انتقال بیماری سل از طریق تنفس از فرد مبتلا به فرد سالم

کارشناس هماهنگ کننده سل معاونت بهداشتی خراسان شمالی گفت: بیماری سل یک بیماری عفونی واگیر بوده و میکروب ایجاد کننده این بیماری از طریق تنفس از فرد مبتلا به سل به فرد سالمی که در تماس با او قرار گرفته منتقل می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  فلوریا انفرادی کارشناس هماهنگ کننده سل معاونت بهداشتی خراسان شمالی  با اشاره به اینکه ورود میکروب به بدن، تمامی افراد را مبتلا نمی‌کند، گفت: میکروب ممکن است در بدن فرد بدون آنکه بیماری را ایجاد کند توسط سیستم دفاعی زندانی و مهار شود، اما چنانچه سیستم دفاعی بدن فرد، در آن زمان و یا بعد‌ها به دلایلی مانند ابتلا به ویروس ایدز، سوء تغذیه، اعتیاد، دیابت، ابتلا به سرطان و انجام شیمی درمانی، نارسایی مزمن کلیه و درمان طولانی مدت با کورتون و دارو‌های ضد رد پیوند، درمان بیماری‌های روماتیسمی و کهولت سن و استرس شدید ضعیف شود، میکروب سل دوباره فعال شده و فرد را مبتلا به بیماری می‌کند.

انفرادی افزود: بیماری سل هر عضوی از بدن را دچار مشکل می‌کند، ولی بیشترین تاثیر آن بر ریه‌ها است؛ این بیماری چنانچه ریه‌ها را درگیر کند «سل ریوی» و در صورت مبتلا کردن سایر اعضاء بدن «سل خارج ریوی» نامیده می‌شود.

او شایع‌ترین علامت ابتلا به سل ریوی را سرفه پایدار خواند و افزود: مدت زمان این سرفه‌ها دو هفته یا بیشتر و معمولا با خلط همراه است و همچنین امکان مشاهده سایر علایم تنفس نظیر تنگی نفس، درد قفسه سینه یا پشت، خلط خونی، علائم عمومی نظیر تب، کاهش اشتها، کاهش وزن، بی حالی، تعریق شبانه، خستگی زودرس و ضعف عمومی در بیمار مبتلا وجود دارد.

انفرادی عدم مصرف دخانیات و مواد مخدر، تغذیه صحیح و مصرف میوه و سبزیجات تازه، پیشگیری از اضافه وزن وچاقی، کنترل دیابت با اصلاح شیوه زندگی و مصرف دارو، پیشگیری از ورود گرد و خاک و ذرات معلق هوا به ریه به خصوص در کارگران سنگ کوبی و صنایع دیگر و فعالیت بدنی منظم را از جمله راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری سل عنوان کرد.

کارشناس هماهنگ کننده سل معاونت بهداشتی خراسان شمالی د رخصوص تشخیص بیماری سل گفت: علاوه بر معاینه بالینی و انجام آزمایش خلط، انجام رادیوگرافی قفسه سینه، سیتی اسکن و سایر آزمایشات می‌توان این بیماری را تشخیص داد.

انفرادی ادامه داد: آزمایش خلط که به طور رایگان در آزمایشگاه‌های مراکز بهداشت تمامی شهرستان‌های کشور انجام می‌شود، نقش مهمی در تشخیص زود هنگام بیماری و پیشگیری از آلوده شدن اطرافیان بیمار به میکروب دارد.

او سپس به درمان بیماری سل اشاره کرد و گفت: بعد از تشخیص این بیماری، درمان باید هر چه سریعتر آغاز شود و بعد از دو هفته درمان، قابلیت سرایت بیماری به افراد سالم به شدت کاهش یافته و حال عمومی بیمار بهبود می‌یابد.

انفرادی با بیان این که تمامی مرگ‌های ناشی از سل قابل پیشگیری هستند، عنوان کرد: اگر بیماری سل ریوی طی ۵ سال درمان نشود در ۵۰ درصد موارد باعث مرگ بیمار شده و سالی ۱۰ تا ۱۵ فرد از نزدیکان بیمار به میکروب سل آلوده می‌شوند.

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.