعان کنیم چنین سرمایه گذاری در تاریخ بلدیه نداشته ایم.

اقدام مهم دیگر سازمان سرمایه گذاری تعیین تکلیف پروژه‌هایی بوده که در دادگاه پرونده داشته اند، لذا امروز در شرایطی هستیم که هیچ پروژه مشارکتی نداریم که نفس نکشد، تمام پروژ‌های مشارکتی هم که در محاکم قضایی پرونده داشتند، امروز اعلام می‌کنیم که همه آن‌ها تکلیفشان مشخص شده است.

آخرین اخبار از تأمین واگن‌های مترو و خرید اتوبوس

باشگاه خبرنگاران جوان: به تازگی  شورای شهر نسبت به تشکیل سازمان گردشگری در شهرداری تهران تأکید دارد، اقدامات مهم سازمان سرمایه گذاری در این راستا به چه صورت بوده است؟

بنار: در حال حاضر در بخش گردشگری پروژه «هزار و یک شهر» به عنوان یک پروژه عظیم مطرح است و می‌توانیم از این پروژه به عنوان یک پروژه مشارکتی درآمد زایی کنیم، این در حالی است که شهرداری ریالی بابت پروژه‌های مشارکتی به سازمان پرداخت نمی‌کند و براساس درآمد‌های سازمان عمل می‌کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: درباره تأمین واگن‌های ناوگان عمومی تاکنون چه اقداماتی انجام دادید؟

از طرفی یکی از مأموریت‌های محوله به سازمان تأمین واگن‌های مترو و خرید اتوبوس است که در بخش خرید واگن با چند شرکت خارجی وارد تفاهم نامه شدیم و در آینده اخبار خوبی در این زمینه خواهید شنید. اما این را هم بگویم که سازمان مشکلات و دغدغه‌های فراوانی هم دارد، به طوری که روزانه چندین شکایت در محاکم داریم، دلیل اصلی آن هم این است که شرکای ما اموال شهرداری را پیش فروش کرده‌اند و ما از این منظر هم دغدغه‌های خاص خود را داریم، اما با تلاش و پشتکار کارکنان خدوم این سازمان و علی‌رغم این مشکلات توانسته‌ایم گام‌های موثری در تحقق درآمد بودجه غیر نقد شهرداری برداریم. اگر حمایت‌های موثرتری بشود، قطعا توفیقات بیشتر از این خواهیم داشت و می‌توانیم تا ۵۰ درصد درآمد‌های شهرداری تهران را از طریق سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی تأمین کنیم.

با توجه به اقدامات صورت گرفته برای ۶ ماهه نخست سال گزارش خوبی به اعضای محترم شورای شهر تهران ارائه خواهیم داد و برای ۶ ماهه دوم نیز اقدامات ارزنده‌ای در دست اجرا خواهیم داشت.

این را هم در نظر بگیرید بر اساس تکالیفی که از شورای محترم شهر تهران برای این سازمان در سال جاری در نظر گرفته شده، تکالیف ما به نسبت سال گذشته ۷۰۰ درصد افزایش پیدا کرده و نه تنها پا پس نکشیدیم، بلکه با برنامه ریزی و استفاده از ظرفیت کارشناسی سازمان و حمایت مدیریت ارشد شهری در حال تحقق آن هستیم، چرا که اعتقاد داریم ظرفیت شهرداری بیشتر از این‌ها است و ما می‌توانیم تأمین درآمد‌های شهرداری تهران را محقق کنیم.

می‌توانیم ۵۰ درصد درآمد‌های مورد نیاز شهرداری تهران را تامین کنیم

انعقاد قرارداد خرید ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس به روش غیر نقد در ماه جاری

باشگاه خبرنگاران جوان: درباره خرید ناوگان حمل و نقل عمومی، سازمان سرمایه گذاری چه اقداماتی انجام داده است؟

بنار: سال گذشته با معاون حمل و نقل ترافیک وقت تفاهم نامه‌ای امضا کردیم و به ما مأموریت داده شد که ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس به روش غیر نقد و با دارایی‌های مان خریداری کنیم، در همین راستا دارایی‌های مان را احصا کردیم و خبر خوبی که می‌توانیم به شهروندان تهرانی بدهیم این است که ماه جاری قرارداد خرید ۱۰۰۰ اتوبوس به روش غیر نقد را منعقد خواهیم کرد.

با عنایت به دستورالعمل اخیر معاون اول رئیس جمهور، پیرو این دستورالعمل قرار است هفته آینده این قرارداد را به امضا برسانیم. این گونه هم نبود که ما بدون مشکل بتوانیم به چنین موفقیت‌هایی دست یابیم، سازمان سرمایه گذاری هیچ روزنه‌ای برای جذب سرمایه نبود که پیگیری نکند، چرا که بر اساس واقعیت‌های شهرداری کار می‌کنیم.

هر چند به تازگی فشار‌هایی علیه سازمان اتفاق افتاده است، اما در کنار اقدامات مذکور باید بگویم در سال جاری مشارکتی به ارزش ۷ هزار میلیارد تومان در شهر آفتاب را خواهیم داشت که مقرر شد سرمایه گذار آن طی یک ماه انتخاب شود. ما در عین حال که کار سرمایه گذاری را انجام می‌دهیم، به خلأهای اقتصادی شهر هم می‌پردازیم.

می‌توانیم ۵۰ درصد درآمد‌های مورد نیاز شهرداری تهران را تامین کنیم

تنظیم بسته‌ سرمایه گذاری برای مناطق شهرداری تهران

باشگاه خبرنگاران جوان: سال جاری بر اساس بیانات مقام معظم رهبری به نام سال جهش تولید نامگذاری شده و در حال حاضر ۶ ماه از سال می‌گذرد، طی این مدت عملکرد شما در راستای تحقق شعار سال به چه صورت بوده است؟

بنار: ما جزء نهادهایی هستیم که به جهش تولید فوق العاده توجه کرده‌ایم. شاید بپرسید چگونه؟ شما توجه کنید ما درصدد هستیم سرمایه گذاری امسال را به رقم ۲۵ هزار میلیارد تومان برسانیم، چنین اقدامی در تاریخ بلدیه بی سابقه هست و این به معنی جهش تولید است. اینکه هیچ پروژه مشارکتی غیر فعالی نداریم، در سایه لطف و عنایت خداوند، تلاش همکاران و توجه و حمایت مدیران ارشد است.

ما بسته‌ سرمایه گذاری را برای مناطق شهرداری تنظیم کرده‌ایم که تکالیف سرمایه گذاری را معین می‌کند. اگر این بسته توسط شورای شهر و شهردار محترم تأیید شود، یک گام بزرگی در توسعه سرمایه گذاری‌های مشارکتی برداشته خواهد شد.


بیشتر بخوانید


گفت وگو از محمد علی میرزایی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار