الحاق چین به برنامه جهانی واکسن کرونا

کشور چین به طور رسمی به برنامه جهانی واکسن کرونا پیوست.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، ۱۰ ماه پیش بود که برای نخستین بار ویروس کرونا از شهر ووهان چین به تمامی جهان شیوع پیدا کرد. طی این مدت غول‌های داروسازی جهان در تلاش برای دستیابی به یک واکسن موثر و ایمن برای مقابله با کرونا هستند.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است هم اینک ۱۹۱ واکسن در کشور‌های مختلف در حال توسعه است. از این میان، نزدیک به ۴۰ واکسن در مرحله آزمایش انسانی و ۱۰ واکسن در مرحله پایانی قرار دارند. غول‌های داروسازی جهان ابراز امیدواری کرده‌اند بتوانند نسخه اولیه واکسن کرونا را اوایل سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه کنند.

در راستای ایجاد عدالت در توزیع واکسن، یک اتحاد جهانی واکسن کرونا به نام کواکس (COVAX) تشکیل شده است. این اتحاد بین المللی که توسط سازمان جهانی بهداشت رهبری می‌شود، تلاش دارد توزیع واکسن کرونا را در سطح جهانی انجام دهد. به تازگی کشور چین که در حال توسعه چهار واکسن برای مقابله با کووید ۱۹ است به طور رسمی الحاق خود به اتحاد کواکس را اعلام کرد.

پیشتر پکن از الحاق به این اتحاد در ضرب العجل ماه سپتامبر خودداری کرده بود.

سخنگوی وزارت خارجه چین در این رابطه گفت: ما خرسندیم که به اتحاد کواکس برای توزیع عادلانه واکسن کرونا به ویژه در میان کشور‌های در حال توسعه پیوستیم. بسیاری از شرکت‌های داروسازی چین خواستار ملحق شدن به این اتحاد هستند. ما در نظر داریم برای تقریباً یک درصد از جمعیت خود واکسن کرونا را از این اتحاد تهیه کنیم.

الحاق چین به برنامه جهانی واکسن کرونا

سازمان جهانی بهداشت نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: ما بسیار خوشحالیم که هر روز بر شمار کشور‌هایی که به اتحاد کواکس می‌پیوندند افزوده می‌شود. هم اینک شاهد ملحق شدن چین به این جریان هستیم که خبر بسیار مسرت بخشی محسوب می‌شود.


بیشتر بخوانید


از اهداف این اتحاد خرید واکسن در حال آزمایش کرونا از سوی کشور‌های ثروتمند و نیز کمک مالی به کشور‌های فقیر برای خرید واکسن است. با این حال، انتقاداتی درباره چگونگی تحقق این چشم انداز مطرح است. بسیاری از کشور‌های ثروتمند مانند آمریکا، انگلیس، آلمان، و فرانسه به طور مستقیم در حال مذاکره و خرید واکسن از غول‌های داروسازی هستند. این بدان معناست که حجم گسترده‌ای از تولیدات این شرکت‌های داروسازی از هم اینک توسط کشور‌های ثروتمند پیش خرید شده است.

سازمان جهانی بهداشت امیدوار است بتواند به وسیله این اتحاد روند عادلانه توزیع واکسن در جهان را مدیریت کند. کواکس برنامه دارد تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی ۲ میلیارد دوز از واکسن کرونا را تهیه و توزیع کند. با این حال، هنوز به طور دقیق مشخص نشده است که برای ایجاد مصونیت در افراد تزریق یک دوز یا دو دوز از واکسن کرونا لازم است. در صورتی که متخصصان از تزریق دو دوز واکسن برای ایجاد مصونیت خبر دهند این بدان معناست که توانایی برنامه کواکس برای پوشش جهانی به نصف کاهش خواهد یافت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار