در هفتاد نهمین قسمت از برنامه سینمایی «هفت» مطرح شد؛

ضعف امکانات و پشتیبانی، از دلایل ساخته نشدن آثار با موضوع پیامبران است

میزگرد اول این هفته برنامه سینمایی «هفت» با حضور دو کارشناس و محقق دینی سپری شد.

به گزارش حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، شب گذشته هفتاد و نهمین قسمت از برنامه سینمایی هفت باحضور محمد حسین رجبی دوانی، محمد سعید بهمن پور (میز گرد بررسی ظرفیت‌های مغفول ادیان در سینما)، علیرضا تابش (دبیر جشنواره فیلم کودک)، رامتین شهبازی و حسین نشاطی (مستند سایه‌های روشن) روی آنتن شبکه سه سیما رفت.

محمدحسین رجبی دوانی درباره ظرفیت‌های مغفول تاریخ ادیان در سینما گفت: هنرمند باید در ریزه کاری‌ها هم از متخصصین تاریخ استفاده کند. کار‌های خوبی بوده اند که در جزئیات خوب کار نکرده اند و اشکالاتی داشته است. ما  از چهره‌ها و ظواهر هم اطلاعات تاریخی داریم که گا‌ها به این اطلاعات توجه نشده و نداشتن مشاور علت این امر بوده است. در مورد تاریخ مقدسه نمی‌توان خیال پردازی کرد و جعل شخصیت ممکن است ایجاد شبهه و سوال کند. شاید نداشتن سیاست مشخص در شورای انقلاب فرهنگی و وزات ارشاد و عدم توجه نخبگان حوزه و دانشگاه تاثیر گذار بوده است. همیشه این کار‌ها بر اساس خواست یک فیلمساز به وجود آمده و دولت حمایت کرده است. اگرچه دیر شده، اما خیلی هم دیر نیست و می‌توان باز هم کار کرد. ما در مواقعی به پیامبران یهود پرداختیم. خوب است، اما اولویت باید با تاریخ اسلام باشد.

محمدسعید بهمن پور در ادامه افزود: ضعف امکانات و پشتیبانی، بخشی از نقص برای ساخت آثار با موضوع پیامبران است. غرب برای همه پیامبرانی که در تورات بوده اند فیلم ساخته است. از طرف دیگری دراماتیزه کردن این داستان‌ها هم کار مهمی است که ما در آن‌ها ضعف داریم. محدودیت‌هایی هم موجود بود که برداشته شد. فیلم حضرت مریم ۵ سال معطل مانده بود، زیرا محدودیت در مورد نشان دادن حضرت مریم و حضرت زکریا وجودداشت که البته برداشته شد. فیلم‌هایی که در مورد حضرت موسی ساخته شده است، او را از یک پیامبر به یک اومانیست تبدیل کرده است. در فیلم نوح هم همین گونه است. این نگاه به درد ما نمی‌خورد. ما هم باید فیلم‌هایی با دیدگاه خودمان در همان سطح بسازیم. البته گاهی دیدگاه خودمان هم لنگ می‌زند.

حق فروش به صورت کامل به صاحبان فیلم‌ها پرداخت خواهد شد/ امسال یک سال سخت برای جشنواره کودک بود

در میزگرد دوم برنامه هفت، علیرضا تابش دبیر جشنواره فیلم کودک درباره ویژگی‌ها و چالش‌های این دوره از جشنواره مطالبی عنوان کرد. وی درباره نوع برگزاری جشنواره گفت:  مساله سرقت آثار در همه جای دنیا هست. بخشی از پویش جشنواره فرهنگسازی برای نوجوانان است که فیلم‌هایی را ببینند که حق تکثیر دارند. این مسیر جدید است و کرونا به آن شتاب داده  و جشنواره کودک یک محل برای آزمایش در زمینه پخش انلاین است که امیدواریم به دیگر جشنواره‌ها هم سرایت کند.

وی افزود: حق فروش به صورت کامل به صاحبان فیلم‌ها پرداخت خواهد شد. در پائیز هر سال یک رویداد بزرگ سینمایی داریم که  جشنواره کودک و فیلم کوتاه و سینما حقیقت است. سیاست بر اساس پخش آنلاین است و این تجربه‌ها برای سایر جشنواره‌ها هم انتقال داده خواهد شد. امسال به شکل فیزیکی با بچه‌ها همراه نیستیم، اما اکران انلاین یک ظرفیت فراگیر به ما داده پ است. امسال هر خانه یک سینما و هر کودک یک داور خواهد بود.  این آرا در فیلم برگزیده تاثیر خواهند داشت. امیدوارم والدین و معلمان بچه‌ها را به تماشای فیلم ترغیب کنند. امسال یک سال سخت برای جشنواره کودک بود، زیرا فضا به کلی تغییر کرده است. در این زمینه با چالش‌های زیادی رو به رو بودیم که تجربه‌های زیادی هم به دست آمد. فیلم‌های امسال تلفیقی از کارگردانان پیشکسوت و جوان بوده است و این باعث خوشحالی است.

تابش اظهار کرد: ذائقه شناسی نسل جدید باید صورت گیرد، زیرا این نسل با نسل قبل متفاوت است. شناخت این نسل می‌تواند برای ساخت آثار جدید بسیار مفید باشد. میزان استقبال تا کنون خوب بوده است. گروه سنی ۵ تا ۱۵ سال ثبت نام خوبی داشته اند و نمایش فیلم برای آن‌ها رایگان است اما سایرین باید مبلغ فیلم را بپردازند. المیپاد فیلمسازی امسال جدی‌تر از سال گذشته است و پیشکسوتان زیادی برای آموزس نوجوانان با ما همراه هستند  و این یک میدانی برای انتقال تجربه برای نوجوانان خواهد بود.

وی ادامه داد: واقعیت این است که موضوع  جشنواره آزاد است و افراد در هر حوزه‌ای میتوانند در سال‌های آینده اثار خود را ارسال کنند. امسال از تمام نقاط کشور مستند به جشنواره رسید. مسئولین کشوری ما اگر وقت بگذارند خیلی راحت میتوانند از طریق این مستند‌ها با مشکلات کشور آشنا شوند.

وقتی تهیه کننده کار پیشنهاد ساخت فیلم در سوریه را به من داد بدون هیچ تفکری قبول کردم/ تعداد شخصیت‌ها زیاد است و فیلم دچار گسست می‌شود

میز مستند این هفته به بررسی فیلم مستند سایه‌های روشن اثر حسین نشاطی پرداخت. رامتین شهبازی درنقد و بررسی این اثر گفت: از دو نظر می‌توان این فیلم را بررسی کرد. این طور فیلم‌ها می‌توانند به شخصیت‌های جلوی دوربین کمک کنند. زنانی که دارای روان زخم هستند. کاری که فیلمساز می‌تواند آن‌ها را حل کند. اما این برای مخاطب هم باید جذاب باشد. این می‌تواند به جذابیت فیلم کمک کند. فیلم ایده‌های گسسته‌ای دارد، اما فیلمساز آن‌ها را به هم متصل نکرده است. تعداد شخصیت‌ها زیاد است و فیلم دچار گسست می‌شود. فیلم‌ها در مورد سوریه زیاد است. فیلم چه هدیه‌ای جدیدی می‌دهد که مخاطب بخواهد آن را دنبال کند. در فیلم ما با تکرار مواجهیم. جز چند صحنه‌ای که یک اتفاق‌هایی می‌افتد.

حسین نشاطی ادامه داد: مسائل غیر قابل پیش بینی برای ما زیاد بود. قصد توجیه ندارم. ما هشت جلسه وقت برای فیلمبرداری داشتیم. در جا‌هایی شخصیت‌ها اجازه همراهی به ما نمی‌دادند. این‌ها باعث می‌شد کار ما سخت شود و حتی ایده‌های ما هم کنار گذاشته می‌شد. وقتی تهیه کننده کار پیشنهاد ساخت فیلم در سوریه را به من داد بدون هیچ تفکری قبول کردم. یک موضوع وجود داشت در مورد زنانی که در کارخانه آب معدنی کار می‌کنند. کار پیش تولید نداشت و به یکباره به سراغ تولید رفتیم. حلب هنوز شرایط بحرانی داشت. مسلحین در بیرون شهر وجود داشتند و دلهره هم چنان وجود داشت. زنانی که در این کارخانه کار می‌کردند از خانواده‌های مخالف دولت بودند و این آب‌ها را برای جبهه‌ها می‌فرستاند. ارتباط گیری با آن‌ها سخت بود. زبان و همراهی آن‌ها دشوار بود. اما شرایط جذابی برای فیلمسازی و شرایط دردناک انسانی آنجا وجود داشت.

گفتنی است  میز نقد این هفته به نقد و بررسی فیلم سینمایی الرساله ساخته مصطفی عقاد پرداخت.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.