کاروانسرای فرسفج، گنجینه‌ای ارزشمند در انتظار جهانی شدن

کاروانسرای شاه عباسی فرسفج یکی از ابنیه تاریخی و ارزشمند شهرستان تویسرکان متعلق به دوران صفویه است که در قالب یک پرونده، در مسیر ثبت جهانی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،فتحی,کارشناس میراث فرهنگی تویسرکان گفت:کاروانسراها، مکان‌هایی که زمانی تنها برای مسافرت زمینی بودند، اما اکنون می‌توانند ما را در زمان به سفر ببرند، کاروانسرای فرسفج در شهرستان تویسرکان به همراه چند کاروانسرای صفوی دیگر در نقاط مختلف کشور، در قالب یک پرونده، در مسیر ثبت جهانی قرار دارند.

او افزود:کاروانسرای شاه عباسی فرسفج یکی از ابنیه تاریخی و ارزشمند شهرستان تویسرکان متعلق به دوران صفویه است که در میان طبیعت روح افزای دشت قلقلرود و شهر فرسفج خودنمایی می‌کند.

کارشناس میراث فرهنگی تویسرکان ادامه داد: در این کاروانسرا، امکاناتی برای استقرار چهارپایان و بارهایشان و قسمت‌هایی نیز برای استراحت و خواب کاروانیان اختصاص داده شده بود که پس از پشت سر گذاشتن شب، در صبح روز بعد دوباره به حرکت خود ادامه می‌دادند.

فتحی اضافه کرد:ساختمان این کاروانسرا در فاصله سال‌های ۱۰۰۶ تا۱۰۳۸ و به سبک معماری دوره صفویه ساخته شده است و مساحت آن حدود ۴ هزار متر مربع است.

مهمترین ویژگی کاروانسرای تاریخی فرسفج، وجود برج و بارو‌هایی در چهار گوشه آن است که برای حفظ امنیت  ساخته شده بودند.

این اثر به شماره ۱۹۷۰ مورخه۱۳۹۶/۰۲/۰۶ در فهرست آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.