تشدید نظارت بر کالا‌های مشمول برچسب انرژی در اردبیل

مدیر کل استاندارد استان اردبیل گفت: نظارت بر کالا‌های مشمول برچسب انرژی در استان اردبیل تشدید می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، هاشم علایی، مدیر کل استاندارد استان اردبیل در جلسه کمیته فنی از کنترل برچسب انرژی محصولات خانگی برقی در فروشگاه‌های استان خبر داد و گفت: با نصب برچسب انرژی روی محصولات خانگی، مصرف‌کنندگان از میزان بازدهی انرژی مطلع می‌شوند.

او افزود: یکی از الزامات سازمان ملی استاندارد در زمینه تجهیزات انرژی‌بر خانگی از جمله یخچال، کولرآبی، اجاق گاز، یخچال فریزر، ماشین لباسشویی و سایر محصولات نصب برچسب انرژی روی این محصولات است.

مدیر کل استاندارد استان اردبیل بیان کرد: بخش‌های اول تا سوم برچسب مصرف انرژی که روی وسایل برقی نصب شده است در تمامی این وسایل مشترک و به ترتیب نشان دهنده علامت تجاری شرکت سازنده، نام شرکت سازنده و مدل دستگاه است و بخش چهارم برچسب انرژی که از اهمیت خاصی نیز برخوردار است از ۷ فلش رنگی (از سبز پررنگ تا قرمز تیره) که روی هر یک از آن‌ها یک حرف لاتین از A تا G درج شده تشکیل شده است که هر حرف و هر فلش رنگی نشانگر درجه‌ای از مصرف انرژی دستگاه است.

علایی افزود: حرف A نشانگر کمترین مصرف انرژی و بیشترین کارایی و حرف G نشانگر بیشترین مصرف انرژی و کمترین کارایی دستگاه است و بنابراین هرچه رتبه دستگاه بیشتر باشد کارایی آن نسبت به میزان انرژی که مصرف می‌کند، بیشتر است.

او در ادامه یادآور شد: در راستای تحقق ماده ۱۲ و ۱۳ قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی و با توجه به قرار گرفتن شاخص «نظارت بر کنترل و نصب و اصالت رتبه‌های انرژی مندرج بر روی برچسب تجهیزات انرژی بر» در برنامه عملیاتی این اداره کل، به منظور کنترل بازار به طور مستمر از مراکز عرضه و فروش توسط کارشناسان این اداره کل و بازرسان شرکت بازرسی همکار نظارت صورت گرفته که از ابتدای امسال ۷۷ فروشگاه مورد بازرسی قرار گرفته و برچسب انرژی ۱۹۲ فرآورده بررسی شده است.

مدیر کل استاندارد استان اردبیل گفت: در جریان این بازرسی ها، تعداد ۱۴۵ مورد مطابقت برچسب انرژی، ۱۶ مورد لوازم خانگی با عدم اظهار رتبه (جعل رتبه انرژی)، ۷ مورد مغایر با رتبه انرژی و ۲۴ وسیله خانگی نیز فاقد برچسب انرژی شناسایی شده است.

به گفته علایی پس از انجام بازرسی‌ها ضمن اطلاع به استان مربوطه، در خصوص جمع آوری محصولات، از فروشندگان نیز تعهد عودت گرفته می‌شود.

او در پایان به مصرف کنندگان لوازم خانگی برقی توصیه کرد: در هنگام خرید حتماً به برچسب انرژی و رده آن توجه ویژه کنند، زیرا کالا‌هایی با رتبه‌های انرژی پایین، موجب افزایش هزینه‌های برق مصرفی در سبد خانوار می‌شود و بر این اساس ضروری است که مصرف‌کنندگان با استفاده از لوازم برقی با رتبه A و B، در هزینه‌های برق مصرفی صرفه‌جویی کنند.

مدیرکل استاندارد استان اردبیل همچنین به مردم توصیه کرد در هنگام خرید محصولات خانگی برقی با ارسال کد ۱۰ رقمی درج شده زیر علامت استاندارد به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۷ به صورت رایگان از اصالت کالا اطمینان حاصل کنند.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار