عادت های کوچکی که زندگی شما را متحول می‌کند

خیلی وقت‌ها ما تصور می‌کنیم که برای رسیدن به موفقیت‌های «بزرگ» در زندگی، حتما تغییرات «بزرگ» در خودمان ایجاد کنیم در صورتی که گاهی جمع جبری تغییرات کوچک هم می‌تواند زندگی ما را متحول کند.

به گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،در این گزارش با هم مرور می‌کنیم که عادت‌های کوچک یا خرده‌عادت‌ها چه تغییرات مثبتی در زندگی ایجاد کنند:

۱- اگر عادت کنیم که هر روز کمی رابطه ایجاد کنیم!

بسیار اوقات به خودمان می‌گوییم که ولش کن! فلانی که اصلا من را نمی‌شناسد و با من خوب نیست. چرا وقتم را برای ایجاد رابطه با او تلف کنم! آخرش که چه؟!

در صورتی که همین فرد که با او رابطه‌ای ایجاد نکرده ایم می‌تواند یک استخدام‌کننده بالقوه شما یا تسهیل‌کننده کارتان باشد.

ایجاد زنجیره دوستان و یاران، نمی‌تواند یک شبه صورت بگیرد. پس باید هر روز چند دقیقه‌ای وقت بگذارید و عادت کنید که رابطه ایجاد کنید.

۲- اگر عادت کنیم که هر روز یک پاراگراف بنویسیم!

خیلی وقت‌ها نوشتار شما، می‌تواند وجه متمایزکننده یا رهایی بخش شما باشد. اگر نوشتن را تمرین نکنید، زمانی می‌رسد که نمی‌توانید یک متن درخواست مؤثر یا گزارش کاری یا پایان‌نامه خوب بنویسید. نوشته‌های ضعیف دیگران هم که طبعا نمی‌توانند از زبان شما سخن بگویند.

کمی به خودتان زحمت بدهید و هر روز کمی بنویسید و قضایای هر چند ساده را از زبان خودتان توضیح بدهید.

۳- اگر یاد بگیرید که زندگی همه‌اش رقابت و دویدن نیست!

به نظرتان وقتی که برای آشپزی یا تمیز کردن خانه صرف می‌شود، وقت تلف شده است؟

من خلاف نظر خیلی‌ها فکر می‌کنم که برای امورات پایه و ساده زندگی هم باید وقت گذاشت. چون همین کار‌های ظاهرا ساده و وقت‌گیر، گاهی تمدد اعصابی به شما می‌دهند که می‌تواند زمینه خلاقیت ذهنی شما شود.

۴- اگر عادت کنید که پاسخگو باشید

برخی از ما‌ها متاسفانه در چرخه پاسخگو نبودن می‌افتیم. تنبل می‌شویم و پاسخ ایمیل و پیامک را خیلی دیر می‌دهیم یا اصلا یادمان می‌رود که بدهیم. در نتیجه به دوستان ما برمی‌خورد و رابطه‌مان خدشه‌دار می‌شود، عادت کنیم که کوتاه و مختصر و مفید به پیام‌های دریافتی پاسخ بدهیم.

۵- اگر عادت کنیم هر روز صبح از خودمان بپرسیم: چطور می‌توانم روز متفاوتی بسازم؟

خودتان را با بقیه مقایسه نکنید، بلکه با دیروز خودتان مقایسه کنید. ببینید که هر روز چطور می‌توانید آدم کامل‌تری باشید، مثلا آدمی که اغذیه سالم‌تری دارد، شاداب‌تر است، کمی بیشتر کتاب خوانده یا اندکی بیشتر کار مؤثر کرده است.

۶- اگر عادت کنیم که ایده‌ها و الهامات خودمان را بنویسیم

ایده‌ها خیلی اوقات مثل برق می‌آیند و می‌گذرند و فراموش می‌شوند. سعی کنید همه ایده‌هایتان را بنویسید، هرچند کوتاه و مختصر. ممکن است امروز وقتی برای انجامشان نداشته باشید، اما فردا برای انجام آنها، مناسب باشد.

۷- اگر عادت کنیم که کمتر اسکرول کنیم

بله! الان همه ما زندگی آنلاین هم داریم و من بی‌جهت از شما نمی‌خواهم که وب‌گردی خودتان را کم کنید! چیزی که به نظر من بهتر است به آن عادت کنید، کم کردن اسکرول کردن بی‌هدف در اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی دیگر است. وقتی بیشتر خبر‌های روز را خوانده‌اید و سایت‌های محبوب خودتان را دیده‌اید، آخر چرا آخر شب نیم ساعت یا بیشتر وقت برای اسکرول کردن صرف می‌کنید؟!

۸- مطالعه کنید، حتی در حد سه چهار صفحه در روز

تاثیر تجمعی مطالعات اندک، ظرف چند سال، واقعا شگفت‌انگیز است. برای مطالعه برنامه بریزید.‌ای بوک در موبایل و تبلتتان بریزید یا اصلا از صفحات کتاب عکس بگیرید و به سادگی درگوشی‌تان ذخیره کنید. آخر شب به جای بردن گوشی به بستر، یک کتاب در کنارتان داشته باشید.

۹- اگر عادت کنیم که کمتر تکانه‌ای باشیم

شکیبا شدن و واکنش سنجیده داشتن در همه سختی‌ها و یا وقتی در معرض تحریک شدید روانی قرار می‌گیرید، نیاز به تمرین دارد.

واقعا هیچ کسی را نمی‌توانید پیدا کنید که به پرخاشگر بودن خود و درشتی با دیگران کردن، بتواند افتخار کند.

همیشه به دنبال خشم و واکنش‌های تکانه‌ای پشیمان می‌شویم. پس ما باید کم کم به خودمان عادت بدهیم که هر روز خونسردتر از روز پیش عمل کنیم و آدم تکانه‌ای دیروز نباشیم.

۱۰- اگر هر روز کمی «نه» گفتن را تمرین کنیم!

مهربانی و خوبی کردن به مردم چیز خوبی است، اما مشکل وقتی ایجاد می‌شود که برخی از ما سوء استفاده می‌کنند و تقاضای غیرمنطقی دارند و ما قدرت نه گفتن به آن‌ها را نداریم. هر دفعه، دچار عوارض و مصائب ناشی از این ناتوانی می‌شویم و هر بار، عبرت نمی‌گیریم.

عادت کنیم که هر روز کمی نه بگوییم: ببخشید، اما حتما باید ساعت سه منزل باشیم! پوزش می‌خواهم اگر فردا شب را برای انجام کاری شما در نظر گرفته‌ام و امروز وقت باشگاه دارم!

منبع:تابناک با تو

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار