دعوت از بخش خصوصی برای رفع مشکلات مرکز دفن زباله محمدآباد

شهردار قزوین گفت: از شرکت‌های دانش بنیان و سرمایه گذاران بخش خصوصی که طرحی برای مدیریت پسماند‌ها در مرکز دفن زباله محمدآباد داشته باشند، حمایت می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین، طاهرخانی شهردار قزوین با دعوت از بخش خصوصی برای رفع مشکلات مرکز دفن زباله محمدآباد، گفت: دو خط ۲۵۰ تنی دفن زباله در سال‌های آغازین با مرکزیت شهر قزوین و شهر‌های اطراف طراحی شد و شهرداری قزوین برای ۵۰۰ تن زباله در روز برنامه ریزی کرد.

وی افزود: زباله‌های ۲۱ شهر از ۲۴ شهر استان در مرکز دفن زباله محمدآباد تخلیه و زباله‌های ۲۰۰ حوزه دهیاری نیز در این سایت تفکیک و دفن می‌شود.

شهردار قزوین خاطرنشان کرد: روزانه ۷۵۰ تن زباله در سایت محمدآباد مازاد بر پیش بینی‌ها و ظرفیت موجود، دفن می‌شود که باید برای این کار خط سوم نیز راه اندازی می‌شد تا مشکلات بهداشتی موجود به ویژه در دوران کرونا برطرف شود.

طاهرخانی تصریح کرد: توسعه مرکز دفن زباله محمدآباد نزدیک به ۴۵ میلیارد تومان هزینه در بر داشته است.

وی افزود: تفکیک از مبدا زباله به دو روش صورت می‌گیرد نخست اینکه شهرداری با مشوق هایی، تفکیک زباله از مبدا را انجام می‌دهد یا اینکه برخی از افراد، زباله‌های خشک و پلاستیک را جمع آوری می‌کنند.

شهردار قزوین گفت: باید آموزش تفکیک زباله در میان خانواده ها، به صورت جدی پیگیری شود و حتی موضوع کرونا بر روی موضوع تفکیک زباله در استان اثر بسیار خوبی گذاشته است.

طاهرخانی بیان کرد: خروجی پسماند‌ها و تولید بوی نامطبوع و گاز متان در سایت محمدآباد با ایجاد چاه‌های عمیق و ایجاد درجه حرارت بالا تبدیل به الکتریسته می‌شود و برای تحقق این کار، اقدامات مناسبی در شهرداری استان و سازمان همیاری‌ها صورت خواهد گرفت.

شهردار گفت: کم خطر کردن پسماند‌های عفونی و بیمارستانی نیز در دستور کار شهرداری قرار دارد و این کار با نظارت محیط زیست صورت می‌گیرد و از سوی دیگر، پسماند‌های خانگی و صنعتی نیز در سایت محمدآباد به صورت مجزا تفکیک می‌شود.

طاهرخانی گفت: ما طرح جامع پسماند در استان داریم و شهرداری در حد توان برای تفکیک و دفن پسماند در استان اقدام خواهد کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار نیز گفت: در سایت محمدآباد موضوع تجمیع پسماند‌های شهر‌های استان در نظر گرفته شد و اتفاق خوبی که در حوزه مدیریت پسماند در استان اتفاق افتاد این بود که زباله‌های ۲۱ شهر به صورت متمرکز در این مرکز دفن می‌شود.

فرخزاد افزود: در توان شهرداری قزوین نیست که مدیریت پسماند در استان را بر عهده گیرد و بر همین اساس سالیانه دو بار فراخوان جذب سرمایه گذار را اعلام می‌کنیم و تاکنون بخش خصوصی برای حضور در عرصه پسماند استان قزوین اعلام آمادگی نکرده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در موضوع تفکیک از مبدأ اقدام خاصی در استان صورت نمی‌گیرد بر همین اساس سرمایه گذاری در بخش پسماند برگشت ناپذیر است و نیازمند حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی در این زمینه هستیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.