گام موثر گروه‌های جهادی برای اشتغال زندانیان پس از آزادی

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: گروه‌های جهادی و سمن‌ها آمادگی دارند برای مراقبت‌های پس از خروج، حرفه آموزی و اشتغال افراد بهبود یافته پیش قدم شوند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، سیدمهدی قویدل، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان در نشست مشترک با رییس بازداشتگاه موقت کرمان با اشاره به اینکه در قانون اساسی برای قوه مجریه، قانون گذار و قوه قضائیه تکالیفی معین شده است، گفت: این قوانین دارای اهمیت بسیاری بوده و باید به عنوان مادر سایر قوانین اجرا شوند.

او با اشاره به اینکه زندانی، مجرم و متهم شناخته شدن برخی افراد معلول علت‌های دیگر است، افزود: از یک سو نبود رعایت اصول قانون اساسی و نبود توجه به تکالیف و از سوی دیگر نبود اشتغال این افراد، فقر فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی موجب شده فریب افراد تبهکار را خورده و در نهایت زندانی شده اند.

قویدل با اشاره به اصل ۱۵۶ قانون که به پیشگیری و اصلاح مجرمان می‌پردازد، بیان کرد: توجه به تربیت و بازاجتماعی کردن افراد زندانی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ اما بایستی با نگاه اصلاح گرایانه و کمک به توانمند سازی این افراد باشد.

او بیان داشت: در حالی هزینه، وقت و امکانات زیادی برای نگهداری متهمان و مجرمان در بازداشتگاه و زندان صرف می‌شود که می‌توان با هزینه بسیار کمتری به امر پیشگیری پرداخت، ضمن اینکه در زمینه مراقبت‌های بعد از خروج زندانیان برنامه هدفمندی وجود ندارد و این امر باعث می‌شود تا زحمات پس از خروج هدر برود و فرد زندانی بار دیگر دچار چالش شود و با وجود چرخه ناقص به زندان بازگردد؛ بنابراین در طبقه بندی متهمان بایستی برای هر کدام از آن‌ها برنامه‌های خاص مددکاری، آموزشی و مشاوره‌ای اختصاص یابد.

این مقام قضایی با اشاره به اینکه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، طرح‌هایی همچون هور (هویت و رفتار) و هجرت را برای برخی متهمان جرایم سبک اجرا می‌کند، تصریح کرد: می‌توان با همکاری یکدیگر برای آگاه سازی افراد تحت نظر طرح‌هایی را اجرا کرد، البته نباید ارتباط افراد با برنامه‌ها قطع شود به همین منظور این معاونت آمادگی دارد تیمی را تشکیل دهد تا طرح‌های آموزشی کوتاه مدت، زودبازده و اثربخش اجرا شود.

او به طرح مهاجر نیز اشاره و بیان کرد: این طرح مربوط به افراد درگیر اعتیاد است و با مراقبت‌های پله به پله و علمی از بازگشت بیماران به اعتیاد جلوگیری می‌کند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان تصریح کرد: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان اقدام به شناسایی بیش از ۳۰۰ سمن در استان کرمان کرده است و طبق دستورالعمل نحوه مشارکت نهاد‌های مردمی با قوه قضائیه، می‌توان از پتانسیل خیران، مصلحان و نهاد‌های مردمی به فراخور نیاز بهره برد، همچنین گروه‌های جهادی و سمن‌ها آمادگی دارند برای مراقبت‌های پس از خروج، حرفه آموزی و اشتغال افراد بهبود یافته پیش قدم شوند.

قویدل بیان کرد: زندان آیینه عملکرد جامعه است و می‌توان با تحلیل آسیب ها، معضلات و رفتار‌های افراد تحت نظر از سوی مشاوران و مددکاران، نتایج این تحلیل‌ها را در اختیار کارشناسان قرار داد و با طرح موضوعات در شورای پیشگیری از وقوع جرم، برای این رفتار‌ها اقداماتی را تعبیه کرد.

او اظهار کرد: پیشنهاد می‌شود علاوه بر تحلیل آسیب‌ها از افراد تحت نظر دلنوشته گرفته شود تا به صورت خودمانی و بدون واهمه به بیان مشکلات، ضعف‌ها و پیشنهادات خود بپردازند چراکه این داده‌ها در امر پیشگیری و برای برنامه ریزی بسیار کارآمد است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان پیشنهاد کرد: توصیه می‌شود در بحث مجازات‌های جایگزین حبس، متناسب با شخصیت و جرم افراد مجازات در نظر گرفته شود به عنوان مثال در زمینه پرونده‌های بهداشتی به ویژه کرونا و احتکارگران اقلام بهداشتی؛ این موضوع با تدبیر خاصی مورد توجه قرار گیرد.

سلیمانی، رییس بازداشتگاه موقت کرمان نیز در این نشست با اشاره به اینکه در کنار برنامه‌های آموزشی، مهارت‌های زندگی نیز به زندانیان آموزش داده می‌شود، گفت: البته در بعد فرهنگی و آموزشی در زندان یکسری کاستی‌ها وجود دارد که امیدواریم با همکاری این معاونت جبران شوند.

او افزود: به دلیل حضور کوتاه مدت افراد تحت نظر نمی‌توان در بحث اشتغال چاره‌ای اندیشید؛ اما دوره‌های آموزشی کوتاه مدت حرفه آموزی در بازداشتگاه موقت برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار