صدای ناشنوایان باشیم

رئیس هیئت ناشنوایان استان کرمان با اعلام اینکه ناشنوایان کرمانی تاکنون در رشته های مختلف به موفقیت های زیادی دست یافته اند، گفت: با وجود این درخشش ها، متأسفانه آنها در جامعه دیده نمی شوند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، محمد حسین مولا رئیس هیئت ناشنوایان استان کرمان در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل دفتر این هیئت برگزار شد، گفت: در سال هزار و ۳۲۴ فدراسیون ورزش های ناشنوایان ایران در ۲۲ رشته ورزشی فعالیت خود را شروع کرد و در استان کرمان نیز از سال ۶۰ هیئت ورزش های ناشنوایان آغاز به کار کرد.

مولا به بیان گزارشی از موفقیت های ناشنوایان کرمانی پرداخت و افزود: تیم والیبال دختران ناشنوای کرمان ۱۳ سال متوالی قهرمان ایران بوده و سه نفر از این تیم در تیم ملی حضور دارند و کاپیتان و مربی تیم ملی از استان کرمان هستند.

او تصریح کرد: تیم فوتبال نیز در چند سال قهرمان و نائب قهرمان ایران بوده و دو نفر از این استان در تیم ملی حضور دارند.

مولا بیان داشت: تیم فوتسال ناشنوایان کرمان نیز ۹ دوره قهرمانی دارد و سه بازیکن ما در تیم ملی حضور دارند.

رئیس هیئت ناشنوایان استان کرمان گفت: پنج نفر از تیم فوتسال دختران ناشنوای کرمان عضو تیم ملی هستند و در مسابقات جهانی در تایلند شرکت کرده و اکنون به عنوان چهره های فوتسالی شاخص در ایران به شمار می روند.

مولا افزود: در رشته دو و میدانی تا قبل از شیوع کرونا قهرمانی ایران داشتیم و ورزشکاران ما در تنیس روی میز و شطرنج نیز رتبه های اول تا سوم را کسب کرده اند.

او تصریح کرد: هیئت ورزش های ناشنوایان استان کرمان برای اینکه این بچه ها را از خانه ها بیرون بیاورد و به ورزش دعوت کند تا روحیه و انگیزه داشته باشند و با ما همکاری کنند، اجباراً باید در ازدواج، اشتغال و امور اجتماعی آنها مستقیماً دخالت داشته باشیم.

مولا گفت: در این راستا بیش از ۴۰ ازدواج داشتیم و هیئت بستر کار را فراهم کرده و موفق بوده ایم و با همکاری شرکت های بزرگ استان و واحدهای صنعتی در شهرک های صنعتی در زمینه اشتغال ناشنوایان اقداماتی انجام داده ایم و از مهندس برق صنعتی در معادن تا مهندس کامپیوتر و نیروی اداری تا خدماتی داریم.

رییس هیئت ورزش های ناشنوایان استان کرمان با اشاره به زندگی چرخشی ناشنوایان گفت: به علت اینکه بچه های ناشنوا شغل و منبع درآمد ندارند، زمانی که ازدواج می کنند، برای گذران زندگی و مخارج مدتی در منزل پدر و مادر و مدتی در منازل سایر اقوام زندگی می کنند و اگر این کارها انجام نشود، اکثر این افراد مجرد مانده اند.

او افزود: هیچ زمانی به ناشنوایان اطمینان نمی شود و به آنها شغل داده نمی شود زیرا درک نمی کنند که این ها نیز انسان هستند و وقتی به آنها آموزش بدهیم، بهترین کار را انجام می دهد.

مولا با تاکید بر اینکه باید به این افراد اعتماد کرده و به آنها شغل بدهیم، تصریح کرد: چرا می گوییم نمی شود؟ امتحان کنیم، می بینیم شدنی است.
او بیان داشت: با شیوع کرونا مشکلات بچه های ناشنوا بیشتر شده و با پوشش ماسک ارتباط کلامی با آنها نیز قطع شده است.

مولا گفت: نباید قضاوت کنیم که این فرد ناشنواست و متوجه نمی شود بلکه باید فکری برای این مسئله بشود.

رییس هیئت ورزش های ناشنوایان استان کرمان افزود: مسئولان قول هایی داده اند که بعد از این ناشنوایان بیشتر دیده شوند و شهردار کرمان نیز قول داده یک پارک به عنوان ناشنوایان با تجهیزات کامل به عنوان مرکز فرهنگی تا سال آینده احداث شود و در صورت عملیاتی شدن خدمت بزرگی به ناشنوایان است.

مولا با اشاره به اینکه نباید در رسانه ها ناشنوایان فراموش شوند، تصریح کرد: باید صدای ناشنوایان باشیم. معلولیت این بچه های مظلوم دیده نمی شود در حالی که درک و استعداد بالایی دارند.

او بیان داشت: در استان کرمان 3 هزار و ۸۰۰ نفر ناشنوا داریم که کمتر از ۴۰۰ نفرشان در شهر کرمانند.

مولا تعداد ورزشکاران ناشنوای شهر کرمان را ۲۲۰ نفر اعلام کرد و گفت: در هفت شهرستان استان نیز هیئت های ورزشی فعالی داریم.

او افزود: حدود ۵۰ نفر از ناشنوایان با همکاری موسسات مختلف مشغول به کار شده اند و اگر دو درصد سهمیه اشتغال معلولان عملیاتی می شد، اکثر مشکلات رفع می شد.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار