تحصیل در روزهای کرونایی علت استرس و اضطراب این روز‌های خانواده‌ها

یک روانشناس سلامت بااشاره به استرس و اضطراب این روز‌های خانواده‌ها در مورد وضعیت تحصیل فرزندانشان از والدین خواست در مشورت با مشاوران سلامت و برنامه‌ریزی تحصیلی، استرس و اضطراب دانش‌آموزان را کنترل و مدیریت کنند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ فاطمه خالوان روانشناس سلامت گفت : رفتن دانش آموزان به مدرسه منجر به افزایش استرس و اضطراب والدین در ارتباط با سلامتی آن‌ها شده و از سوی دیگر آگاهی کامل برای جلوگیری از استرس را ندارند.

او با بیان اینکه خانواده‌ها به دلیل آگاهی نداشتن راه‌های جلوگیری از استرس و اضطراب را نمی‌دانند، گفت : استرس شرایط احساسی فرد از لحاظ ادراکی بر این باور که خواسته‌ها و انتظارات از او فراتر از منابع امکانات و توانمندی خود فرد است و همین واکنش‌های فردی ما نسبت به موقعیت استرس زا که اکنون بازگشایی مدارس محسوب می‌شود از لحاظ عاطفی افراد را دچار مسایل روحی کرده است.

 دکترای روانشناسی سلامت با اشاره به شیوع ویروس کرونا و ترس خانواده‌ها از حضور فرزندانشان در مدارس، افزود: رعایت بهداشت فردی چه در زمان شیوع ویروس کرونا و چه بعد از آن در محیط‌های پرازدحامی مانند مدارس ضروری است، اما در شرایط فعلی شیوع کرونا باید این مراقبت‌ها دوچندان شود و این استرس در میان خانواده‌ها و دانش آموزان طبیعی است.

خالوان افزود: داشتن استرس تا جایی می‌تواند عملکرد را بهبود بخشد و باعث ایجاد مراقبت می‌شود، ولی اگر از حدی افزایش پیدا کند کیفیت عملکرد در زندگی افراد را می‌کاهد که در واقع خانواده‌ها را پریشان حال می‌کند چرا که با ورود بچه‌ها به مدرسه و ابتلا شدن به کرونا و گرفتارشدن فرزندان و از سوی دیگر، چون خودمان را برای مقابله با کرونا ناتوان می‌بینیم در نتیجه دچار استرس و اضطراب می‌شویم.

او با بیان اینکه شیوه ویروس کرونا خود به خود استرس خانواده‌ها را بیشتر کرده است، گفت: استرس یادگیری بچه‌ها را مختل می‌کند و چنانچه ادامه پیدا به حافظه آن‌ها آسیب جدی می‌زند.

او ادامه داد: استرس و اضطراب اگر به صورت مزمن شود افت تحصیلی و افت اعتماد به نفس در دانش آموزان و تمرکز و سلامتی خانواد‌های آن‌ها و افت شدید مواجه می‌کند و، اما به این دقت کنیم که این بیماری ممکن است حالا حالا‌ها وجود داشته باشد و باید آرامش خود را حفظ کنیم.

او، نوشتن و بیان احساسات و جلوگیری از تبدیل آن به ناراحتی را به خانواده‌ها یادآور شد وگفت: با مثبت‌اندیشی و نگرش مثبت باید به جنگ استرس و اضطراب برویم و منفی‌باف نباشیم.

خالوان خواب کافی، ورزش، قدم زدن، خندیدن، افزایش سازگاری، رفتن به طبیعت، گوش دادن موسیقی آرامش را برای مقابله با استرس پیشنهاد کرد و گفت: با باور‌های مثبت از طریق کنترل درونی فرد و مدیریت هیجانی برای موقعیت فعلی لازم است و باید ارتقا داده شود .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.