قلب، موتور محرکه بدن / چه عواملی زمینه ساز بیماری های قلبی می شوند؟

متخصص قلب و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: قلب موتور محرکه بدن است و بعد از بیماری های عفونی بیشترین مرگ و میر در جهان بر اثر بیماری های قلبی عروقی ایجاد می شود. 

عوامل زمینه ساز بیماری های قلبی را بشناسیمبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، فاطمه صحتی متخصص قلب و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز به مناسبت روز جهانی قلب گفت: عوامل زمینه ساز بیماری های قلبی به دو گروه تقسیم می شوند که گروه اول عوامل خطر سازی هستند و قابل کنترل نمی باشند مثل سن ، جنس، ژنتیک و در افرادی که به صورت ژنتیکی مستعد ابتلا به بیماری های قلبی عروقی هستند و ما باید سعی کنیم این افراد را هر چه زودتر شناسایی کنیم و عوامل خطر ساز قابل کنترل را در این افراد کنترل کنیم.

صحتی افزود: عوامل خطر ساز قابل کنترل اصلاح سبک زندگی، عدم استفاده از دخانیات، کنترل دیابت ،  فشار خون و چربی خون است.

او گفت: قلب موتور محرکه بدن است و بعد از بیماری های عفونی بیشترین مرگ و میر در جهان بر اثر بیماری های قلبی عروقی ایجاد می شود. 

صحتی افزود: افرادی که مبتلا به بیماری های قلبی عروقی هستند در دوران شیوع کرونا باید بسیار دقت کنند چرا که بیشتر در معرض خطر هستند و این افراد باید دستور العمل های بهداشتی را به خوبی کنترل کنند . 

او گفت: کرونا ممکن است در قلب افراد سالم نیز اثراتی ایجاد کند و موجب التهاب ماهیچه قلب، نارسایس و افزایش میزان انعقاد پذیری خون شود که موجب بروز سکته می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز افزود: هر سال از طرف انجمن جهانی قلب شعاری تصویب می شود تا مردم نسبت به بیماری های قلبی  و عروقی آگاه تر شوند و  هر سال ۲۹ سپتامبر در سراسر جهان به مناسبت روز جهانی قلب برنامه های متعددی در جهت آگاهی مردم برگزار می شود . 

متخصص قلب و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: روز جهانی قلب فرصت مناسبی است تا در افراد احساس خطر ایجاد شود چرا که بیماری های قلبی فقط مختص افراد سالخورده نیست و متاسفانه به دلیل سبک زندگی غلط، عدم تحرک، فشار های روانی و استرس  بیماری های قلبی در افراد جوان نیز بسیار شایع شده است.

او افزود: شیوع بسیاری از بیماری های قلبی به دوران کودکی باز می گردد و باید از همان ابتدا سبک زندگی افراد را کنترل کنیم. 

انتهای پیام/خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.