عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

کشاورزان هم در قیمت گذاری محصولات کشاورزی نقش خواهند داشت

زارعی گفت: کشاورزان و تشکل‌ها در تعیین قیمت محصولات کشاورزی نقشی نداشتند، اما با تعیین شورای قیمت گذاری این نقش برای تشکل‌ها و کشاورزان در نظر گرفته شده است.

منصور علی زارعی نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  با بیان اینکه نحوه قیمت گذاری همه محصولات کشاورزی در بخش واردات نهاده‌ها و فروش محصولات به صورت جدی در کمیسیون کشاورزی در حال پیگیری است از تصویب طرح دو فوریتی در این خصوص خبر داد و گفت: کشاورزان و تشکل‌ها پیش از این در تعیین قیمت محصولات کشاورزی نقشی نداشتند، اما با تعیین شورای قیمت گذاری این نقش برای تشکل‌ها و کشاورزان در نظر گرفته شده است.

او با بیان اینکه این شورا ۱۱ نفر عضو دارد، افزود: نمایندگانی از دولت و مجلس، تشکل‌های کشاورزی و خود کشاورزان این شورای یازده نفره را تشکیل می‌دهند و مصوبات  آنها نیز لازم الاجرا است.

زارعی گفت: وزرای جهادکشاورزی و اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه به عنوان نمایندگان دولت، نظام مهندسی کشاورزی، اتحادیه صنف کشاورزی و تعاونی‌ها بخش کشاورزی به عناون نمایندگان تشکل ها، دو نماینده از کمیسیون کشاورزی مجلس و ۳ کشاورز خبره هم در این شورای قسمت گذاری حضور دارند و بر روی قیمت گذاری محصولات کشاورزی نظر می‌دهند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی دلیل افزایش اخیر قیمت کود را حذف کود شیمایی از فهرست دریافت کنندگان ارز دولتی اعلام کرد و ادامه داد: در حال حاضر فقط دانه‌های روغنی، روغن خام، ذرت، جو و کنجاله سویا از ارز دولتی استفاده می‌کنند.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی گفت: نظر کمیسیون کشاورزی این است که دولت باید برای کود‌های شیمیایی وارداتی نیز ارز ترجیحی اختصاص دهد یا در شورای قیمت گذاری بر اساس هزینه‌های کشت، قیمت تضمینی مناسب برای محصولات کشاورزی لحاظ کند.


بیشتر بخوانید 
چرا صادرات مرکبات چاره کار کشاورزان نبود؟/ تجربه مان می‌گوید امسال هم قرار نیست اتفاق خاصی بیفتد!


زارعی ارائه تسهیلات ارزان قیمت به کشاورزان از طریق بانک‌های مرتبط با حوزه کشاورزی را نیز یکی دیگر از راهکار‌های پیشنهادی کمیسیون برای حل مشکل نقدینگی کشاورزان اعلام کرد و گفت: تسهیلات ارزان قیمت باید در اختیار کشاورز قرار بگیرد تا او قادر به تامین کود، سم و نهاده‌های کشاورزی باشد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی بر لزوم هماهنگی بیشتر وزارت خانه‌های جهاد کشاورزی و صمت در تامین و توزیع نهاده‌های کشاورزی نیز تاکید کرد و گفت: به نظر اعضای این کمیسیون همه موارد مرتبط با کشاورزی باید در کمیسیون کشاورزی انجام شود که این طرح نیز در حال بررسی است.

انتهای پیام /ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار