بیش از ۱۰۰ راس گوسفند به دلیل مسمومیت در خفر تلف شدند

بیش از ۱۰۰ راس گوسفند در منطقه باغدامچه روستای چرگ از توابع شهرستان خفر در استان فارس به دلیل مسمومیت تلف شدند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، شهرام کامخواه دهیار روستای چرگ گفت: یکی از دامداران روستای چرگ از توابع شهرستان خفر که بیش از ۱۵۰ راس گوسفند را برای چرا و تامین آب و غذا به اطراف این روستا برده بود به دلیل استفاده گوسفندان از سم به جای غذا، بیش از ۱۰۰ راس از دام‌های او از جمله بره، کهره و... تلف شدند.

او افزود: به گفته برخی از شاهدان، سم‌هایی که برای از بین بردن حیوانات و جوندگان مضر در اطراف مزارع و باغ‌های روستای چرگ قرار داده شده، موجب تلف شدن این گوسفندان شده است و این دامدار بدون اطلاع از این موضوع و بنا به عادت همیشگی، دام‌های خود را برای چرا و تعلیف (علف خوردن) به این مکان برده بود.

به گفته کامخواه، خسارت‌های وارد شده به این دامدار بیش از سه میلیارد ریال برآورد شده و علت دقیق و قطعی این موضوع در دست بررسی است، همچنین اجساد این گوسفندان با رعایت مسائل بهداشتی دفن شد.

دهیار روستای چرگ با اشاره به اینکه در روز‌های اخیر جمعیت موش‌ها و جوندگان موذی در این شهرستان افزایش یافته است، اظهار داشت: بسیاری از کشاورزان برای مقابله با این جوندگان و حفاظت از محصولات خود در باغ‌ها و مزارع از سم و دارو‌های کشنده استفاده می‌کنند که لازم است هم کشاورزان و هم صاحبان دامداری‌ها در این زمینه نکات ایمنی را با دقت رعایت کنند.

کامخواه اضافه کرد: صاحبان مزارع و باغ‌ها نباید در مسیر عبور و مرور و رفت و آمد انسان‌ها و حیوانات خانگی، وسایل و ابزار خطرناک مانند تله موش، سم و یا خوراکی‌هایی مانند پفک آغشته به سم قرار دهند.

او ادامه داد: صاحبان دامداری‌ها نیز باید از هدایت دام‌های خود به اطراف باغ‌ها و مزارع کشاورزی پرهیز کنند چرا که آگاه نبودن از وضعیت این گونه اماکن ممکن است خسارت‌های مشابهی به دام‌های آن‌ها وارد کند.

شهرستان خفر در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد.

منبع: ایرنا
انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار