باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان گزارش می دهد؛

از نوشتن اولین شرح بر نهج البلاغه تا پرورش ۵۰ حافظ کل این کتاب انسان ساز

کاشان با قدمت سیلک هفت هزارساله و مفتخر به علما و دانشمندان بزرگ حالا پایتختی نهج البلاغه کشور به افتخارات این دیار و اهالی آن اضافه شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، دارالمومنین کاشان با قدمت سیلک هفت هزارساله و مفتخر به علما، فقها، مراجع و دانشمندان بزرگ و نامداری همچون نراقیین، ملا حبیب الله و ملا فتح الله شریف کاشانی، ملا محسن فیض کاشانی، قطب راوندی، غیاث‌الدّین جمشید کاشانی، آیت اللّه آمیر سیدعلی یثربی کاشانی، سید ابوالقاسم کاشانی و هنرمندانی از جمله سهراب سپهری و کمال الملک دیار علم و فرهنگ است و حالا پایتختی نهج البلاغه کشور به افتخارات این دیار و اهالی آن اضافه شده است.
 
کاشان، پایتخت نهج البلاغه ایران/از نوشتن اولین شرح بر نهج البلاغه تا پرورش ۵۰ حافظ کل این کتاب انسان ساز

نخستین شارح، حافظ و معجم نهج‌البلاغه کاشانی هستند

حجت‌الاسلام مجتبی حسن زاده، مدیر عامل موسسه فرهنگی قرآن و عترت امیرالمؤمنین کاشان، درباره علت انتخاب کاشان به عنوان پایتخت نهج البلاغه گفت: در کتاب «الذریعه» بخش اولین‌های نهج‌البلاغه از علامه قطب راوندی و سید ابوالرضا راوندی به عنوان نخستین شارحان نهج البلاغه نام برده شده است.

حجت‌الاسلام حسن زاده افزود: «جمال الدین محمد بن حسین بن قریب کاشانی» نخستین حافظ نهج‌البلاغه است که معاصر "سید رضی" مولف نهج‌البلاغه بوده و این کتاب را از حفظ کتابت کرده است. نخستین معجم نهج‌البلاغه نیز اثر «آیت الله آشیخ احمدی کاشانی» است.

فعالیت تخصصی در زمینه ترویج و حفظ نهج البلاغه در کاشان

او با اشاره به فعالیت تخصصی موسسه فرهنگی قرآن و عترت امیرالمؤمنین کاشان از سال ۸۲ گفت: این موسسه بیش از ۵۰ حافظ تخصصی نهج البلاغه را تربیت کرده است که شماری از آن‌ها حافظ قرآن کریم و صحیفه سجادیه نیز هستند.

مدیرعامل موسسه فرهنگی قرآن و عترت امیرالمؤمنین کاشان گفت: ۱۲۰۰ نفر نیز با آموزش‌های این موسسه حافظ و قاری جزء‌هایی از قرآن کریم و بخش‌هایی از نهج‌البلاغه هستند.
 

 تاسیس نخستین مدارس شبانه روزی نهج البلاغه جهان اسلام


حجت‌الاسلام حسن زاده افزود: این موسسه با تاسیس نخستین مدارس شبانه روزی نهج البلاغه در جهان اسلام و تشیع با تربیت شاگردانی از ایران و کشور‌های دیگر نظیر اندونزی، پاکستان و هندوستان به حفظ، ترجمه و تفسیر نهج البلاغه مبادرت کرده است.
 
او گفت: این موسسه هر سال طی فراخوانی، حدود۳۰۰ متقاضی را ثبت نام و ۳۰ تا ۵۰ نفر را برای شرکت در دوره یکساله حفظ قرآن و نهج‌البلاغه گزینش و تربیت می‌کند.

مدیرعامل موسسه فرهنگی قرآن و عترت امیرالمؤمنین کاشان گفت: اگر مردم به امیرمومنان و نهج‌البلاغه آن حضرت به عنوان رجوع کنند تمام درد‌ها و مشکلات سیاسی، حکومتی، روحی، خانوادگی و فرهنگی درمان و جامعه به مدینه فاضله تبدیل می‌شد.
 

احیای قرائت و عمل به نهج البلاغه، پاسداشت میراث بزرگ بشریت


انس با نهج البلاغه و احیای قرائت آن و عمل به این کتاب ارزشمند هدفی است که سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین رونمایی از طرح "کاشان، پایتخت نهج البلاغه ایران" از آن نام برد و گفت: لایه‌های نهج البلاغه بسیار پیچیده و عمیق است.

او به سابقه علمای کاشان در حفظ و ترویج نهج البلاغه اشاره و اضافه کرد: رونویسی سید فتح الله راوندی از متن نهج البلاغه سیدرضی در اوایل قرن ششم هجری و شرح نویسی قطب الدین راوندی بر این کتاب تنها صد سال پس از تالیف آن، اولین اقدامات مهم در ترویج نهج البلاغه بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار امیدواری کرد: مردم کاشان هم در حوزه انس لفظی و هم در قالب‌های علمی، آموزشی، فرهنگی، رسانه‌ای و هنری به میدان بیایند و از همه بستر‌های ممکن استفاده کنند تا نهج البلاغه به عنوان میراث گرانسنگ بشر بیش از گذشته مورد توجه جامعه قرار بگیرد.

دو سال پایتختی برای تبیین سیره علوی

میثم نمکی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان با بیان اینکه کاشان به مدت دو سال به عنوان پایتخت نهج‌البلاغه انتخاب شد افزود: دبیرخانه دائمی این طرح ملی در تهران و ستادی برای اجرای آن در استان اصفهان و شهرستان کاشان با همکاری تعدادی از دستگا‌ها و نهاد‌های اداری مشخص شده است.

میثم نمکی گفت: مجموعه طرح ها، برنامه‌ها و ایده‌های اجرایی طرح از طریق فراخوان اعلام، جمع آوری و در ستاد آن مصوب و بخشی از این طرح‌ها به صورت ملی با نگاه عمومی در کاشان می‌شود.

او مشارکت نخبگان برای اجرای طرح در قالب‌های علمی، آموزشی، رسانه‌ای، فرهنگی و هنری را برای کیفی سازی برنامه‌ها و ایجاد بستر‌های مناسب در گسترش اندیشه علوی در جهان را برنامه‌های طرح ملی پایتختی نهج البلاغه خواند و گفت: جریان سازی عمومی نقش موثری در اجرای طرح با الگوگیری از مفاهیم بلند نهج‌البلاغه دارد تا جامعه از رفتار و سیره علوی بهره‌مند شود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان برگزاری کرسی‌های نهج‌البلاغه خوانی و خطابه خوانی را بخش دیگری از برنامه‌های طرح ملی کاشان پایتخت نهج‌البلاغه برشمرد و گفت: اقدامات آموزشی نیز از طریق موسسات قرآنی، حافظان و قاریان قرآن کریم و نهج‌البلاغه، کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و حتی پایگاه‌ها و نیرو‌های بسیج مساجد و محلات صورت می‌گیرد.

نمکی از همه شهروندان کاشانی، رسانه‌ها و دستگاه‌های دولتی خصوصی دعوت کرد با ارائه ایده‌ها و طرح‌های ابتکاری خود در این حوزه مشارکت و مساعدت کنند.

کاشان، پایتخت نهج البلاغه ایران/از نوشتن اولین شرح بر نهج البلاغه تا پرورش ۵۰ حافظ کل این کتاب انسان ساز


دبیرخانه دائمی پایتختی نهج البلاغه در کاشان دایر شود

حجت الاسلام والمسلمین عباسعلی سلیمانی نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان با اشاره به ضرورت ترویج نهج البلاغه گفت: حکومت امیرمومنان حضرت علی علیه السلام مصداق مردم سالاری تمام عیار و نهج البلاغه فقط قطره‌ای کوچک از دریای بیکران فضائل ایشان است که باید به مردم معرفی شود.

حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی پیشنهاد کرد: دبیرخانه دائمی پایتختی نهج البلاغه به نام علامه قطب راوندی در کاشان دایر شود تا به نوعی از مردم این دیار که در طول تاریخ برای پاسداشت نهج البلاغه اهتمام کرده اند قدردانی شود.
 
گزارش از حرمت السادات متولی
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار