روستای شیران به عنوان پایلوت گردشگری روستایی کشور معرفی می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل گفت: روستای شیران به عنوان پایلوت گردشگری روستایی کشور معرفی می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، نادر فلاحی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل در نشست با سرمایه‌گذاران در روستای شیران گفت: از جمله هدفگذاری‌ها در راستای توسعه گردشگری روستایی در استان توسعه واحد‌های بومگردی بوده که در این راستا بنا داریم با توسعه واحد‌های بومگردی در روستای شیران، این روستا را به عنوان پایلوت گردشگری روستایی در کشور معرفی کنیم.

او با اشاره به دریافت بیش از ۱۰۰ مورد درخواست ایجاد واحد بومگردی در روستای شیران از سوی اهالی این روستا بیان کرد: اولیت احداث این واحد‌ها در روستای شیران با افراد علاقمند و توانمند بوده تا بتوانیم شاهد عملیاتی شدن این مهم باشیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل گفت: در راستای تحقق توسعه گردشگری، روستای شیران با الگوی توسعه اقامتگاه‌های بومگردی و شعار هر خانه یک اقامتگاه بومگردی و هر خانواده یک میزبان گردشگری به منظور دریافت لوگوی روستای گردشگری کشورتعیین شده و اقداماتی در این زمینه انجام شده است.

فلاحی از جمله اقدامات در این حوزه را بازدید‌های مکرر کارشناسان از روستا و سخنرانی و صحبت با اهالی روستا در مسجد شیران در راستای تبیین توسعه گردشگری روستایی عنوان کرد و افزود: در این راستا اهالی روستا نسبت به ساماندهی ظرفیت‌های طبیعی روستا نظیر بازسازی و احیای چندین چشمه آب داخل راستا اقدامات اولیه را انجام داده‌اند.

او گفت: به صورت تدریجی متقاضیان ایجاد اقامتگاه‌های بومگردی طرح توجیهی به همراه درخواست را ارائه می‌کنند و اداره کل به تمامی درخواست‌ها با توجه به برنامه‌ریزی‌های در این زمینه به شرط رعایت الگوی معماری مد نظر ایجاد اقامتگاه‌های بومگردی موافقت خود را اعلام کرده و در اسرع وقت نسبت به تشکیل پرونده و پروسه اداری اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل با اشاره به مهاجرت اکثریت اهالی روستای شیران از روستا اظهار کرد: در صورتی که گردشگری روستایی با الگوی اقامتگاه‌های بومگردی در این روستا راه‌اندازی شود می‌توانیم شاهد مهاجرت معکوس و حضور گردشگران در این روستا باشیم.

فلاحی با تاکید بر تعریف جاذبه‌های جدید گردشگری در کنار ظرفیت‌های طبیعی روستا گفت: باید با اقداماتی نظیر تعریف جشنواره‌های، رونق گردشگری کشاورزی، کشت گیاهان دارویی، ایجاد نمایشگاه نوع زندگی روستایی، معرفی غذا و خوراک روستا و دیگر برنامه‌ها برای جذب گردشگر به روستا برنامه‌ریزی کرد.

او از حمایت از ایجاد و توسعه واحد‌های اقامتی بومگردی در روستا‌ها در راستای رونق گردشگری در این مکان‌ها خبر داد و افزود: برای این منظور آموزش و فرهنگسازی در روستاها، تربیت کادر آموزش‌دیده در حوزه واحد‌های بومگردی، آموزش افراد محلی در مورد نحوه برخورد با گردشگران و ... در اولویت است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.