مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی:

هیچ کشتی توقیف شده‌ای در بنادر ایران نداریم

راستاد گفت: هیچ کشتی توقیف شده‌ای در بنادر ایران نداریم و کشتیرانی ایران در فهرست سفید رعایت مقررات فنی کشتیرانی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم روز جهانی دریانوردی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه موجودی کالا‌های بنادر کشور ۷ میلیون تن است، گفت: از این میزان کالا‌، ۳.۵ میلیون تن مربوط به کالا‌های اساسی و ۳.۵ میلیون تن هم مربوط به کالا‌های غیر اساسی و کانتینری است که از نظر وزنی معادل یک میلیون تن است.

او ادامه داد: با برگزاری جلساتی مختلف تصمیمات خوبی اتخاذ شده و انتظار داریم هر چه سریعتر با تصمیمات اخذ شده روند خروج کالا‌ها از بنادر تسریع شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: عوامل متعددی در ماندگاری کالاها در بنادر کشور موثر هستند و ممکن است برخی از این عوامل ناشی از اراده صاحبان کالا در ترخیص باشد و آنچه که مسلم است این است که بسیاری از کالا‌ها بیش از زمان در نظر گرفته شده در بنادر باقی مانده اند و به عنوان کالای متروکه محسوب می‌شوند.

راستاد اظهار کرد: امیدواریم با تصمیمات اخذ شده شاهد تسریع در خروج کالا‌ها باشیم در غیر این صورت عوارضی از صاحبان کالا‌ها تحت عنوان تعرفه‌های اقتصادی اخذ می‌شود. همچنین یک میلیون تن کالای کانتینری داریم و بخش محدودی کالای رسوب شده هم داریم که تصمیماتی برای آن اتخاذ شده است که انتظار داریم، به واسطه این تصمیمات روند خروج کالاها از بنادر تسریع شود.


بیشتر بخوانید


مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه هیچ کدام از کشتی‌های کشورمان به دلیل مسائل ایمنی توقیف نشده است گفت: توقیف کشتی‌ها در بنادر ایران هیچ ارتباطی به موضوعات سیاسی ندارد و ممکن است کشتی‌هایی که وارد کشور شده‌اند و در بنادر ایران پهلو می‌گیرند از نظر رعایت ایمنی و استاندارد‌های بین‌المللی دریانوردی مشکل داشته باشند و یا از نظر استاندارد‌های بین المللی برخی از مسائل را رعایت نکرده باشند که تا رفع مشکلات این کشتی‌ها متوقف می‌شوند.

راستاد همچنین در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان در رابطه با طرح یکپارچه سواحل سازمان بنادر هم گفت: تمامی مطالعات در این بخش را در شهر‌هایی از جمله هرمزگان، سیستان و بلوچستان انجام  و در اختیار دستگاه‌های مختلف قرار داده ایم.

او اظهار کرد: تمامی اراضی در این زمینه مشخص شده و بررسی‌های مهندسی در این زمینه صورت گرفته است.

به گفته این مقام مسئول  برای اینکه بنادر ما قابلیت پذیرش کشتی‌های نسل جدید را داشته باشند، از نظر عمق و کانال‌های دسترسی دریایی و همچنین ظرفیت زیرساخت‌ها باید توانمندی بنادر افزایش یابد.

او ادامه داد: در این راستا پایانه کانتینری بندر شهید رجایی در فاز سوم برای پذیرش کشتی‌های نسل جدید در حال ارتقاء است که قابلیت پذیرش کشتی‌های نسل جدید کانتینری را دارد.

راستاد گفت: به دنبال جانمایی هستیم تا بنادر با قابلیت صرفا ورود ناوگان نسل جدید احداث کنیم که عمده تمرکز ما در مکران است. مطالعات انجام شده است و بندری با قابلیت پذیرش کشتی با سایز بزرگ در مکران احداث خواهیم کرد.

معاون وزیر راه وشهرسازی اضافه کرد: دبیرخانه سواحل مکران تشکیل و به وزارت راه و شهرسازی منتقل شده است.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: عمده اتکای کشور به ناوگان حمل و نقل متعلق به کشتیرانی‌های ایرانی است و در کالای اساسی محدودیت نداریم، ضمن آنکه امکان پذیرش کشتی‌های خارجی را هم داریم و پذیرش می‌کنیم.

راستاد اضافه کرد: سفر‌های دریایی بین بنادر و جزایر فراهم است و دستورالعمل‌های بخش دریایی اجرا می‌شود.

او همچنین درباره آخرین وضعیت قرارداد شرکت هندی در بندر چابهار و زمان تبدیل قرارداد موقت به قرارداد اصلی توضیح داد: مشکلی برای انعقاد قرارداد داشتیم که یک مرحله پیش رفتیم و در یک بند از مواد قرارداد به جمع‌بندی رسیدیم، در این راستا انتظار داریم تا پایان امسال از قرارداد موقت به قرارداد اصلی برسیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار