رئیس سازمان بهزیستی کشور مطرح کرد؛

زبان اشاره ایرانی به رسمیت شناخته می‌شود/ انجام آزمایش‌ ژنتیک رایگان برای خانواده‌های دارای دو معلول

قبادی دانا گفت: امیدواریم زبان اشاره ایرانی به رسمیت شناخته شود تا مشکل ناشنوایان حل شود.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور در آستانه روز جهانی افراد ناشنوا، اظهار کرد: بزرگترین اقلیت در جهان افراد دارای معلولیت، افراد ناشنوا هستند.

وی با اشاره به اینکه یک میلیون و ۵۴۴ هزار فرد دارای معلولیت داریم که تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند، گفت: ۲۳۸ هزار نفر دارای معلولیت ناشنوایی هستند که شدت معلولیت ۱۴۰ هزار نفر از آن‌ها شدید و خیلی شدید است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه نقص‌های مادرزادی مخفی با انجام غربالگری‌های لازم شناسایی می‌شوند، گفت: بین ۲ تا ۴ هزار نفر از موالید زنده مشکل کم‌شنوایی شدید دارند، در ۲۵ درصد موارد علت شناخته شده است. ۲۵ درصد علل ناشنوایی، مشکلات زایمان، مصرف دارو و ... است و ۵۰ درصد مربوط به موارد ژنتیکی می‌شود. بنابراین بررسی ژنتیکی افراد در خانواده‌هایی که در معرض خطر هستند بسیار مهم است و سازمان بهزیستی در ادامه فعالیت‌ها تمام افراد دارای معلولیت و خانواده آن‌ها را از لحاظ مشکلات ژنتیکی بررسی و مشاوره کرده و اگر نیاز باشد آزمایش‌های ژنتیکی به صورت رایگان انجام می‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: در سال جاری تمام خانواده‌های دارای دو معلول تحت پوشش مشاوره رایگان برای آزمایش ژنتیک قرار گرفتند.

وی افزود: یکی از موضوعات حائز اهمیت برای افراد ناشنوا این است که زبان اشاره متفاوت است و هرشخص از یک زبان اشاره استفاده می‌کند که همین امر مشکلاتی را ایجاد کرده است و طی توافقاتی که شده امیدواریم همه از زبان اشاره واحد ایرانی بهره‌مند شوند و زبان اشاره ایرانی به رسمیت شناخته شود تا مشکل ناشنوایان حل شود.


بیشتر بخوانید


قبادی دانا گفت: ۶۵ تشکل در حوزه ناشنوایان در سطح کشور فعالیت می‌کنند که شرکای اجتماعی سازمان هستند تا شرایط بهتری را رقم بزنیم.

وی افزود: یکی از اقداماتی که پیگیر هستیم، این است که بتوانیم نظر وزارت بهداشت و بیمه سلامت را جلب کنیم و این کار برای پوشش توانبخشی افراد دارای معلولیت است، به عنوان مثال گفتار درمانی تحت پوشش بیمه نیست و امیدواریم با اجرای ماده ۶ بتوانیم آن را اجرا کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: یکی از کار‌های خوبی که در حال انجام است فعالیت مراکز خانواده کودکان اختلال شنوایی است و در حال حاضر ۸۶ مرکز فعال هستند که دولت و بهزیستی به آن‌ها کمک می‌کنند.

قبادی دانا با بیان اینکه با توجه به محدودیت‌های موجود وسایل کمک توانبخشی داریم، گفت: با توجه به اینکه ناشنوایان ۱۵ درصد جمعیت کل معلولان در کشور را تشکیل می‌دهند، ۲۴ درصد اعتبارات توانبخشی برای ناشنوایان است و تنها ۱۵۰ نفر سمعک دریافت کردند.

وی با بیان اینکه یکی از کار‌های مناسب انجام شده در زمینه توانبخشی ناشنوایان کاشت حلزون است، ادامه داد: با کاشت حلزون افراد ناشنوا می‌توانند شنوایی خود را به دست بیاورند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد:کاشت حلزون از سال ۸۶ قوت گرفته است، به گونه‌ای که ۱۲ هزار نفر تحت عمل کاشت حلزون قرار گرفتند.

قبادی دانا به غربالگری شنوایی نوزادان اشاره کرد و گفت: تمامی موالید از نظر شنوایی غربال می‌شوند که اگر نقص شنوایی در زیر۳ ماهگی نوزاد تشخیص داده شود، مشکل نقص گفتار به حداقل می‌رسد و اگر مداخله در زیر سن ۶ ماهگی انجام شود، کمک شایانی به مشکلات شنوایی افراد خواهد کرد.

وی افزود: در حال حاضر ۶۳۰ واحد غربالگری در سطح کشور در این زمینه فعالیت می‌کنند و فعالیت این حوزه از سال ۸۴ به شکل مشخص و سازماندهی شده آغاز شده است و تا کنون ۱۰ میلیون شیرخوار مورد بررسی قرار گرفته‌اند و از این تعداد ۳۲ هزار نوزاد دچار مشکل شناسایی و به مراجع رسیدگی و درمان، ارجاع شده اند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: در سال گذشته یک میلیون و ۱۰۰ هزار نوزاد با پوشش ۹۲ درصدی موالید زنده در سراسر کشور غربال شنوایی شده‌اند و امیدواریم در سال ۹۹ این رقم به پوشش ۹۳ درصدی برسد.

قبادی دانا گفت: از میان یک میلیون و ۸۰ هزار خانوار مستمری بگیر تحت پوشش سازمان بهزیستی، ۹۹ هزار خانوار نیازمند با معلولیت شنوایی مستمری دریافت می‌کنند و همچنین با توجه به ماده ۲۷ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت، ۱۲۵ هزار خانوار نیازمند تحت پوشش سازمان بهزیستی، کمک هزینه معیشت دریافت می‌کنند که از این تعداد، ۲۲ هزار خانوار دارای معلولیت ناشنوایی هستند.

قبادی دانا فعالیت‌های سازمان بهزیستی را مبتنی بر جامعه دانست و گفت: ضمن شناسایی افراد دارای معلولیت ناشنوایی در مناطق دور افتاده و روستایی با کمک مردم و استفاده از ظرفیت خیرین، NGO‌ها و تشکل‌های فعال در حوزه ناشنوایان در سطح کشور که شرکای اجتماعی سازمان بهزیستی هستند و همچنین آموزش مهارت‌های ارتباطی و مفاهیم زبانی و گفتاری با کمک مراکز شنوایی سنجی یا گفتار درمانی و ... می‌توانیم شرایط بهتری برای زندگی افراد دارای معلولیت شنوایی در جامعه فراهم کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور به راه اندازی شبکه مترجمین زبان اشاره در استان خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات زبان اشاره ایرانی، متفاوت بودن آن در گروه‌های مختلف افراد دارای معلولیت ناشنوایی است که برای به رسمیت شناخته شدن یک زبان اشاره واحد در ایران گروه‌های مختلفی در این زمینه فعالیت می‌کنند و توافقنامه‌ای در همین زمینه به امضا خواهد رسید.

قبادی دانا از تشکیل شبکه ملی افراد دارای معلولیت ناشنوایی در روز‌های آینده خبر داد و گفت: تشکیل این شبکه به مطالبه حقوق این افراد در جامعه و پیگیری اجرا شدن قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت کمک شایانی می‌کند و سازمان بهزیستی نیز با کمک تشکل‌های فعال در این زمینه حقوق افراد دارای معلولیت ناشنوایی را در زمینه‌های بهداشت، درمان، آموزش، ورزش و دیگر حقوق این افراد از نهاد‌های متولی، مطالبه می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار