بخشی از آنچه در مجلس ۹ مهر ۹۹ گذشت؛

بوی نفت در مجلس پیچید!/ شیخ الوزرا کارت زرد گرفت

مجلس یازدهم نخستین کارت زرد خود را امروز به بیژن نامدار زنگنه داد.

بوی نفت در مجلس/ شیخ الوزرا کارت زرد گرفتبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی آخرین نشست این هفته خود را با ۵ دستور کار شروع کردند. آنچه بیشتر در تیتر رسانه‌ها قرار گرفت، سؤال از وزیر نفت بود. پرسش ابراهیم رضایی نماینده مردم دشستان و تعدادی دیگر از نمایندگان، زنگنه را به صحن علنی آورد.

مجلس پس از اصلاح طرح مربوط به واگذاری سهام مازاد بانک رفاه کارگران، سراغ معلمان حق التدریس و آموزشیاران نهضت سواد آموزی رفت و با اصلاح کلیات اصلاح ماده الحاقی به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش موافقت کرد. بر اساس این اصلاح، در بند (۲) ماده الحاقی ۱۳/ ۶/ ۱۳۹۷ به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی، عبارت «پس از شرکت در آزمون داخلی که توسط آموزش و پرورش برگزار می‌گردد» حذف شد.

ابراهیم رضایی به عنوان پرسشگر وزیر نفت، پشت تریبون آمد. او در بخشی از گفته‌هایش اظهار کرد که «در ۲۵ خرداد ۱۳۸۹ قرارداد اجرای ۵ طرح پالایشگاهی امضا شد که یکی از آنها فاز ۱۴ پارس جنوبی ایرانی‌ترین فاز پارس جنوبی بود. این فاز با یک کنسرسیوم ایرانی آغاز به کار کرد، همه ۴ طرح دیگر به استثنای فاز ۱۴ سال‌ها قبل خاتمه و به بهره‌برداری رسیده‌اند. با افتتاح این ابرپروژه ملی قرار بود روزانه ۵۶ میلیون متر مکعب گاز ومیعانات گازی از میدان مشترک با قطر به ظرفیت کشور اضافه شود.»

رضایی افزود: ارزش این پروژه ملی معادل ۲ فاز پالایشگاهی است و در زمان روی کار آمدن آقای زنگنه ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت؛ در واقع طی ۳۸ ماه قبل از روی کار آمدنش نیمی از این پروژه تکمیل شده بود و طبق برنامه‌ریزی‌ها باید این پروژه در سال ۹۵ افتتاح می‌شد، اما با تصمیم اشتباه وزارت نفت این پروژه از اولویت خارج شد و متأسفانه باید اذعان کرد این فاز رکورددار تأخیر در اجرای یک فاز گازی در کشور است.»

این نماینده سؤال کننده تصمیم وزارت نفت درباره فازهای پالایشگاهی مذکور را اشتباه توصیف کرد و گفت که آن تصمبم‌ها، برخلاف اصل ۴۳ قانون اساسی و نیز برخلاف سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی سیاست‌های کلی انرژی، سیاست‌های کلی علم و فناوری و سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه (ابلاغی مقام معظم رهبری مد ظله‌العالی) و هم قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی است.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی در پاسخ مشروح خود با ارائه توضیحی از کلیات پروژه‌های پارس جنوبی از سال‌های گذشته تاکنون و پیمانکاران بر سر کار گفت: زمانی که در میانه سال ۹۲ کار را شروع کردیم با یک کمبود عظیم گاز در شبکه مواجه بودیم، در آن سال ۲۷ میلیارد لیتر فرآورده مایع فقط در نیروگاه‌ها مصرف شد و قیمت آن در آن زمان ۱۸ میلیارد دلار بود که مسائل زیست محیطی بسیاری با مصرف مازوت ایجاد کرد.

او یادآور شد: اولین اقدامی که به عنوان کار مدیریتی انجام دادیم، تقسیم پروژه‌ها به دو فاز اولویت اول و دوم بود و ۷ فاز را که پیشرفت‌های فیزیکی بیشتر و پیمانکاران قوی‌تری هم داشت، در اولویت قرار دادیم تا با تولید ۲۰۰ میلیون مترمکعب تولید گاز مشکل ما را حل کنند. مابقی پروژه‌ها را در اولویت دوم قرار دادیم.

وزیر نفت

وزیر نفت اظهار کرد: متأسفانه شرکتی برای مدیریت پروژه انتخاب شده بود که یک شرکت دولتی بوده و تاکنون سابقه اجرای چنین پروژه‌هایی را نداشته است. به همین دلیل تفکیک در پروژه صورت گرفت و بخش دریا از خشکی جدا شد. خوشبختانه در حوزه دریا به موفقیت رسیدیم.

او افزود: در چنین شرایطی خلع ید از پروژه که عنوان می‌شد ۵۰ درصد پیشرفت دارد، کار منطقی به شمار نمی‌رفت. دقیقاً مانند همین موضوع را در «صدرا» تجربه کردیم که ۱.۵ میلیارد دلار در سال ۹۲ از شرکت نفت پول گرفته بود، ولی یک ریال هم کار تحویل نداده بود.

زنگنه تصریح کرد: صدرا به دلیل خصوصی‌سازی غلط در حال مرگ بود که با همت مدیریت وقت قرارگاه سازندگی این شرکت مجدداً احیاء شد و تمام تعهدات را به خوبی انجام داد. اگر با چنین شرکتی نیز خلع ید صورت می‌گرفت، چه اتفاقی می‌افتاد؟ ما باید با پیمانکاران مدارا کنیم و الان نیز این رفتار ادامه دارد بنابراین ضرری در کار نبوده چرا که ضرر زمانی برای کشور معنا پیدا می‌کند که کار دریا با مشکل مواجه شود.

وزیر نفت بیان کرد: ما نباید خسارتی به پیمانکار پرداخت کنیم و اگر قرار است خسارتی پرداخت شود، پیمانکار باید به ما خسارت بدهد. این قرارداد ۳۵ ماهه بوده و برای این ۳۵ ماه ضمانتنامه داده شده است. قطعاً تأخیر در اجرای پروژه دلایلی داشته و علت اصلی آن نیز تحریم‌ها بوده است که حتی برای واردات یک قطعه نیز با مشکل مواجه بودیم و این موارد خارج از اراده مدیریتی بود.

پس از توضیح‌های نامدار زنگنه و نماینده پرسشگر، ابراهیم رضایی اعلام کرد که از پاسخ‌های وزیر نفت قانع نشده است. بر اساس قانون، پس از قانع نشدن نماینده سؤال کننده، پاسخ وزیر به رأی تمام نمایندگان گذاشته شد. در نتیجه رأی گیری، مجلس یازدهم از پاسخ‌ قانع نشد و بیژن نامدار زنگنه نخستین کارت زردی مجلس نوپا لقب گرفت.

وزیر نفت

شعب ۱۵ گانه مجلس یازدهم امروز درباره اعتبارنامه ورودی‌های جدید را اعلام کردند. سخنگوی ۷ شعبه پشت تریبون اعتبارنامه ۱۰ نماینده را تأیید کردند؛ این نمایندگان در انتخابات دور دوم شهریور ماه امسال به یازدهمین مجلس راه یافتند. نمایندگان هم نسبت به اعتبارنامه این افراد شائبه‌ای نداشتند تا همه آنها بدون مشکل کارشان را آغاز کنند. به این ترتیب، علیرضا زندیان نماینده بیجار، بهراد علیزاده نماینده دهلران، مهدی باقری نماینده زنجان، اصغر سلیمی نماینده سمیرم، علیرضا عباسی نماینده کرج، عبدالجلال ایری نماینده کردکوی و بندرترکمن، ابراهیم عزیزی نماینده کرمانشاه و حسین رضایی نماینده لنجان در مجلس جدید باقی خواهند ماند.

نطق‌ها و تذکرهای نمایندگان مسائل داخلی و خارجی را در می‌گرفت. برخی مانند جوکار، نماینده یزد و اشکذر گفتند که «امروز در تحولات منطقه غرب آسیا، آمریکا و متحدانش در سطح منطقه به بن‌بست سیاسی گرفتار آمده‌اند و ذخایر تفکر راهبردی آنها در برابر انقلاب اسلامی رو به پایان است.» او در بخشی دیگر از گفته‌هایش بیان کرد که « خواسته اصلی ملت از مجلس انقلابی پیگیری مطالبات مردم و اقدامات قانونمند و نظارت دقیق در جهت رفع مشکلات اقتصادی است، زیرا مردمی و انقلابی بودن مجلس نه در گفتار که در عمل مدبرانه و به دور از کشمکش‌های بی اساس سیاسی معنا پیدا می‌کند.»

رضا تقی‌پور انواری نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در تذکری گفت: صاحبان صنایع و کشاورزان سرگردان هستند. دیروز پس از ۱۴۰ روز سرگردانی وزارت صمت با درایت مجلس، دولت وزیر صمت پیدا کرد. مردم انتظار دارند به سرعت شاهد کاهش قیمت‌ها باشند. ما در فولاد ۳۰ میلیون تن تولید و ۱۵ میلیون تن مصرف داریم، اما قیمتش سه برابر شده است.

او یادآور شد: دولت به وزارت صمت کمک کند؛ گرانی بیش از قیمت جهانی است و جلوی صادرات شمش فولاد را باید گرفت.

در ادامه، علی نیکزاد نایب رئیس مجلس اظهار کرد: مصرف فولاد داخلی در جمهوری اسلامی ایران به مراتب کمتر از میزان تولید است و سیمان هم همین وضعیت را دارد. با نهایت تأسف قیمت فولاد ما از قیمت جهانی که همه چیزش آزاد است، گرانتر شده و وزیر صمت و ستاد تنظیم بازار باید در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.


بیشتر بخوانید


نایب رئیس مجلس گفت: ما جلساتی درباره قیمت فولاد و سیمان گذاشتیم و سرپرست وقت وزارت صمت اعلام کرد که هر کیلوگرم میلگرد قیمتش باید ۸۵۰۰ تومان باشد، این قیمت تا کمتر از ۹ هزار تومان هم آمد، اما بازار را رها کردند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
کلانتری
۱۷:۱۸ ۱۰ مهر ۱۳۹۹
اینها هم میخوان استخدام شرکت نفت شوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۹ ۱۰ مهر ۱۳۹۹
شیخ الوزرا= نورچشم سلطه جهانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۸ ۱۰ مهر ۱۳۹۹
مجلس کو حرف شعار که دادی وضع که بدتر شد کو پس چرا جلوی این بی عدالتی ما حق که چند برابر قیمت خود کالا به دست مردم می رسد گرفته نمیشود این همه سازمان مسول در کشور چه کار می کنند بس کنید خودرو ارز پول ملی مسکن کالا
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۳:۵۵ ۱۰ مهر ۱۳۹۹
اخر پرونده "کرسنت" به کجا رسید؟ چرا صحبتی در باره آن نیست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۱ ۱۰ مهر ۱۳۹۹
سیاست اخرالزمانی= مخالف صد درصد اعلام بااعمال. این یعنی سیاست
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۰۰:۵۹ ۱۰ مهر ۱۳۹۹
پس به علت بوی نفت نمایندهامون ماسک زدند ای عجب مش رجب مگر هواکش ندارد !!! که بوی نفت را خارج کند این آقای نعمت نفتی هر جا پا میزاره اونجا بوی نفت می گیردفقط بوش مال ملته ولی پولش نه !!! .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۲ ۱۰ مهر ۱۳۹۹
اقازادهاش مقیم کجاهستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۸ ۱۰ مهر ۱۳۹۹
اجازه نفس کشیدن به وزرا ندید کاری کنید که خودشون مجبور به استعفا شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۱ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
آقای مردم وزیر نفت از همه دیگر وزرا فعال تر عمل کرده انصاف را رعایت فرمایید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۳ ۱۰ مهر ۱۳۹۹
ظاهرا ازین نمد کلاهیم نصیب حضرتعالی شده
Iran (Islamic Republic of)
مردم
۲۱:۰۲ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
حیف اون رای که به شما دادیم. این بود وعده و شعار برخورد با وزرا و دولت در کارهای اشتباهش و فلان می کنی و فلان می کنیم...یه موقع به وزیر نفتی که قبل از انتخابات مجلس می گفتید هزاران دلار ضرر زده و فلان می کنیم ررنخوره این همه قاطعیت شنا مجلس انقلابی کارت زرد دادید نکنه زنگنه حقوقی هم برای ...... اشتباه کردیم امید به غیر خدا بستیم و وعده های شما رو باور کردیم چندین ماه گذشت دریغ از یک ار قاطع و بدرد مردم خور مجلس.... دیدار به قیانت
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۳:۵۶ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
تازه فهمیدی همش کشک و شعاره .تجربه ۴ سال پیش بس نبود
Singapore
Motaki
۲۱:۰۰ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
حمایت یمن از اخراج باندهای سعودی از یمن و بازگشت شهر نفت ماریب به مردم یمن . برای موفقیت ایران در منطقه و یک پیروزی بزرگ برای ایران در یمن
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۳:۵۴ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
حد اقل فیبلتر شکنت رو خاموش بکردی وطن دوست عزیز تو ک اینقدر خوبی چرا از فیلترشکن استفاده میکنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۱۰ مهر ۱۳۹۹
پرفسور میشه ربطشو بفرمائید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۹ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
با نهایت تأسف قیمت ای است هر چه گران شود تا فردا تورم ارزان می نمایاند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۴ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
متاسفانه نمایندگان از صبح تا شب بیکارند ایکاش یک حد و حدودی برای احضار وزرا به مجلس بود در یک ماه چندین بار وچند وزیر را به عناوین مختلف به مجلس و کمیسیون خواستن منطقی به نظر نمی رسد . این حرکات از مجلس مبین خالی کردن عقده و کینه هفت هشت ساله آقایان از شکست های انتخاباتی قبلی می باشد و چوب لای چرخ دولت گذاشتن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۲ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
چوب لای کدوم چرخ؟
دولت چرخ ها رو برداشته و آجر گذاشته
قیمت ها نسبت به دلار هم بیشتر بالا رفته!!
حرف خنده دار نزن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۹ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
بله ...... چوب لای چرخ دولت گذاشته اند دلار را گران کرده اند کره را طلا کرده اند دولت مظلوم که کاره ای نیست.........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۷ ۱۰ مهر ۱۳۹۹
ظاهرا انجام وظیفه مجلس ذخائر نظامو =نجومی خوارانو بدجوری سوزونده. بیشتربسوز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۰ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
وزیرررررر
Iran (Islamic Republic of)
اسدی
۱۸:۴۷ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
متاسفانه وزیر نفت اصلا به فکر کارکنان قراردادی گاز و نفت نیست هیچ اقدامی در مورد افزایش حقوق کارکنان قراردادی انجام نمیده و در مورد امنیت شغلی این کارکنان هیچ اقداماتی انجام نمیدن تنها وزیری که اصلا به کارمندان رسمی و قرادادیاای خود هیچ ارزشی قائل نیست ای کاش از وزیر آموزش و پرورش یاد بگیرن که چقدر به نیروهای خودش اعتبار داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۰ ۱۰ مهر ۱۳۹۹
نورچشمی ایشون نمایندهای قدیمیکه دروزارت نفت مدیریت تقبل نمودند. درهرماه چندین ترفیع درجه وازدیاد مضاعف حقوق دارند.امثال شما مهم نیستید.
Netherlands
zzz
۱۸:۱۷ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
من دنا نمیخوام شاسی بلند میخوام :)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۳ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
دولتی ها با دنا میرن سر کار یا شاسی بلند؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۲ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
بعد از ۲۳سال کار در شرکت هنوز هنوز تبدیل وضعیت نشدیم.پسرم معلول ذهنی حرکتی خیلی شدید است بعلت پیمانکاری بودن هیچ اقدام پزشکی‌رفاهی برایمان انجام نشده است.عملکرد وزیر نفت خیلی ضعیف است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۸ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
نماینده نماینده هست فرقی نمیکنه مجلس دهم باشه یا یازدهم.
یه سری پیشنهاد برای بچه های نماینده ها از سوی وزیر محترم میشه بعد مثل همیشه جناب زنگنه میشن بهترین وزیر. به همین زیبایی و خوشمزگی
Iran (Islamic Republic of)
محمد۳۱۵
۱۷:۲۲ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
زنگنه زنگ زد
آخرین اخبار