اسکندری: برای موفقیت بازیکنان با تمامی حواشی می‌جنگیم/ تا پایان دوره ریاستم با قدرت فعالیت می‌کنم

رئیس فدراسیون بیلیارد، بولینگ و بولس در خصوص آخرین وضعیت رشته‌های تحت پوشش این فدراسیون توضیحاتی را بیان کرد.

هاشم اسکندری رئیس فدراسیون بیلیارد، بولینگ و بولس در گفت و گو با خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با وضعیت رشته‌های تحت پوشش این فدراسیون در میان مردم جامعه اظهار داشت: با صنعتی شدن جوامع مختلف، مردم فشار‌های گوناگونی را تحمل می‌کنند. فشار‌های گوناگون باعث به وجود آمدن مشکلات روحی و روانی می‌شود. رشته‌های بیلیاردی می‌تواند مردم را سرگرم کرده و به آرامش برساند.

اسکندری افزود: فردی که بیلیارد بازی می‌کند در ۳ فریم حدود ۴ کیلومتر راه می‌رود. این رشته باعث چربی سوزی، ایجاد آرامش و بالا بردن تمرکز می‌شود. این رشته می‌تواند مکمل سایر ورزش‌ها هم باشد. علی دایی ستاره سابق تیم ملی فوتبال کشورمان می‌گوید زمانی که در بوندسلیگا بازی می‌کرده مربیان آلمانی از او می‌خواستند برای بالا بردن تمرکزش اسنوکر بازی کند.

اسنوکر سرآمد رشته‌های بیلیاردی است

رئیس فدراسیون بیلیارد، بولینگ و بولس درباره وضعیت جهانی رشته‌های بیلیاردی گفت: رشته‌های بیلیاردی ۶ رشته جدا هستند که توسط ۳ فدراسیون بین المللی اداره می‌شوند. فدراسیون آسیایی، جهانی و حرفه ای‌ها بازی‌های بیلیاردی را پوشش می‌دهند.

او ادامه داد: سرآمد رشته‌های بیلیاردی اسنوکر است. اسنوکر یک فدراسیون جداگانه به نام حرفه ای‌ها دارد که حتی تحت پوشش IOC (کمیته ملی المپیک) هم است. به طور کلی IOC ۴ فدراسیون اسنوکر، پاکت بیلیارد، کارامبول و اسنوکر حرفه ای‌ها را قبول دارد.

اسکندری افزود: رشته‌های بیلیاردی به قدری گسترش پیدا کرده اند که کشور‌های آسیای میانه و روسیه هم در حال روی آوردن به آن هستند. این درحالی است که مردمان این کشور‌ها رشته‌های ورزشی بومی خود مثل پیرامید را دارند، اما نتوانستند آن را در سطح جهانی گسترش دهند. از من خواسته شده فدراسیون بیلیارد آسیای میانه را به سرپرستی خودم و مرکزیت تهران افتتاح کنم. اگر مشکلات شیوع ویروس کرونا نبود این فدراسیون تا به امروز افتتاح شده بود.

ایران در جایگاه دوم اسنوکر مردان جهان قرار دارد

رئیس فدراسیون بیلیارد، بولینگ و بولس درخصوص وضعیت کشورمان در سطح بین المللی رشته‌های بیلیاردی بیان کرد: وضعیت اسنوکر ما به اندازه‌ای پیشرفت کرده است که در بخش آقایان در دره دوم جهان و در بخش بانوان در رده نهم قرار داریم. این رتبه بندی هر ۲ سال یکبار در سایت فدراسیون جهانی بیلیارد (IBSF) اعلام می‌شود.

اسکندری در رابطه با اهمیت ویژه اسنوکر و توجه بیشتر فدراسیون بیلیارد به این رشته ورزشی گفت: اسنوکر در جهان جایگاه ویژه‌ای دارد. اگر توجه کنید فدراسیون فوتبال هم بیشتر به فوتبال چمنی توجه می‌کند و فوتسال و فوتبال ساحلی در اولویت های بعدی این فدراسیون قرار دارند.

او ادامه داد: ۱۸۲ کشور عضو فدراسیون جهانی اسنوکر هستند، اما پاکت بیلیارد چنین وضعیتی ندارد. در پاکت بیلیارد هر کشور برای خود یک امپراتوری تشکیل داده و خود مختار عمل می‌کند. کشور‌های آمریکا و فیلیپین در پاکت بیلیارد کاملا خود مختار عمل می‌کنند.

جوایز مالی رشته اسنوکر فوق العاده است

رئیس فدراسیون بیلیارد، بولینگ و بولس افزود: ورزشکاران اسنوکر می‌توانند درآمد خوبی کسب کنند و آینده خود را تامین کنند چرا که جوایز هنگفتی در این رشته اهدا می‌شود. جایگاه قهرمان اسنوکر جهان از نظر محبوبیت، شهرت و تمکن مالی به هیچ وجه قابل مقایسه با قهرمان پاکت بیلیارد نیست. طبیعی است که توجه بیشتری به رشته اسنوکر شود. در کشور چین حدود ۳۸ میلیون اسنوکر باز وجود دارد که این نشان دهنده اهمیت این رشته ورزشی در میان چینی‌ها است.

اسکندری در رابطه با تعداد بینندگان مسابقات اسنوکر اظهار کرد: "یورو اسپورت" حامی پخش تلویزیونی مسابقات اسنوکر است. از این شرکت یک بار درخواست کردیم برای پوشش آزمایشی بازی‌های آسیایی به محل این مسابقات بیاید. پس از پایان رقابت‌ها مشخص شد این شبکه برای مسابقات آسیایی اسنوکر بیش از یک میلیارد بیننده داشته است.

رئیس فدراسیون بیلیارد، بولینگ و بولس در خصوص کشف استعداد‌های جدید این رشته‌ها گفت: کمیته استعداد‌یابی ما در تمامی استان‌ها بسیار فعال است. رقابت‌های مختلفی در استان‌ها برگزار شده تا جوانان با استعداد را کشف کنیم. در آینده قطعا استعداد‌های جدید مانند حسین وفایی معرفی خواهیم کرد. کسانی که به جمع حرفه ای‌ها راه پیدا کنند از نظر مالی وضعیت خوبی پیدا خواهند کرد.

او ادامه داد: ما بخش پارا بیلیارد این فدراسیون هم راه اندازی کرده ایم. در حال حاضر افرادی را داریم که با یک دست اسنوکر بازی می‌کنند.

بازی اسنوکر نیاز به آمادگی جسمانی بالایی دارد

اسکندری درباره وضعیت آمادگی جسمانی لازم برای بازی اسنوکر اظهار کرد: این رشته بر خلاف ظاهرش به آمادگی جسمانی بالایی نیاز دارد. احتمال دارد مدت زمان یک بازی اسنوکر به ۱۲ ساعت برسد. دیدار فینال حسین وفایی در مسابقات جهانی که در ۲۰ فریم برگزار می‌شد حدود ۱۱ ساعت طول کشید. زمان هیچ رشته ورزشی به این اندازه طولانی نمی‌شود.

او افزود: برای بالا بردن آمادگی جسمانی ورزشکاران یک مربی بدنساز خبره استخدام کرده ایم. مارکاریان که سابقه مربیگری در تیم فوتبال استقلال را دارد به عنوان مربی بدنساز این فدراسیون انتخاب شده است.

اسکندری در رابطه با فعالیت‌های بین المللی خود گفت: در حال حاضر من نائب رئیس فدراسیون اسنوکر آسیا، نائب رئیس فدراسیون غرب آسیا و نائب رئیس افتخاری فدراسیون جهانی هستم.

///اسکندری: برای موفقیت بازیکنان با تمامی حواشی می‌جنگیم/ تا پایان دوره ریاستم با قدرت فعالیت می‌کنم

رئیس فدراسیون بیلیارد، بولینگ و بولس درباره حواشی اطراف این فدراسیون گفت: متاسفانه کل ورزش دنیا درگیر حواشی است، اما در کشور ما حواشی بیشتر از سایر کشور‌های جهان است.

او ادامه داد: شهید مرتضی مطهری استاد همه‌ مردم ایران است. او گفته ماشین دودی، قطاری بود که از میدان قیام به شهر ری می‌رفت. تا زمانی که این قطار ثابت بود کسی با آن کاری نداشت، به محض حرکت قطار همه مردم آن را با سنگ می‌زدند. این مثال برای کار‌های اجرایی استفاده می‌شود. متاسفانه بعضی از افراد وقتی پیشرفت یک نفر را می‌بینند شروع به حاشیه سازی برای او می‌کنند.

اسکندری افزود: روزی که ما توانستیم عنوان قهرمانی جهان را کسب کنیم من خوشحال شدم، اما از خداوند درخواست کمک کردم چرا که می‌دانستم از این به بعد پرتاب سنگ‌های حاشیه سازان بیشتر خواهد شد.

او ادامه داد: زمانی که یک فدراسیون به موفقیت می‌رسد افرادی که از قبل تلاش کرده بودند و نتوانسته بودند به موفقیت برسند، احساس ناراحتی می‌کنند. هدف این فدراسیون فقط قهرمانی و اخلاق است و تلاش می‌کنیم پرچم کشورمان را در میادین بین المللی به اهتزاز در آوریم. ما در فدراسیون میز فروش یا توپ فروش نیستیم. افرادی بوده اند که با هدف کسب منافع شخصی به فدراسیون بیلیارد آمده بوده اند، اما، چون ما اجازه فعالیت به آن‌ها ندادیم شروع به حاشیه سازی کردند.

اسکندری ادامه داد: تعدادی از حاشیه سازان رقیبان انتخاباتی شکست خورده بودند، تعدادی دیگر برای کسب و کار خود به فدراسیون آمده بودند که ما آن‌ها را بیرون کردیم، عده‌ی دیگر هم به دنبال سوء استفاده از فدراسیون بودند که اجازه کار به آن‌ها ندادیم. این‌ها از خانواده بیلیارد باید بیرون بروند. افرادی که در حال حاضر در فدراسیون مشغول هستند جایگزین تعداد زیادی از افراد کم سواد شده اند و یکی از دلایل موفقیت‌های ما همین تغییرات بوده است.

رئیس فدراسیون بیلیارد، بولینگ و بولس گفت: ما در این سال‌ها ۹۷ مدال کسب کردیم این در حالی است که پیش از آن یک مدال هم کسب نکرده بودیم. در رنکینگ جهانی آقایان ۴۷ جهان بودیم، اما در حال حاضر به رتبه دوم رسیدیم.

اسکندری اظهار کرد: در گذشته تعدادی از ورزشکاران شیطنت‌هایی کردند که ما سعی کردیم دوستانه مشکل آن‌ها را حل کنیم، اما در حال حاضر با کسی شوخی نداریم. اخلاق از همه چیز برای ما مهم‌تر است و اگر فردی خطا کند به شدت او را مجازات می‌کنیم. همه مجبور هستند رفتار حرفه‌ای را رعایت کنند. در حال حاضر کمیته انضباطی ما فعال است. اگر وقت ما برای افرادی که فدراسیون را به حاشیه می‌کشند تلف شود، از رسالت اصلی ما که قهرمانی است جا می‌مانیم.

رئیس فدراسیون بیلیارد، بولینگ و بولس گفت: سهیل واحدی و حسین وفایی اکنون در جمع اسنوکرباز‌های حرفه‌ای قرار دارند. در حال حاضر میان فدراسیون حرفه‌ای اسنوکر و فدراسیون جهانی اختلاف به وجود آمده است. در گذشته هر فردی که به مقام قهرمانی جهان می‌رسید، مجوز حضور در جمع حرفه ای‌ها را پیدا می‌کرد، اما در حال حاضر این گونه نیست.

او ادامه داد: مسابقات "کیو اسکول" یک مسیر جدید برای ورود به جمع حرفه ای‌ها است. امیدواریم امیر سرخوش با درخشش در این رقابت‌ها مجوز حضور در جمع حرفه ای‌ها را کسب کند. علی قره گوزلو اسنوکرباز فوق العاده‌ای است، اما به دلیل مشکل سربازی نمی‌تواند در "کیو اسکول" شرکت کند.

او افزود: حاصل تمرین جدی و مناسب می‌تواند حضور در جمع حرفه ای‌ها باشد. امروز اگر حسین وفایی در مسابقات حرفه ای‌های اسنوکر می‌درخشد عامل آن ۶ ساعت تمرین در روز است.

اسکندری در رابطه با حمایت مالی از ورزشکاران حرفه‌ای کشورمان اظهار کرد: طبق قانون فدراسیون نمی‌تواند از ورزش حرفه‌ای حمایت مالی بکند. البته اگر اسنوکر باز‌ها به جمع حرفه ای‌ها راه پیدا کنند درآمد زیادی کسب می‌کنند و دیگر نیازی به کمک مالی ندارند.

او ادامه داد: تنها کمکی که فدراسیون می‌تواند برای اسنوکر باز‌های حرفه‌ای انجام دهد گرفتن روادید است. ما می‌توانیم کاری کنیم که فرآیند اداری صدور روادید با سرعت بیشتری انجام گیرد.

رئیس فدراسیون بیلیارد، بولینگ و بولس درباره جذب حاملی مالی برای ورزشکاران این رشته گفت: نگاه بسیاری از ورزشکاران ایرانی این است که فدراسیون برای آن‌ها حامی مالی پیدا کند. ورزشکاران حرفه‌ای دنیا هر کدام حامیان مالی خود را دارند. ما زمان کافی برای پیدا کردن حامی مالی برای ورزشکاران نداریم.

او ادامه داد: به غیر از کشور‌های عربی، هزینه‌ تمامی اسنوکرباز‌هایی که وارد مسابقات حرفه‌ای و یا حتی "آماتور" می‌شوند، توسط حامیان مالی شخصی تامین می‌شوند و فدراسیون‌ها هیچ کمکی به آن‌ها نمی‌کند. اگر دقت کنید روی لباس اسنوکر باز‌ها یک لوگو درج شده که آن نشان دهنده حامی آن‌ها است.

او افزود: کشور مالزی ۵ هزار مجموعه ورزشی بیلیارد دارد و فدراسیون این کشور ماهیانه از تمامی آن‌ها مبلغی را به عنوان حق شارژ دریافت می‌کند، اما هیچ کمکی به اعزام ورزشکار‌های خود نمی‌کند.

اسکندری در خصوص سایر رشته‌های این فدراسیون بیان کرد: رشته‌های تحت پوشش این فدراسیون جنبه تفریحی هم دارند. امروزه مردم هم دوست دارند ورزش‌هایی انجام دهند که جنبه تفریحی و سلامتی داشته باشد.

او ادامه داد: پتانک یکی از رشته‌های تحت پوشش فدراسیون ما است که در دنیا طرفداران زیادی دارد. پارک‌های کشورمان درحال تجهیز شدن به پیست‌های پتانک هستند و هر فردی با کم‌ترین هزینه و به آسانی می‌تواند این ورزش را انجام دهد. از دیگر محاسن این رشته خانوادگی بودن آن است. در حال حاضر ۲۵ استان کشور دارای آکادمی پتانک هستند.

او افزود: رشته پتانک در فدراسیون کارگری و بیماری‌های خاص پیشرفت قابل توجهی داشته است و ورزشکاران این رشته مدال‌های زیادی کسب کرده اند.

برای گسترش همگانی ورزش‌های تحت پوشش این فدراسیون، برنامه‌ی ویژه‌ای داریم

رئیس فدراسیون بیلیارد، بولینگ و بولس در رابطه با گسترش ورزش همگانی رشته‌های تحت پوشش این فدراسیون اظهار کرد: در ورزش همگانی ما طرح‌های خوبی را به وزارت ورزش ارائه کرده ایم. طرحی برای ساخت میز پاکت بیلیارد در پارک‌ها ارائه کرده ایم. این میز‌ها شبیه به میز‌های بتنی تنیس روی میز است.

او افزود: برای ساخت لاین‌های بولینگ در پارک‌ها هم برنامه‌هایی داریم. پین و لاین‌های خوبی طراحی کرده ایم.

تعداد باشگاه‌های بولینگ در کشور کم است

اسکندری درباره بولینگ گفت: در بولینگ متاسفانه تعداد باشگاه‌ها بسیار کم است. در بیلیارد حدود ۲ هزار باشگاه داریم، اما در بولینگ تنها ۲۷ باشگاه فعال در سطح کشور داریم. بیشتر افرادی که در ایران بولینگ بازی می‌کنند به جنبه تفریحی آن توجه می کنند و به فکر مسابقات بین المللی نیستند.

او ادامه داد: چند سال پیش به منظور بستر سازی در رشته بولینگ تفاهمنامه‌ای با وزارت کشور امضاء کردیم که طی آن شهرداری‌ها مجاب شدند فروشگاه‌های بزرگی که در شهر‌های مختلف ساخته می‌شود به لاین‌های بولینگ مجهز کنند. تجهیز یک مکان به لاین‌های بولینگ سرمایه زیادی می‌خواهد.

او افزود: هر لاین بولینگ حدود ۵۰۰ میلیون تومان هزینه دارد و علاوه بر آن زمینی حدود هزار متر برای تاسیس یک باشگاه بولینگ نیاز است برای همین افراد کمی تصمیم به تاسیس باشگاه بولینگ می‌گیرند.

اسکندری در خصوص شرکت‌هایی که برای کمک اقتصادی به تعدادی از فدراسیون‌ها تاسیس شده بود گفت: در اوایل کارم در این فدراسیون تصمیم گرفتم فعالیت اقتصادی کنم که فدراسیون از دریافت بودجه‌های دولتی بی نیاز شود. زمانی که هنوز این فکر عملی نشده بود به اندازه‌ای حاشیه درست شد که از انجام این کار پشیمان شدم.

او ادامه داد: پس از گذشت چند سال، به همراه چند رئیس فدراسیون دیگر و با هماهنگی با وزیر ورزش قصد داشتیم شرکتی تاسیس کنیم تا  وسایل مورد نیاز چند فدراسیون از آن تامین شود و سود حاصل از آن به عنوان کمک هزینه به حساب فدراسیون‌ها واریز شود.

او افزود: پس از ثبت این شرکت‌ها به اندازه‌ای برای ما حاشیه درست شد که بدون کوچکترین کار اجرایی و با نظر وزیر ورزش این طرح به طور کلی لغو شد.

اسکندری افزود: در گذشته افرادی بودند که چوب‌های بی کیفیت چینی را وارد می‌کردند و با برچسب انگلیسی به مردم می‌فروختند که ما جلو‌ی آن‌ها را گرفتیم. از شرکت‌هایی که قصد دارند به طور حرفه‌ای کار کنند و استاندارد‌های بین المللی را رعایت کنند و محصولات با کیفیت به کشورمان وارد کنند حمایت می‌کنیم.

رئیس فدراسیون بیلیارد، بولینگ و بولس در خصوص میزبانی کشورمان از مسابقات آسیایی و جهانی بیان کرد: در حال حاضر به دلیل هزینه‌های هنگفت برگزاری مسابقات، این کار کمی مشکل است. البته در گذشته میزبانی‌های خوبی داشته ایم . آخرین میزبانی ما مسابقات آسیایی در شهر تبریز بود که یک سالن ورزشی را در ۱۵ روز به میز‌های بیلیارد تجهیز کردیم.

اسکندری در خصوص مسابقات داخلی پیش رو گفت: مسابقات زیادی را برای بالا بردن سطح آمادگی ورزشکاران طراحی کرده ایم. مسابقات مسترز ۱۶ نفر برتر رنکینگ کشوری مدتی پیش برگزار شد. در ادامه هم لیگ اسنوکر آقایان و مسابقات اسنوکر و "ناین بال" بانوان را پیش رو داریم که با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی برگزار خواهد شد.

رئیس فدراسیون بیلیارد، بولینگ و بولس در رابطه با دریافت مبلغ ورودی برای مسابقات رشته اسنوکر اظهار کرد: برای هر مسابقه مبلغ ناچیزی به عنوان حق ورودی دریافت می‌شود. گرفتن این مبالغ در رشته اسنوکر مرسوم است و در تمام دنیا این کار انجام می‌شود.

او ادامه داد: مدتی پیش من از آکادمی اسنوکر حرفه ای‌های شهر شفیلد انگلیس بازدید کردم. در آنجا برای تمرین از اشخاص برجسته‌ای همچون "سالیوان" (مرد شماره ۲ دنیای اسنوکر) هم مبلغی دریافت می شود. در آنجا از یکی از میز‌ها استفاده نمی‌شد برای من سوال شد که چرا از آن استفاده نمی‌شود پس از پرس و جوی من مشخص شد آن میز متعلق به "دینگ" اسنوکر باز چینی است و برای یک سال تمام هزینه آن را پرداخت کرده و به افراد دیگر اجازه تمرین بر روی آن را نمی‌دهند.

او افزود: البته ملی پوشان کشورمان می‌توانند از میز‌های حاضر در ورزشگاه آزادی و باشگاه انقلاب به صورت رایگان استفاده کنند.

تا سال ۱۴۰۱ به کارم در فدراسیون ادامه می‌دهم

اسکندری گفت: اگر عمری باقی باشد تا پایان دوره ریاستم که تا سال ۱۴۰۱ ادامه دارد با قدرت در این جایگاه فعالیت خواهم کرد.

او درباره پرونده های قضائی خود اظهار کرد: اگر مشکل قضائی داشتم قطعا نمی‌توانستم امروز در جایگاه ریاست فدراسیون فعالیت کنم. عده‌ای با سیاه نمایی قصد داشتند برای من حاشیه ایجاد کنند که نمونه آن را در فدراسیون‌های دیگر ندیده بودم.

برای قهرمانی بازیکنان با تمامی حواشی می‌جنگیم

اسکندری در پایان گفت: من از خانواده بزرگ بولینگ، بیلیارد و بولس خواهش کنم که به جای حواشی تمرکز خود را روی قهرمانی بگذارند. در ورزش حرفه‌ای ورزشکار بدون توجه به حواشی، روی قهرمانی و موفقیت خود تمرکز می‌کند. ما برای قهرمانی بازیکنان با تمامی حواشی می‌جنگیم.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار