معاون دریایی سازمان بنادر خبر داد؛

دزدی دریایی در ایران ریشه کن شد؛ حل مشکل بیمه دریانوردان

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با کمک نیروهای دریایی سپاه و ارتش، دزدی دریایی در ایران به صفر رسید.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، جلیل اسلامی معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در مراسم روز جهانی دریانوردی با بیان اینکه یکی از مناسبت‌های مهم در حوزه دریایی، روز جهانی دریانوردی است که ایران همانند سایر کشور‌های جهان این روز را گرامی می‎دارد، گفت: هرچند محور‌های مختلفی در حوزه دریانوردی وجود دارد، اما ما سعی کرده‌ایم امسال هم همانند سایر کشور‌های جهان در اوایل مهرماه مراسمی را برای گرامیداشت این روز برگزار کنیم و امیدواریم این برنامه بتواند بخش کوچکی از زحمات تمامی دریانوردان که در این حوزه فعالیت می‌کنند را جبران کند.

او ادامه داد: چند روز پیش هم در آیمو مراسمی به همین مناسبت به صورت مجازی برگزار و به موضوعات مهم در حوزه دریانوردی پرداخته شد.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریا نوردی با اشاره به شعار امسال روز جهانی دریانوردی اظهار کرد: امسال شعار «کشتیرانی پایدار و سیاره پایدار» را به عنوان شعار در نظر گرفته‌ایم و البته این شعار در اوایل امسال تعیین شد، در غیر این صورت با وجود شیوع ویروس کرونا سعی می‌کردیم شعار دیگری را متناسب با موضوع کرونا در نظر بگیریم.

اسلامی تصریح کرد: شعار کشتیرانی پایدار سیاره پایدار در حوزه مقاومت و پایداری دریانوردان است چرا که در چند سال اخیر دریانوردان در صف اول تحریم دشمنان قرار گرفته اند و محدودیت‌های بسیار زیادی در این زمینه به ویژه برای دریانوردان اعمال شده است، اما با وجود تمامی مشکلات حوزه دریانوردی در ایران  این گروه با قدرت در حال فعالیت هستند و به این موضوع می‌توان مجاهدت خاموش گفت.

او تاکید کرد: بسیاری از دریانوردان مجاهدانه در این زمینه فعالیت می‌کنند و بخش اعظمی از اتفاقاتی که در این بخش به ویژه در حوزه کشتیرانی و نفتکش می‌افتد مربوط به فعالیت و استقامت دریانوردان است چراکه آن‌ها در مسیر دریا با وجود تمام مشکلات فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریا نوردی با اشاره به پیام روز گذشته وزیر راه و شهرسازی گفت: نکته مهمی در این پیام بود به طوری که حوزه دریا با مقاومت در حال فعالیت است و با وجود آنکه شرایط سخت ایجاد شده، اما همواره دریانوردان به وظیفه خود عمل کرده و این اقدامات می‌تواند الگویی مناسب برای سایر بخش‌ها باشد.

او اضافه کرد: ما تنها مسیری هستیم که توانسته‌ایم وظیفه خود را در دوران شیوع ویروس کرونا بدون یک روز تعطیلی و بدون هیچ کندی  انجام دهیم و تمام این اقدامات ثمره تلاش دریانوردان در حوزه حمل و نقل دریایی است.

او یادآور شد: اقتصاد جهان بدون حمل و نقل دریایی بی معنی است و این اقدامات در نتیجه تلاش مردانی است که در روز‌های سخت فعالیت کرده و ما سپاسگزار تمامی این دریانوردان هستیم.

اسلامی با اشاره به راهبرد‌ها در حوزه دریایی گفت: ما تمام فعالیت‌های خود را در حوزه دریایی انجام داده‌ایم به طوری که حرکت ناوگان کشتیرانی ما چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی پایدار و مستقر بوده و این اقدامات نیازمند یک تلاش بسیار سنگین بوده که دریانوردان آن را انجام می‌دهند و این تلاش همواره ادامه دارد.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: حضور بخش خصوصی در کنار بخش دولتی بسیار موثر بوده و امیدواریم با همکاری بخش خصوصی در آینده این فعالیت را گسترده‌تر کنیم.

او با اشاره به رعایت تمامی مقررات و الزامات بین المللی گفت: یک نمونه از این موارد، سوخت کم سولفور بود که ما توانستیم با همکاری پالایشگاه اراک و بر اساس رعایت تمام  دستورالعمل‌های سوختی مطابق با استاندارد‌های جهانی تامین کنیم.

معاون دریایی سازمان بنادر اظهار کرد: در حوزه زیرساخت و آموزش، فعالیت‌های بسیار گسترده‌ای انجام شده و در حوزه آموزش و توسعه هم توانسته‌ایم از ظرفیت‌های بخش خصوصی در این زمینه هم استفاده کنیم.

او همچنین در زمینه بازار کار بین‌المللی هم گفت: از طرف سازمان کار‌های بسیار خوبی شروع شده و ما در این دوران هیچ دوره آموزشی را متوقف نکرده‌ایم و تمامی برنامه‌ها را به صورت آنلاین برگزار کرده‌ایم.

اسلامی همچنین به رفع مشکل بیمه دریانوردان هم اشاره کرد و گفت: وزارت راه و شهرسازی و وزارت رفاه پیگیر مشکل دریانوردان است و قرارداد کار دریایی هم با همکاری وزارت رفاه شکل گرفته و به زودی مشکل بیمه دریانوردان را حل خواهیم کرد.

اسلامی اظهار کرد: در راستای حفاظت از محیط زیست هم اقدامات بسیار موثری صورت گرفته است.

معاون دریایی سازمان بنادر با اشاره به همکاری نیروی دریایی سپاه گفت: با هماهنگی‌هایی که با کشتی‌ها انجام شده می‌توانیم هم اکنون ادعا کنیم که دزدی دریایی در ایران به صفر رسیده و تمامی این اقدامات را مدیون نیروی دریایی سپاه هستیم.

اسلامی گفت: در مورد مؤسسات ملی رده‌بندی چارچوب کار و سند عالی انجام شده است و منتظر هستیم در شرایط ثبات اقتصادی این پروژه را آغاز کنیم. البته دو مؤسسه موجود در کشور در این باره همکاری مناسبی دارند.

او بیان کرد: سفارش ۹۰ فروند شناور خدماتی برای امسال داده شده است.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: در ماه‌های اخیر در حوزه آلودگی دریا توسط آلاینده‌ها اخبار مختلفی داشته‎ایم که فعالان این عرصه در بخش دولتی و خصوصی تلاش کردند این آلودگی‌ها رفع شود.

اسلامی اضافه کرد: در حوزه امداد و نجات سالانه بیش از هزار نفر توسط مجموعه همکاران دریایی از مرگ و حادثه نجات می‌یابند و ۱۲۰ هزار عملیات دریایی سالانه در حوزه بنادر انجام می‌شود. همچنین سالانه ۶ هزار بازرسی کشتی در بنادر داریم که تضمین کشتیرانی ایمن است.


بیشتر بخوانید


اسلامی در پایان بیان کرد: طراحی شناور‌های جایگزین را انجام داده‌ایم که به تأیید مؤسسات رده‌بندی رسیده است. با طرح ساماندهی شناور‌های سنتی که چند روز پیش در کمیسیون دولت رخ داد، ما برای جایگزینی شناور‌های سنتی با شناور‌های فلزی آماده‌ایم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار