برکات دنیوی و اخروی تسبیحات منسوب به حضرت زهرا (س)

تسبیحات حضرت زهرا (س)ذکری ساده اما بسیار قدرتمند و موثر است به طوری که پیامبر اکرم (ص) برای رفع سختی‌ها آن را به دختر گرامیشان آموختند.

حجت الاسلام موسوی،کارشناس مذهبی در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، گفت:روایات فراوانی درباره اهمیت تسبیحات حضرت زهرا (س) پس از نماز‌های واجب روزانه آمده و جزو مشهورترین تعقیبات شمرده می‌شود و امام باقر (ع) آن را مصداق یاد خدا و ذکر کثیر دانسته است. 

او افزود:این ذکر در عین سادگی بسیار قدرتمند و موثر است به طوری که پیامبر اکرم (ص) برای رفع سختی‌ها آن را به دختر گرانقدر خویش آموخت تا تمام سختی‌ها و مشکلات بر او آسان شود.


این کارشناس مذهبی ادامه داد:حضرت فاطمه (س) از سختی کار‌های خانه در زحمت بود.امیر مؤمنان (ع) آنگاه که چنین دید به فاطمه توصیه کرد، نزد پدر بزرگوارشان برود و خدمتکاری درخواست کند تا در امور منزل یار و همکارش باشد.

حجت الاسلام موسوی افزود:حضرت فاطمه نزد رسول خدا رفت و این موضوع را با ایشان در میان گذاشتند،پیامبر (ص) فرمودند:فاطمه جان،چیزی به تو دهم که برایت از خادم و آن چه در دنیاست بهتر باشد؛ بعد از نماز، ۳۴ بار الله اکبر و ۳۳ مرتبه الحمدلله و ۳۳ بار سبحان الله بگو. آن گاه این اذکار سه گانه را با ذکر شریف لااله الاالله پایان ببخش، و این برای تو از آنچه خواسته‌ای و از دنیا و آن چه در دنیا است بهتر خواهد بود. 

برکات دنیوی و اخروی تسبیحات منسوب به حضرت زهرا (س)

این کارشناس مذهبی در خصوص معنای تسبیح حضرت زهرا (س)بیان کرد:انسان با گفتن الله اکبر به نهایت عجز و ناتوانی خود به درگاه الهی بار‌ها اعتراف می‌کند.

او افزود :انسان پس از ذکر اول و اقرار به ناتوانی خود در شناخت خالق، با گفتن الحمدلله که از افضل اذکار تسبیح است، وارد مرحله بعدی می‌شود.

حجت الاسلام موسوی گفت:سبحان الله تعظیم مقام بلند و با عظمت خدا و منزه دانستن او از آنچه که مشرکان می‌پندارند، است و زمانی که بنده این کلمه را می‌گوید، همه فرشتگان بر او درود می‌فرستند.

برکات تسبیحات حضرت زهرا(س)

این کارشناس مذهبی با بیان این که تسبیحات حضرت زهرا (س)دارای آثار ، فضایل و برکات بسیاری زیادی است ،عنوان کرد: با توجه به روایات اسلامی منظور از ذکر کثیر، تسبیح حضرت زهرا (س) است؛یعنی کسی که تسبیحات حضرت زهرا (س) را بگوید، جزو کسانی است که خدا را بسیار یاد کرده است.

برکات دنیوی و اخروی تسبیحات منسوب به حضرت زهرا (س)

او ادامه داد:تسبیحات حضرت زهرا(س)عبادتی والا است و خداوند متعال با هیچ ستایشی، بالاتر از تسبیحات فاطمه زهرا (س) عبادت نشده است و اگر چیزی افضل از آن وجود داشت، رسول خدا (ص) آن را به فاطمه (س) اعطاء می‌کرد.

حجت الاسلام موسوی عنوان کرد: طبق روایات تسبیح حضرت زهرا (س) هر روز در تعقیب هر فریضه محبوب‌تر است از به جا آوردن هزار رکعت نماز در هر روز و هر کس بعد از نماز‌های پنج گانه خود پیش از آن که از جا بر خیزد، تسبیحات حضرت زهرا (س) را بگوید، خداوند او را بیامرزد. 

او ادامه داد:هرکس تسبیح فاطمه (س) را در نماز واجب و قبل از این که از حالت جلوس تشهد و سلام خارج شود به جا آورد، خداوند متعال  بهشت را بر او واجب  می کند.

برکات دنیوی و اخروی تسبیحات منسوب به حضرت زهرا (س)

این کارشناس مذهبی بیان کرد: هر کس تسبیح حضرت فاطمه (س) را به جا آورد و پس از آن استغفار کند، مورد مغفرت قرار می‏ گیرد و  و شیطان را از خود دور کرده و خدای رحمان را خشنود می ‏نماید. 

حجت الاسلام موسوی ادامه داد: امام صادق (ع) می ‏فرماید:‌ای اباهارون! ما فرزندان  خود را همان طور که به نماز امر می ‏کنیم، به تسبیح مادرمان حضرت فاطمه(س) نیز امر می‏ کنیم. تو نیز بر آن مداومت کن؛ زیرا هرگز به شقاوت و بدبختی نیفتاده است، بنده ‏ای که بر آن مداومت کرده است. 

او در ادامه با اشاره به شرایط و احکام تسبیحات حضرت فاطمه (س)گفت:تسبیحات حضرت زهرا پس از هر نماز واجب یا مستحب، مستحب است، اما ذکر آن پس از نماز صبح مستحب موکد است.

این کارشناس مذهبی گفت:در گفتن تسبیحات حضرت زهرا (ع) باید به نکاتی مانندحفظ و رعایت ترتیب اذکار و تعداد هر ذکر (اول الله اکبر ۳۴ بار، الحمدلله ۳۳ بار و بعد سبحان الله ۳۳ مرتبه)توجه داشت.

حجت الاسلام موسوی عنوان کرد:حضور قلب و توجه معنوی در هنگام تسبیح و به طور کلی رعایت موالات بین اجزای تسبیح به معنای فاصله نگذاشتن  بین اذکار و قطع نکردن تسبیح با کاری دیگر مسئله ای است که باید به آن توجه نمود.

برکات دنیوی و اخروی تسبیحات منسوب به حضرت زهرا (س)

او ادامه داد:آغاز کردن ذکر تسبیح بلافاصله پس از پایان نماز و بدون برهم زدن حالت نماز و انجام کاری دیگر، باید رعایت شود.

همان طور که در روایات آمده است ، نباید چنین پنداشت که این تسبیح به لحاظ این که ظاهری بسیار خلاصه دارد و انجام دادن آن بسیار آسان است، چگونه می‏ شود از چنین آثار و برکاتی برخوردار باشد؟ این تسبیح به ظاهر بسیار خلاصه است؛ اما در نزد آگاهان و عارفان آشنا، دریایی از حقایق و اسرار توحید را در بر دارد  ولی اگر خوب به جا آورده شود، کلید باز نمودن بسیاری از درب های بسته است.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.