تغییر خاصیت کلم در حالت نیمه پخته و طبخ کامل/ اگر عینکی و سنگین وزن هستید از کلم غافل نشوید

یک متخصص طب سنتی گفت: کلم دارای طبع گرم و خشک بوده و مصرف آن برای درمان برخی از بیماری‌ها مفید است.

محمدرضا حاجی حیدری متخصص طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره کلم اظهار کرد: کلم در طب سنتی ایران دارای مزاج گرم و خشک است.

او افزود: مصرف کلم نیم پخته خاصیت مسهل دارد، اما زمانی که به صورت کامل پخته شود تاثیر عکسی دارد و باعث انقباض شکم می‌شود. همچنین کلم در دیدگاه طب سنتی نفاخ بوده و برای معده‌های ضعیف مناسب نخواهد بود.

حاجی حیدری با بیان اینکه کلم به دلیل کم کالری بودن برای کاهش وزن مناسب است، گفت: در طب سنتی کلم خاصیت ضد سرفه دارد و برای صاف کردن صدا مفید است. همچنین کلم در پاکسازی سیستم ادراری به خصوص کلیه‌ها نقش مهمی دارد.

این متخصص طب سنتی تاکید کرد: کلم قرمز سرشار از مواد معدنی مانند کلسیم، پتاسیم، گوگرد، و ویتامین‌هایی مانند k ،A و C است. آنتوسیانین موجود در آن خاصیت آنتی اکسیدانی بالایی دارد که سلول‌های بدن را در مقابل آسیب رادیکال‌های آزاد حفظ کرده و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.

فواید درمانی کلم

حاجی حیدری درباره تاثیر مصرف کلم بر درمان بیماری‌ها گفت: مصرف کلم برای تقویت بینایی و حفاظت از شبکیه چشم در مقابل اشعه مفید است، فیبر موجود در آن از جذب کلسترول در روده‌ها جلوگیری کرده و خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش می‌دهد. کلم قرمز سرشار از ویتامین c است که نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن داشته و در تسریع بهبودی و التیام زخم نیز موثر خواهد بود.

این متخصص طب سنتی بیان کرد: از دیدگاه ابن سینا خوردن کلم برای لرزش مفید بوده و آب جوشانده آن به تنهایی یا همراه شنبلیله خرد شده و سرکه برای درد‌های مفصلی ونقرسی سودمند است.

او اضافه کرد: مطالعات مختلف نشان می‌دهند که کلم در کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی، اختلالات مغزی و پیشگیری از سرطان بسیار مفید است.

این متخصص طب سنتی درباره موارد منع مصرف کلم، اظهار کرد: توصیه می‌شود افراد دارای کم کاری تیروئید و زنان باردار در مصرف کلم احتیاط کنند.

حاجی حیدری گفت: به علت وجود کلسیم در کلم این ماده غذایی برای استخوان سازی بسیار مفید است و می‌توان آن را در برنامه غذایی کودکان قرار داد. 


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار