چین، ارمنستان و جمهوری ‌آذربایجان را به خویشتن‌داری دعوت کرد

در واکنش به شدت گرفتن تنش‌ها در قره باغ، چین طرفین را به خویشتن‌داری فراخواند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آناتولی، با افزایش تنش‌ها در قره‌باغ، «وانگ ون ‌بین» سخنگوی وزارت خارجه چین امروز (دوشنبه) در کنفرانسی مطبوعاتی از دو طرف خواست خویشتن‌داری کنند.

او در بیانیه خود در این باره گفت: «حفظ صلح و ثبات در منطقه به نفع همه و به طور خاص جمهوری آذربایجان و ارمنستان است.»

در ادامه نیز این مقام چینی افزود: «امیدواریم کشور‌های مربوطه اقدامات لازم برای جلوگیری از شدت بیشتر تنش‌ها را اتخاذ  و مناقشات را از طریق گفت‌وگوی سیاسی حل کنند.»

سخنگوی وزارت خارجه چین در آخر گفت: «از همه طرف‌ها می‌خواهیم با خویشتن‌داری، اعتدال، همکاری و مسئولیت‌پذیری راهکار‌های دیپلماتیک برای این مسئله پیدا کنند.»

گفتنی است فردا (سه‌شنبه) شورای امنیت سازمان ملل نشستی فوری برای رسیدگی به تنش‌های میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان برگزار خواهد کرد.

این در حالی است که «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد نیز دیروز (یکشنبه) نسبت به شروع مجدد درگیری بین آذربایجان و ارمنستان واکنش نشان داده بود.

گوترش با تاکید بر توقف فوری درگیری‌ها در منطقه قره‌باغ طرف‌های درگیر را به «همکاری نزدیک» با این کشور‌ها «برای از سرگیری فوری گفت‌وگو‌های بدون پیش شرط» ترغیب کرده بود.

منطقه مورد مناقشه میان جمهوری آذربایجان و نیرو‌های جدایی طلب قره باغ بعد از رویارویی‌های سال ۲۰۱۶، شاهد وخامت صحنه‌های درگیری است.

پیشتر اتحادیه اروپا نیز خواهان توقف فوری اقدامات خصمانه در «ناگورنو قره باغ» و نیز پایبندی به آتش بس در این منطقه شده بود.

«جوزپ بورل» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز خواستار قطع فوری درگیری بین آذربایجان و ارمنستان شد و گفت: «اتحادیه اروپا خواستار توقف فوری درگیری‌ها و آتش بس میان دو کشور است.»

این مقام ارشد اتحادیه اروپا سپس به سازمان امنیت و همکاری برای حل اختلاف بین دو کشور اشاره کرد و افزود: «لازم است بدون هیچ پیش‌شرطی، مذاکرات برای حل اختلافات از سرگرفته شوند.»

در انتها نیز او تنش در قره باغ  را نگران کننده دانست و آن را آسیبی برای ثبات منطقه عنوان کرد.

همچنین  آمریکا نیز با محکوم کردن خشونت میان آذربایجان و ارمنستان از دو طرف خواست به سرعت آتش‌بس برقرار کنند.

به تازگی و به دنبال بالا گرفتن تنش‌ها در منطقه «ناگورنو قره‌باغ» کشور‌های آذربایجان و ارمنستان از اعمال حکومت نظامی در بخش‌هایی از کشور‌های خود خبر دادند.

ارمنستان گفته است آذربایجان یک حمله هوایی و نیز یک حمله توپخانه‌ای به منطقه مورد اختلاف «ناگورنو قره‌باغ» به انجام رسانده است؛ اما آذربایجان معتقد است این حمله در پاسخ به گلوله باران ارمنستان بوده است.

مقامات باکو اعلام کرده‌اند شمار نامشخصی از شهروندانشان کشته شده و شش نفر نیز زخمی شده‌اند.

اختلاف دو کشور بر سر منطقه مورد مناقشه قره باغ است. ارمنستان و جمهوری آذربایجان چهار دهه است که بر سر مالکیت منطقه قره باغ مناقشه دارند که اخیرا این مناقشه به درگیری‌های نظامی بین دو کشور ختم شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار