نسخ خطی شمس و مولانا در کتابخانه آستان قدس رضوی

مجموعه‌ای ارزشمند، افزون بر ۴۵۰ نسخه خطی و چاپ سنگی نفیس از تألیفات مولوی، در کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود که بیش از ۲۰۰ نسخۀ آن "مثنوی معنوی" است.





به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سیدمحمدرضا فاضل هاشمی مسئول امور مخازن نسخ خطی و چاپ‌سنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: بیش از ۴۵۰ نسخه خطی و چاپ‌سنگی از جلال‌الدین محمد بلخی ملقب به مولوی و همچنین نُسخی ازشمس تبریزی در این مرکز وجود دارد.
 
او با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ نسخه از این مجموعه به "مثنوی معنوی" مولانا و منتخب مثنوی "لب لباب مثنوی" اختصاص دارد، به یکی از نفیس‌ترین آن‌ها اشاره کرد و افزود: این نسخه از مثنوی معنوی در سال ‎۸۴۸ قمری به خط نستعلیق ۲۳ سطری در ۳۰۷ برگ کتابت شده و میرزا رضاخان نائینی آن را وقف آستان رضوی کرده است.

بیشتر بخوانید

مسئول امور مخازن نسخ خطی و چاپ‌سنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به «دیوان شمس» یا «دیوان کبیر» شامل غزلیات، رباعیات و ترجیع‌بند‌های مولانا اشاره کرد و ادامه داد: نسخه‌های بسیاری از این اثر در گنجینه موجود است که دو نمونه از نفیس‌ترین آن‌ها، دیوان شمس به کتابت سال ۱۰۵۸ قمری اهدایی سیدجلال‌الدین تهرانی و دیگری منتخب دیوان به کتابت قرن یازدهم است.

فاضل هاشمی بیان کرد: نسخه‌ای از دیوان شمس به خط محمدابراهیم استرآبادی که در قرن سیزدهم کتابت شده از دیگر آثار ارزشمند این گنجینه است.

او همچنین از مثنوی عرفانی «مرغوب القلوب» به قلم شمس تبریزی یاد کرد و اظهار داشت: این اثر کتابی عاشقانه است که در ۱۰ فصل، برخی آیات و روایات و گفته‌های کوتاه عرفا را در موضوع تهذیب نفس، سیر و سلوک و اخلاق پسندیده به نظم کشیده است.

انتهای پیام// م.ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.