باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان گزارش می‌دهد؛

مدیریت منابع آبی، تنها راه مقابله با بحران کم آبی+فیلم

کشاورزان یکی از روستا‌های استان اصفهان با حمایت دولت مشکل کم آبی خود را برای همیشه حل کردند.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، خشکسالی و کمبود آب سبب از بین رفتن سرمایه اجتماعی می‌شود، در این میان کشاورزان بیشترین آسیب را از نبود آب می‌بینند، نابودی محصولات کشاورزی، از دست دادن منابع مالی و فقر ناشی از خشک سالی باعث می‌شود کشاورزان عطای کشاورزی را به لقایش ببخشند و به فکر مهاجرت به شهر‌ها به امید یافتن شغلی مناسب بیفتند.اما با برنامه ریزی مناسب و علمی می‌توان بحران کمبود آب را تبدیل به فرصت بزرگی برای رونق کشاورزی کرد، اتفاق باورنکردنی که در قهرود کاشان رقم خورد.

مهدوی هزاره مدیر صندوق کار آفرینی امید اصفهان در خصوص طرح استخر ذخیره آب کشاورزی روستای قهرود گفت: برای ساخت این استخر کشاورزی ۱.۵ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه به شرکت تعاونی ذوالقاوند قهرود پرداخت شد. اهالی با تاسیس شرکت تعاونی برای دریافت تسهیلات اقدام کردند که مراحل پرداخت این تسهیلات در صندوق کارآفرینی امید انجام شد.
 
مدیریت منابع آبی، تنها راه مقابله با بحران کم آبی

باز پرداخت وام از محل یارانه روستاییان

او افزود: ابتدا در جلساتی با بزرگان روستا و اعضای شرکت تعاونی در مورد راه‌هایی که سبب توسعه و پیشرفت روستای قهرود می‌شود هم فکری و تبادل نظر شد که حاصل آن احداث استخر ذخیره آب کشاورزی بود.

مدیر صندوق کار آفرینی امید اصفهان افزود: بعد از اتمام جلسات کارشناسی طرح در صندوق کارآفرینی امید تصویب و در نهایت تسهیلات لازم برای ساخت استخر به اعضای شرکت تعاونی پرداخت شد.

مهدوی در خصوص مزایای این طرح گفت: ساخت این استخر باعث شده، آبی که در فصول بارش باران به هدر می‌رفت ذخیره شود.
 
او افزود: یکی دیگر از مزیت‌های این طرح نوع تامین مالی است که نمونه آن کمتر در موسسات مالی و اعتباری دیده می‌شود، این تسهیلات به اعضای شرکت تعاونی پرداخت شده و بازپرداخت بخشی از آن با یارانه افراد ضمانت شده است.
 
مدیریت منابع آبی، تنها راه مقابله با بحران کم آبی

تحقق جهش تولید در قهرود

مهدوی ادامه داد: با راه اندازی این استخر ذخیره آب، شاهد افزایش دو برابری محصولات کشاورزی این منطقه هستیم، سطح زیر کشت روستا دو برابر شده و جهش تولید به معنای واقعی اتفاق افتاده است.

او با اشاره به اینکه در این طرح ۲۸۰ فرصت شغلی پیش بینی شده افزود: تا امروز ۲۲۰ فرصت شغلی این طرح محقق شده است و در مسیر توسعه روستا، صندوق کارآفرینی امید مبلغ پرداخت ۱۲ میلیارد ریال دیگر تسهیلات برای تکمیل بخش‌های بعدی این طرح در نظر گرفته است.

مهدوی افزود: صندوق کارآفرینی امید استان اصفهان تا امروز ۱۱.۵ میلیارد تومان به هزار و ۵۳۳ نفر تسهیلات پرداخت کرده که ۴۸۸ فرصت شغلی مستقیم را به وجود آورده است، ۲۴ ماه تنفس برای بازپرداخت اقساط در نظر گرفته شده و تسهیلات در مدت ۷۲ ماه با نرخ ۳ درصد بازپرداخت خواهد شد.

مدیریت منابع آبی، تنها راه مقابله با بحران کم آبی


۱۳ قنات تامین کننده آب استخر


قیومی از اعضای شرکت کشت و صنعت ذوالقاوند قهرود گفت: قنوات ذوالقاوند در روستای قهرود واقع شده است و کشاورزان این منطقه از دیرباز برای آبیاری زمین‌های خود از این ۱۳ قنات استفاده می‌کردند.
 
او گفت: به لحاظ برودت هوا و کوهستانی بودن منطقه، آب این قنوات در زمستان هدر می‌رفت و کشاورزان در تابستان با کمبود آب مواجه می‌شدند.
 
عضو شرکت کشت و صنعت ذوالقاوند قهرود ادامه داد: بعد از طرح‌های مطالعاتی و کارشناسی، همتی جمعی شکل گرفت و با کمک جهاد کشاورزی و صندوق کارآفرینی امید سد ذخیره آب ساخته شد.

قیومی افزود: مرحله اول طرح احداث و آبگیری استخر بود.مرحله بعدی زیر کشت رفتن زمین‌های بایری است که به سبب کمبود آب زیر کشت نرفته بودند، اصلاح شبکه آبیاری و بالا بردن بازده کشاورزی مراحل بعدی این طرح هستند.

او گفت: این استخر ذخیره آب در زمینی به وسعت ۷ هکتار احداث شده و مخزن آن ۴۰۰ هزار مترمکعب ظرفیت آبگیری دارد و می‌تواند آب‌های جاری در فصل زمستان را برای فصل تابستان ذخیره کند.

صندوق کارآفرینی امید حامی طرح‌های کارآفرینی روستایی است


عبدالصمد شهبازی مدیر اجرایی صندوق کارآفرینی امید اصفهان با اشاره به درخواست اهالی روستا‌های دیگر منطقه برای راه اندازی شرکت تعاونی و حل مشکلات کشت و کار و تامین آب گفت: صندوق کارآفرینی امید تنها نهاد مالی تخصصی با ابعاد حمایتی در کشور است که در دو بخش تامین مالی خرد و حمایت از کسب و کار‌های خرد فعالیت می‌کند، صندوق تفاهم نامه‌ای با معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با راهبرد توسعه مشارکت‌های مردمی و همکاری مستقیم مردم و دولت منعقد کرده است.

او در خصوص راه‌های دریافت تسهیلات از صندوق کارآفرینی امید گفت: اهالی روستا اگر مزیت و ظرفیتی در روستای خود مشاهده می‌کنند، می‌توانند با تاسیس شرکت تعاونی که حداقل ۲۵ نفر سرپرست خانوار اعضای آن باشند تسهیلات دریافت کنند.
 
شهبازی بیان کرد: مدیر اجرایی صندوق کارآفرینی امید اصفهان افزود: اهالی روستا‌ها می‌توانند با مراجعه به دفاتر صندوق کارآفرینی امید طرح خود را در قالب شرکت تعاونی ارائه دهند و در صورت تایید این طرح در کمیته مربوط به آن تسهیلات به متقاضیان پرداخت خواهد شد.

مدیریت منابع آبی، تنها راه مقابله با بحران کم آبی


کمبود سطح زیر کشت در قهرود احساس می‌شود

یکی از کشاورزان قهرودی گفت: در سال‌های پیش با کمبود آب مواجه بودیم که باعث نابودی محصولات و باغ‌های ما شده بود، اما با ساخت این استخر کشاورزی آب باران ذخیره می‌شود و تولید محصولات کشاورزی افزایش می‌یابد

با توجه به فروانی آب اکنون ضرورت افزایش سطح زیر کشت احساس می‌شود و اگر دولت زمین‌های بیشتری در اختیار کشاورزان و باغداران قرار دهد موجب جهش چشمگیر تولید و ایجاد اشتغال برای جوانان می‌شود.
 
 
انتهای پیام/ش

گزارش از محمدرضا شاهمرادی


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار