اجرای هزار و ۱۷۹ هکتار سامانه آبیاری نوین در شاهرود

هزار و ۱۷۹ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان شاهرود مجهز به سامانه آبیاری نوین شدند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، علی اصغر حجی مدیرجهادکشاورزی شهرستان شاهرود، گفت: میانگین اجرای سامانه آبیاری نوین کشوری ۲۳ درصد است که شهرستان شاهرود با میانگین ۲۴ درصدی از این برنامه جلوتر بوده و این در حالی است که در برخی از مناطق مانند خارتوران این میزان به ۶۰ درصد رسیده است.

او از افتتاح این طرح در محروم‌ترین منطقه استان سمنان خبر داد و افزود: هفته گذشته در منطقه خارتوران بیارجمند طی یک دوره ۱۸ ماهه هزار و ۳۷۲ هکتار سامانه نوین آبیاری اجرا شد.

حجی با بیان اینکه در طی ۴۰ سال گذشته تنها ۲۴ چاه در این منطقه حفر شده بود، ابراز داشت: ۱۵ چاه این منطقه با هزینه ۱۰ میلیارد تومانی به سامانه آبیاری نوین مجهز شدند.

مدیرجهادکشاورزی شهرستان شاهرود تصریح کرد: امسال درمنطقه خارتوران ۹۲.۵ کیلومتر لوله گذاری از منبع آب تا مزرعه انجام شده است که این امر از هدر رفت سالانه ۴۲ میلیون مترمکعب معادل ۲ چاه آب با دبی ۳۰ لیتر بر ثانیه جلوگیری می‌کند.

او در ادامه با اشاره به اینکه حدود ۷۰ درصد از کانال‌های انتقال آب در شهرستان هنوز خاکی هستند، بیان کرد: امسال ۳۳ کیلومتر بهسازی جاده بین مزارع که بر اثر سیل از بین رفته بود در شهرستان اجرا شد.

مدیرجهادکشاورزی شهرستان شاهرود بر احیای قنات‌های شاهرود تاکید کرد و گفت: پارسال برای احیای ۵۱ قنات سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان هزینه شد.

حجی در پایان با اشاره به اینکه شاهرود سالانه بیش از ۷ میلیارد متر مکعب بارش دارد، گفت: از این مقدار ۹۰ درصد تبخیر می‌شود و اگر ۱۰ درصد این بارندگی‌ها به سفره‌های زیر زمینی تزریق شود برابر با مقدار آبی است که از چاه‌ها بیرون کشیده می‌شود.

انتهای پیام / م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار