صادرات پسته خراسان رضوی به نام و کام دیگران!

هرچه زعفران خطه خراسان نام‌آشناست و مورد پسند و مطالبه داخل و خارج، پسته مرغوب و خندان این خطه در تداوم بی‎توجهی و در سکوت برای آماده سازی و صادرات به استان های دیگر کشور می‌رود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، شهرستان مه‌ولات بادارابودن۱۹ هزار و ۳۰۰ هکتار باغ پسته مقام اول کشت و تولید پسته استان خراسان رضوی را دارد.۷۰ درصد باغ‌های پسته مه‌ولات را پسته سفید فیض‌آبادو ۱۵ درصد اکبری و بقیه را ارقام قرمز، گرمه کله‌قوچی، فندقی، احمدآقایی تشکیل می‌دهد.
 
مه‌ولات قطب تولید پسته استان خراسان رضوی محسوب می‌شود و ۵۳ درصد پسته تولیدی استان و ۷ درصد پسته تولیدی کشور را به خود اختصاص داده است. به دلیل شرایط اقلیمی خاص، محصول پسته این شهرستان (به‌خصوص ارقام قرمز وگرمه) زودتر از سایر مناطق پسته‌کاری روانه بازار و به‌صورت نوبرانه مصرف می‌شود؛ اما هنوز پسته قطب تولید خراسان برندی ندارد و با نام استان‌های دیگر عرضه می‌شود و سود صادرات آن به جیب سایر استان‌ها می‌رود.
 
قاسمی مدیر جهاد کشاورزی مه‌ولات می‌گوید: درطول دوره برداشت روزانه۷ هزار و ۸۰۰ نفر درباغ‌ها مشغول به‌کارند و ۳۵۰ هزار تا ۴۰۰ هزارنفر روز نیرو کار داشت، برداشت وفراوری محصول را انجام می‌دهند. باتوجه به این‌که حدود ۱۵۳۰۰ هکتار از باغ‌های پسته شهرستان بارور است، پیش‌بینی می‌شود حدود ۱۰۰ هزارتن پسته‌تر برداشت شود که از این مقدارحدود ۲۰ درصد به صورت تازه‌خوری و نوبرانه به بازار‌های داخلی نظیر تهران، اصفهان، شیراز، مشهد و همچنین کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس و افغانستان  عرضه و بقیه درترمینال‌های ضبط پسته فراوری وخشک می‌شود؛ به طورمیانگین از هر هکتار باغ پسته حدود هزار و ۶۰۰ کیلوگرم پسته خشک برداشت و پس از کیسه‌گیری وبسته‌بندی روانه بازار فروش می‌شود.

بیشتربخوانید



راه اندازی یک واحد فراوری بسته‌بندی

او می‌افزاید: به منظور ارائه بهتر محصول به بازار یک واحد فراوری بسته‌بندی دارای استاندارد‌های لازم در شهرستان راه‌اندازی شده است که با توجه به میزان تولید پسته کافی نیست و باید این‌گونه واحد‌ها توسعه یابد؛ همچنین راه‌اندازی بورس پسته در شهرستان یکی دیگر از فعالیت‌های عمده برای ثبات‌بخشیدن به بازار و جلوگیری از ضرر وزیان باغداران است.
 
مدیر جهاد کشاورزی مه‌ولات ادامه می دهد: ازکار‌های خوبی که انجام شده و جهادکشاورزی پیگیرآن است راه‌اندازی زنجیره تولید پسته است وبا توجه به این‌که حدود ۵۰ درصد پسته استان دراین شهرستان تولید می‌شود، راه‌اندازی زنجیره تولید یکی از اقدامات مهم است. هم‌اکنون واحد تولید کارتن برای بسته‌بندی پسته و انار نداریم؛ تولید کره پسته و روغن پسته نیز که از تولیدات بعد از فراوری اولیه است، نداریم. در رابطه با استفاده از ضایعات پوست پسته دو واحد تولید کود آلی داریم.
 
قاسمی بیان می کند: افزایش قیمت‌های نهاده‌های کشاورزی به ۴۰۰ تا ۵۰۰ درصد می‌رسد به طور مثال کود سولفات پتاسیم از ۱۱۷ هزار تومان به۵۴۳ هزار تومان افزایش یافته و فسفات نیز از ۸۵ هزار و ۷۰۰ تومان به ۴۲۳ هزار تومان رسیده است که این در نهایت باعت افزایش هزینه تمام‌شده تولید می‌شود.
 
او تصریح می کند: مهم‌ترین راه شناسایی پسته شهرستان و برگشت سود به تولیدکننده توسعه بورس پسته است که جلسات آموزشی و توجیهی مختلفی باحضور باغداران وتجار و نظام صنفی درمحل جهادکشاورزی برگزارشده که نتیجه آن تشکیل شرکتی در مه‌ولات و راه‌اندازی بورس پسته فندقی با اونس۳۲-۳۰ بوده است؛ درخور ذکراست شرکت مذکور امسال پیگیر راه‌اندازی بورس پسته بادامی سفید فیض‌آباد است.
 
مدیر جهاد کشاورزی مه‌ولات تاکید می کند: در سال گذشته با تلاش‌های فراوان این شرکت توانست پسته فندقی با اونس ۳۲-۳۰ را وارد بورس کند و با اقدامات انجام‌شده در سال ۹۹ تلاش می‌کند که بورس پسته بادامی را نیز راه‌اندازی کند.
 
قاسمی اظهار می کند: با راه‌اندازی بورس پسته شهرستان مه‌ولات در شرق کشور به عنوان مرکز تبادلات تجاری پسته معرفی خواهد شد. با توجه به این‌که در بورس قیمت‌ها به‌روز است و پرداخت‌ها به صورت نقدی انجام می‌شود محصولی که وارد بورس شود به صورت یک‌دست و با مشخصات موجود در تابلو ارائه می‌شود و این باعث خواهد شد که تعداد افراد زیادی بتوانند به صورت مجازی معاملات را انجام دهند.
بیشتربخوانید

 
تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد پسته استان به نام خراسان رضوی صادر می‌شود

سیدهاشم نقیبی معاون امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی می‌گوید: با توجه به این‌که از گذشته استان کرمان در حوزه بازرگانی و برندسازی پسته خوب کارکرده است، بخش عمده پسته استان به مقصد کرمان و تهران بارگیری می‌شود و از آن‌جا صادرات صورت می‌گیرد.
 
او  با بیان این‌که تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد پسته استان به نام خراسان رضوی به دیگر مناطق صادر می‌شود، می‌افزاید: بقیه آن یا از تهران یا از استان کرمان صادر می‌شود، علت این است که تجار و بازرگانان در استان کرمان در حوزه برندسازی پسته خوب عمل کردند. وی ادامه می‌دهد: در استان خراسان رضوی دو یا سه باغ پسته وجود دارد که باغداران و تجار، محصولات آن را با برند خودشان صادر و ثبت می‌کنند، حتی گواهی محصولات ارگانیک را نیز دریافت کرده‌اند، اما این میزان صادرات خیلی محدود است.
 
معاون امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه می دهد: سالانه ۸۰ هزار تن پسته در استان تولید می‌شود این در حالی است که تنها ۴ تا ۵ هزار تن به نام استان صادرات انجام می‌شود.
 
نقیبی با اشاره به اینکه برندسازی پسته استان نیازمند ورود بخش خصوصی در این حوزه است، بیان می‌کند: اتحادیه خشکبار استان باید در این زمینه فعال باشد که پسته استان به نام و برند خود استان صادر شود.
 
او در پاسخ به این سوال که با این ظرفیت تولید پسته گیر کار کجاست، تصریح می کند: اولا این‌که باید بخش خصوصی، باغداران و صادرکنندگان بزرگ پای کار بیایند، بخش دولتی نیز به عنوان تسهیل‌گر مجوز‌های لازم را صادر کند تا مشکل حل شود، هرگونه حمایتی از قبیل ارائه تسهیلات، مجوز، آگهی نیاز داشته باشد ما حاضریم کمک کنیم تا مشکلات برطرف شود و اگر قوانینی وجود داشته باشد که دست و پاگیر باشند تسهیل می‌کنیم، ضمن این‌که برای برندسازی نیازمند این هستیم که یک‌سری هزینه‌هایی صرف شود و در این شرایط جدید اقتصادی شاید برای برندسازی رغبتی نباشد، ولی ما از هیچ کمکی دریغ نمی‌کنیم.
 
پناهنده مدیرعامل یک شرکت صادرکننده پسته می‌گوید: متاسفانه برندی به اسم پسته مه‌ولات نیست و فقط پسته مه‌ولات را در خراسان می‌شناسیم. مهندس پناهنده می‌افزاید: عمده پسته مه‌ولات به تهران، مشهد، کرمان و رفسنجان ارسال می‌شود و مقصد مهم خارج از کشور پسته‌های ایران چین است وکشور‌های عربی، افغانستان، آفریقا و هند دیگر مقاصد پسته ایران است.
 
او می‌افزاید: تولید کل پسته خشک کشور حدود ۲۰۰ هزار تن برآورد می‌شود که حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد مصرف داخلی دارد و بقیه صادر می‌شود و به علت وضع تعرفه‌های تجاری، تجار بیشتر ترجیح می‌دهند که پسته به صورت فله صادر شود و اقدامی برای بسته‌بندی در حجم‌های کوچک‌تر انجام نمی‌دهند.
 
مدیرعامل یک شرکت صادرکننده پسته ادامه می دهد: پسته مه‌ولات در سال اخیر واقعاً ارگانیک است و تقریباً هیچ سم‌پاشی نشده و به جرئت می‌توان گفت که باقی‌مانده سموم نداریم. هم‌اکنون می‌توان گفت عدم بهره‌وری باغ‌ها و تولید پایین در هکتار به عنوان یک مشکل شناخته می‌شود. میانگین تولید در هکتار ۷۰۰ کیلو پسته خشک است که می‌تواند به ۲۰۰۰ کیلو برسد؛ در حالی‌که رقبای اصلی پسته ایران سه و نیم تا ۴ تن در هکتار تولید دارند و ما برای بیرون آمدن از نگرانی‌های قیمت باید میزان تولید و کسب درآمد از واحد سطح را افزایش دهیم و این همت عمومی کشاورزان و کارشناسان جهاد کشاورزی را می‌طلبد.
 
عبدا... صالحی عضو هیئت مدیره زرین پسته مه‌ولات می‌گوید: این شرکت توانسته است در سال گذشته پسته فندقی شهرستان را وارد بورس کند و امسال مقدمات کار برای ورود پسته سفید مه‌ولات به بورس انجام شده است.
 
او با بیان این‌که در خراسان رضوی بیش از ۶۰ هزار تن پسته تولید می‌شود و سهم مه‌ولات بیش از ۲۵ هزار تن است، می‌افزاید: متاسفانه برند پسته خراسان و مه‌ولات وجود خارجی ندارد. برند پسته ایران را به نام پسته دامغان و رفسنجان می‌شناسند در حالی‌که پسته سفید مه‌ولات و خراسان در استان‌های دیگر به دلیل مرغوبیت بالا به نام پسته احمد آقایی به فروش می‌رسد.
 
عضو هیئت مدیره زرین پسته مه‌ولات ادامه می دهد: اکنون در انبار شرکت پسته با مشخصات تعریف شده و فاقد بیماری و آفات نگهداری و با همان مدل تعریف‌شده تحویل خریدار می‌شود و معمولاً بین ۵ تا ۱۰ هزار تومان در هر کیلو از قیمت روز بازار گران‌تر فروخته می‌شود.
 
صالحی بیان می کند: در استان خراسان پایانه صادراتی و صادرات کننده شاخص پسته نداریم، ولی بازار داخلی و اعتماد مردمی را داریم، اما اعتمادی به برگشت پول پسته از آن سوی مرز‌ها نداریم. این در حالی است که سود عمده نصیب صادرکنندگان خارج از استان خراسان می‌شود و اکنون پشت‌پرده صادرات به خارج از کشور مشخص نیست.
 
او تصریح می کند: صادرات سرمایه‌گذار می‌خواهد و در آن طرف مرز‌ها هم بازار تضمینی این امر باعث خواهد شد سود صادرات غیر نفتی بازگردد و در نهایت نصیب کشاورز شود. یکی دیگر از تجار مه‌ولات عقیده دارد: مشکل پیش روی صادرات بازگشت ارز به سامانه نیما است. پایین بودن قیمت ارز نیمایی از یک‌سو و عدم پرداخت روزانه بیش از یک میلیارد تومان توسط بانک باعث شده است که صادرکننده رغبت کمتری برای صادرات این محصول داشته باشد.
 
عضو هیئت مدیره زرین پسته مه‌ولات با بیان این‌که روزانه بیش از ۲۰۰ تن پسته خشک در فصل برداشت از مه‌ولات به رفسنجان، مشهد و تهران صادر می‌شود، تاکید می کند: مقصد نهایی افغانستان، پاکستان، عراق، امارات و قرقیزستان است که معمولاً به‌صورت خام و بوداده صادر می‌شود.
 
صالحی اظهار می کند: حدود چهار سال قبل که تحریم‌ها جدی نبود نمونه محصول برای آزمایش افلاتوکسین و باقی‌مانده سموم به مشهد ارسال می‌شد و نماینده گمرک نظارت در محل بارگیری کانکس را پلمب می‌کرد و محموله مستقیم به مقصد بارگیری می‌شد الان هم مشتری چینی هست، ولی مشکل برگشت دلار است و پول پسته معمولاً چمدانی برگشت می‌کند.
 
او با بیان این‌که هم اکنون دستگاه‌های مجهز صنعتی بسته‌بندی به ارزش بیش از ۳ میلیارد در شرکت ما راکد مانده است، می‌افزاید: بازار داخلی کشش بسته‌بندی و مصرف را ندارد چرا که پسته کالای لوکس است و برای صادرات هم مشکل داریم.
 
عضو هیئت مدیره زرین پسته مه‌ولات ادامه می دهد: با وضعیت موجود حدود ۵ دلار نصیب کشاورز می‌شود و بقیه قیمت تا ۸ دلار به دست صادرکنندگان و اندکی هم واسطه‌ها می‌رسد.
 
منبع:خراسان
انتهای پیام//ز.ق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.