ثبت جهانی اورامان موجب رونق گردشگری در کردستان می‌شود

فیلمساز کردستانی گفت: با ثبت جهانی اورامانات شاخص‌های اجتماعی زندگی مردمان این مناطق تقویت می‌شود و این منطقه نقطه هدف گردشگران جهانی خواهد شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، کیوان مجیدی فیلمساز کردستانی گفت: ثبت جهانی اورامانات که شامل سه بخش، ژاورود، تخت و لهون است بدلایل مختلف برای مردمان اورامان و کردستان بسیار مهم و حیاتی است.

او اضافه کرد: منطقه اورامانات بعد از ثبت جهانی از کمک‌های اقتصادی و مالی سازمان‌های معتبر جهانی بهره‌مند خواهد شد که موجب بهتر شدن زندگی مردم می‌شود.

مجیدی با بیان اینکه سازمان‌های معتبر جهانی برای حفاظت از تاریخ، طبیعت و فرهنگ اورامان پشتوانه ما خواهند شد، افزود: بازسازی آثار ملموس و ناملموس منطقه اورامان به کمک جامعه جهانی و زنده شدن این آثار از دیگر تبعات ثبت جهانی اورامان است.

او یادآور شد: با ثبت جهانی شدن این منطقه، در زمان وقوع هر جنگ احتمالی تحت حفاظت و حمایت جامعه جهانی بود و عملا کاربرد هر سلاحی در این منطقه ممنوع خواهد بود.

مجیدی با اشاره به اینکه چند سال است که از نزدیک با تیم ثبت جهانی اورامانات همکاری مستمر دارم، گفت: تصاویر و فیلم‌های زیادی از مناطق سه گانه اورامان که شامل طبیعت، بافت معماری، فرهنگ، آداب و رسوم و مراسم‌هاست در اختیار این تیم گذاشته‌ام.

ارزیاب مصری یونسکو و نماینده ایکوموس جهانی برای ارزیابی منظر فرهنگی، تاریخی اورامانات در روز‌های گذشته به ایران آمده و پس از بازدید از برخی مناطق استان کرمانشاه، اکنون مشغول بازدید از چند روستای منطقه اورامان در استان کردستان است.

هورامان یا اورامان نام منطقه‌ای تاریخی با بافت پلکانی و آداب و رسوم بسیار خاص است که بخش‌هایی از شهرستان‌های سروآباد، سنندج و کامیاران استان کردستان و شهرستان‌های پاوه، جوانرود، نودشه و نوسود استان کرمانشاه را شامل می‌شود.

منطقه هورامان در استان کردستان دارای یک شهر (اورامان تخت) و ۷۶ روستاست که تاکنون ۱۳ روستای این منطقه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و پرونده ثبتی ۲۲ روستا نیز در حال پیگیری است.

واژه هورامان یا اورامان از ۲ بخش هورا به معنی اهورا و مان به معنای خانه، جایگاه و سرزمین تشکیل شده و در واقع به معنای سرزمین اهورایی و جایگاه اهورا مزدا است.

اورامانات در استان کرمانشاه به منطقه‌ای در شمال غربی این استان شامل شهرستان‌های پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی اطلاق می‌شود که حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

بخشی از هورامان نیز در شهرستان‌های مریوان، سروآباد و کامیاران استان کرمانشاه واقع شده و بخش دیگری از آن نیز در استان حلبچه عراق واقع است.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.