پژوهشگر تاریخ اسلام:

منش مدیریتی پیامبر اکرم (ص) باید در جامعه تدریس شود/ پیامبر گوش شنوای تهیدستان بود

سلمانی عبیات گفت: سیره مدیریتی پیامبر اکرم (ص) به عنوان برترین الگو باید سرلوحه مدیران فعال در جامعه اسلامی باشد.

محمدرضا سلمانی عبیات پژوهشگر تاریخ اسلام در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: منش و سیره مدیریتی پیامبر اکرم(ص) به عنوان والاترین و بهترین سیره مدیریتی باید در جامعه اسلامی تدریس شود و مد نظر همه مدیران قرار گیرد.

او افزود: پیامبر اکرم (ص) در طول رسالت خود و به اجرا گذاشتن تمدن بزرگ اسلامی در مدینه و سراسر جهان به دنبال ایجاد منش اسلامی و آموزش مسلمانان به نحوه مدیریت اجتماعی و اخلاقی بود.

سلمانی عبیات اظهار داشت: ایشان در زمینه نحوه مدیریت برای همه مدیران بلاد اسلامی بهترین الگو و اسوه هستند، ضمن اینکه درس نخستی که پیامبر (ص) به همه مسلمانان به عنوان اصل اساسی ارائه دادند جزو اصل برابری و برادری در بین مسلمانان و نبود تفاخر به جایگاه و یا پست و مقام بوده است.

پژوهشگر تاریخ اسلام تصریح کرد: پیامبر اعظم (ص) از همان ابتدای آغاز بعثت و آغاز اعلان رسمی رسالت در مکه گام به گام در کنار اصحاب خویش رنج و سختی‌ها را به جان خرید، فشار اقتصادی اجتماعی و سیاسی بزرگان مکه در ۳ سال محاصره اقتصادی را همراه با مسلمانان با جان و دل پذیرا شد، گرسنگی کشید و عزیزان خود را از دست داد، این همان نقطه‌ای بود که مردمی بودن نهضت اسلام را برای همگان ثابت کرد.

نویسنده تاریخ اسلام ادامه داد: پیامبر اکرم (ص) از همان ابتدا و با این اقدام خود به جهان اعلام کرد که مدیر و مسئول جامعه اسلامی باید بیش از پیش مردمی باشد، در کنار مردم زندگی کند و درد‌ها و رنج‌های آن‌ها را بچشد و تحمل نمایند. این اقدام پیامبر دقیقاً مخالف همه آداب و رسوم مدیریت جاهلی بزرگان قریش بود و به این جهت که در مکه نظام طبقاتی مدیریتی حاکم بود، هیچگاه افراد و عامه مردم توانایی دسترسی به مدیران ارشد شهر را نداشتند و مشکلات به گوش هیچکدام از مدیران نمی‌رسید و یا بهتر بگوییم هیچ گوش شنوایی برای شنیدن درد‌ها و رنج‌ها و مشکلات مردم ستمدیده در مکه وجود نداشت و در واقع پیامبر گوش شنوا برای مشکلات ستمدیدگان و رنج کشیدگان در مکه و مدینه شد.

او بیان داشت: شخصیت مثال زدنی مدیریتی پیامبر (ص) که سرشار از رافت، عطوفت و انسانیت بود، در مدینه به عنوان شهری منسجم دارای تعدد مذاهب متعدد و دیدگاه‌های مختلف بود نظر همگان را به خود جلب کرد. او با همه دوست و برادر و درعین‌حال مدیری توانمند و جدی بود، مانند مردم زندگی می‌کرد و هیچگاه چیزی فراتر از حق خود از بیت المال طلب نکرد و همانند همه مسلمانان مصرف می کرد.

سلمانی عبیات گفت: همانگونه که علامه طبرسی در کتاب ارزشمند مکارم الاخلاق آورده است بعضی از اعراب بادیه نشین گاهاً برای موضوع و یا درخواستی به خدمت پیامبر رسیده دوره‌ای نامتعارف ایشان را خطاب قرار می‌دادند حتی در این زمینه آیاتی از سوره حجرات نیز نازل شده است، اما پیامبر صلوات الله علیه با ایشان با مهربانی برخورد می‌کرد که همین موضوع موجب ورود بسیاری از قبائل و عشایر به دین مبین اسلام نشد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.