#تولیدبان/

چالش‌های پیش روی صنعت بسته‌بندی محصولات غذایی

یکی از دلایل گران شدن انواع مواد غذایی، مشکلات تامین مواد اولیه مورد نیاز صنعت بسته بندی است.

به گزارش خبرنگار تولیدبان گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، فیلم پلی پروپیلن BOPP یا (biaxially oriented polypropylene) که در بازار به عنوان سلفون ترسبافان" شناخته می شود، یکی از پرکاربردترین اجزای به کاررونده در صنعت بسته بندی محصولات غذایی است که این روزها تولیدکنندگان آن در تامین مواد اولیه دچار مشکلاتی شده اند.

یکی از تولیدکنندگان فیلم BOPP که درخواست داشت نامش افشا نشود درباره مشکلات تولید این محصول به خبرنگار تولیدبان باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: پلی پروپیلن ماده اولیه برای تولید BOPP است که در کشور خودمان تولید می شود.

وی ادامه داد: طی سالیان گذشته عرضه پلی پروپیلن گاهی اوقات با مشکل رو به رو می شد ولی این مشکلات هرگز مانند امسال نبود؛ متاسفانه امسال از خردادماه به بعد، میزان تقاضا برای دریافت پلی پروپیلن ویژه فیلم BOPP در بورس کالا به شدت افزایش یافت و به دنبال آن یک افزایش رقابت و قیمت سرسام آوری را شاهد بودیم.

این تولیدکننده همچنین گفت: ما این ماده اولیه را در ایران از همه جای دنیا گران­تر می‌خریم؛ پتروشیمی‌های تولیدکننده پلی پروپیلن، به دلیل رقابتی که در بورس ایجاد شد، محصول خود را ۵۰ درصد گران‌تر از گذشته عرضه کردند.

وی افزود: وقتی چنین شرایطی برای امثال من که تولید کننده فیلم BOPP هستیم ایجاد می شود، مجبور می شویم، محصول خود را با قیمت بالاتر به چاپخانه ها بفروشیم و آن‌ها هم با قیمت بالاتر از قبل برای کارخانه های صنایع غذایی کار می کنند که ضرر آن هم متوجه مردم است.

واحدهای تولیدی BOPP با ظرفیت کامل کار نمی کنند

این تولید کننده فیلم BOPP ضمن گلایه از عملکرد مسئولان مربوط گفت: مدتی قبل در بخش صنایع پایین دستی شرکت ملی پتروشیمی جلسه ای داشتیم که متوجه شدیم وزارت صمت قصد دارد به منظور افزایش تولید فیلم BOPP و پایین آوردن قیمت، به سرمایه گذاران جدیدی مجوز تولید بدهد؛ این در شرایطی است که شرکت های فعلی هم به دلیل محدودیت مواد اولیه (پلی پروپیلن) با ظرفیت کامل خود کار نمی کنند و این کار علاوه بر ضربه بیشتر به شرکت های فعلی، سرمایه گذاران جدید را هم با مشکل رو به رو می کند.

وی گفت: به تازگی مسئولان راهکاری را برای مشکل رقابت ناسالمی که در بورس ایجاد شده بود ارائه داده اند مبنی بر این که ظرفیت بهین یاب شرکت های تولیدکننده فیلم BOPP در بورس کاهش یابد تا رقابت کاهش پیدا کند و قیمت این فیلم ارزان تر شود  که بعد از اجرای این راهکار، رقابت برای تامین مواد اولیه در بورس از بین رفت اما عملا اکنون در بازار شاهد کاهش قیمت فیلم BOPP نیستیم!

قصه هزار و یک شب بسته بندی محصولات غذایی

وی در خصوص دلایل عدم کاهش قیمت فیلم BOPP در بازار گفت: ظرفیت بهین یاب در بورس کاهش پیدا کرد و رقابت کاذبی که ایجاد شده بود هم از بین رفت، اما نیاز بازار نه تنها کاهش پیدا نکرد بلکه با شیوع بیماری کرونا افزایش هم پیدا کرد؛ بنابراین، وقتی در چنین شرایطی تولیدکننده با محدودیت تامین ماده اولیه رو به روست و نمی تواند با ظرفیت کامل کار کند، باز هم شاهد کاهش قیمت نخواهیم بود.

این تولیدکننده افزود: چون در حال حاضر تولید و عرضه پلی پروپیلن ویژه فیلم BOPP در کشور به قدر نیاز صورت نمی گیرد، ما تولیدکنندگان ناچار به واردات مواد اولیه هستیم که قطعا مانند سایر تولیدکنندگان مورد بی مهری های بازار ارز قرار گرفته ایم و به همین دلیل نمی توانیم قیمت فروش را پایین بیاوریم.

با توجه به این که وزارت صمت روند عرضه ماده اولیه تولید فیلم BOPP در بورس را اصلاح کرده است، پس از عرضه فیلم های BOPP تولید شده از مواد اولیه جدیدی که با قیمت مناسب توزیع شده اند، به شکل مقطعی شاهد کاهش نسبی قیمت بسته بندی محصولات غذایی خواهیم بود اما با توجه به ادامه دار بودن همه گیری بیماری کرونا و افزایش تقاضای مصرف کنندگان برای استفاده از محصولات غذایی بسته بندی شده از یک سو و از سوی دیگر عدم افزایش تولید پلی پروپیلن مورد نیاز صنعت بسته بندی توسط شرکت های پتروشیمی و اجبار تولیدکنندگان برای واردات ماده اولیه در شرایط بی ثباتی ارز، در آینده ای نه چندان دور مجددا با افزایش قیمت فیلم BOPP مواجه خواهیم شد.

افزایش ظرفیت تولید پلی پروپیلن در دستور کار شرکت ملی پتروشیمی

طبق اطلاعات دریافتی از صنایع پتروشیمی کشور،  پلی پروپیلن در رتبه بندی های مختلفی تولید می شود که یکی از آن‌ها، ویژه صنعت بسته بندی مواد غذایی است.

قصه هزار و یک شب بسته بندی محصولات غذایی

به طور کلی در تولید پلی پروپیلن در کشور کمبود داریم که حجم تولید فعلی یک میلیون تن در سال است، اما با برنامه‌هایی که شرکت ملی پتروشیمی در دست اقدام دارد، این نیاز به طور کامل برطرف خواهد شد و حتی در آینده می‌توانیم با تولید ۴ میلیون تن در سال، صادرات این محصول به خارج از کشور را هم انجام بدهیم بنابراین، این ۴ میلیون تن، نیاز تمام شاخه‌های تولیدی از جمله صنایع مختلف بسته بندی که به پلی پروپیلن نیاز دارند را برطرف می‌کند.

پلی پروپیلن یکی از پلاستیک های پر مصرف دنیا است که در صنایع مختلف استفاده می شود و کمبود آن در شرایط فعلی، صنایع گوناگون کشور از جمله صنعت بسته بندی مواد غذایی را تحت تاثیر قرار داده است و دولت طی سالیان اخیر به منظور برطرف شدن نیاز کشور، اقدامات متعددی از جمله افزایش حجم تولید، انعقاد قراردادهای جدید خارجی و اصلاح توزیع در بهین یاب انجام داده است.

لازم به ذکر است که پس از همه گیری بیماری کرونا، به دلیل افزایش تقاضا برای استفاده از محصولات غذایی بسته بندی شده، قیمت پلی پروپیلن مورد نیاز صنعت بسته بندی مواد غذایی در سایر کشورهای جهان نیز افزایش چشمگیری داشته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۷ ۲۴ مهر ۱۳۹۹
اگر دست کم در مورد شیر روزانه، بطری شیشه ای را جایگزین کنند، و سوپرها مثل قدیم شیشه را تحویل گرفته و به کارخانه بدهند، هم کمک بسیار بزرگی به طبیعت است، هم به میزان زیادی از هدررفت منابع جلوگیری میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۷ ۲۴ مهر ۱۳۹۹
سلام ايده خوبيه اما در صورتي كه از بهداشت كامل بطري ها بشه اطمينان حاصل كرد و از اونجايي كه رعايت اين اصول بهداشتي تضميني نداره فعلا كاريش نمي شه كرد
آخرین اخبار