ابطال پروانه بهره برداری چرای دام

پروانه بهره برداری چرای دام ۶۱۱ بهره بردار متخلف مطابق با شیوه نامه فنی و اجرایی بهره برداری از مراتع کشور در استان سمنان باطل شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، سید ابوالفضل ولیئی رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با اشاره به اجرای طرح پایش مراتع استان تاکنون پروانه بهره برداری چرای دام ۶۱۱ بهره بردار متخلف مطابق با شیوه نامه فنی و اجرایی بهره برداری از مراتع کشور با ۷۱۳۶۴ واحد دامی باطل گردیده است.

او افزود: در همین راستا ظرفیت آزاد شده در مراتعی که پروانه چرای آن باطل گردیده است، در چارچوب دستورالعمل‌های مرتبط و برابر ماده ۱۳ از فصل دوم شیوه نامه فنی و اجرایی بهره برداری از مراتع کشوردر اختیار سایر بهره برداران دارای صلاحیت قرار خواهد گرفت.

ابوالفضل ولیئی بیان کرد: پایش عرصه‌های مرتعی به منظور جلوگیری از چرای غیرمجاز دام در عرصه‌ها توسط اکیپ پایش مراتع در فصل تعلیف دام انجام و ادامه خواهد داشت.

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان سمنان ادامه داد: در سنوات گذشته به منظور توسعه پوشش گیاهی در قالب عملیات احیاءو اصلاح مراتع با تاکید بر جلوگیری از ورود دام غیر مجاز و تعلیف بی رویه دام عملیات حفاظت و قرق در سطح ۴۸۰۰ هکتار از عرصه‌های کپه کاری و بذر پاشی شده به اجرا در آمده که در افزایش علوفه مراتع بسیار موثر بوده است.

او ابراز داشت: حدود ۴۹۳ فقره طرح مرتع‌داری در این استان تهیه شده و مدیریت مراتع را طبق ماده ۳ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع کشور به صورت قرارداد محضری به خود مرتعداران واگذار کرده‌ایم.

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان سمنان گفت: تمامی بهره بردارانی که تا پایان سال ۱۳۹۸ پروانه چرای دام دریافت داشته اند می‌بایست تا پایان سال ۱۴۰۰ نسبت به تهیه طرح مرتعداری اقدام نمایند و در صورت عدم اقدام در فرجه معین پروانه چرای آنان فاقد اعتبار خواهد بود.

ولیئی بیان کرد: با توجه به سیاست‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در زمینه تعادل دام و مرتع باید طرح‌های خود را با رویکرد طرح‌های تلفیقی، تهیه کنیم تا همزمان با تامین علوفه مورد نیاز با استفاده از سایرپتانسیل‌های موجود در مراتع مانند گیاهان دارویی، آبزی پروری، پرورش زنبور عسل، گردشگری ضمن افزایش اشتغالزایی و در آمد زایی مرتعداران از فشار چرای دام بر روی مراتع کاسته شود.

انتهای پیام / م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار