ترامپ در سودان به دنبال چیست؟

ترامپ فرصت طلب تلاش می‌کند تا با سوق دادن سودان به سوی رژیم صهیونیستی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دستاوردی برای خود به دست آورد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، پس از امضای توافق سازش میان امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی، مقامات آمریکایی و رژیم صهیونیستی از کشور‌های دیگری که در صف عادی سازی روابط با تل آویو هستند، خبر می‌دهند و در این میان نام سودان بیش از دیگر کشور‌های عربی مطرح است به ویژه که این روز‌ها علاوه بر اینکه اوضاع اقتصادی سودان تعریفی ندارد، حاکمان نظامی در آن قدرت در دست دارند که حامی رژیم صهیونیستی هستند.

اهداف ترامپ از سوق دادن خارطوم به سوی تل آویو

در این میان ترامپ فرصت طلب به میدان آمده است تا با سوق دادن سودان به سوی رژیم صهیونیستی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دستاوردی برای خود به دست آورد و از سویی اهداف و مطامع دیگری همچون گسترش نفوذ واشنگتن در قاره آفریقا به ویژه که خارطوم از شرکای مهم تجاری پکن محسوب می‌شود، را دنبال می‌کند.

مقامات سودان در اندیشه این هستند که تا از طریق نزدیک شدن به تل آویو هم زمینه را برای حذف نام این کشور از فهرست تروریسم آمریکا فراهم آورند و اینکه بتوانند از کمک‌های واشنگتن به ویژه با توجه به اوضاع اقتصادی ناگواری که دارند، برخوردار شوند. اما سئوالی که در ذهن مبتلور می‌شود این است که آیا آمریکا و به ویژه ترامپی که به دنبال دوشیدن اعراب است حاضر به اعطای کمکی به سودان خواهد شد؟ از نگاه ناظران امور، این بعید به نظر می‌رسد که چیزی به سودانی‌ها برسد. به عبارت دیگر این سرابی بیش نیست چرا که آب از دست ترامپ نمی‌چکد و فقط به دنبال امتیاز گرفتن است. از سویی چه تضمینی وجود دارد که آمریکا کاری برای سودان انجام دهد و در صورت سازش خارطوم با تل آویو، آن‌را از فهرست تروریسم خارج سازد؟

موافقان و مخالفان عادی سازی روابط با تل آویو در سودان

در حالی که طیف ژنرال عبدالفتاح البرهان که قدرت واقعی را در دست دارند از موافقان و به قولی کسانی هستند که در حال هروله به سوی عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند؛ اما در طرف دیگر ماجرا، مردم و جریانات اسلامی این کشور هستند که به شدت با این عادی سازی مخالفند.

ژنرال برهان رئیس شورای نظامی انتقالی سودان و ژنرال حمدان دقلو معاونش به شدت از سوی امارات و عربستان حمایت می‌شوند و در واقع پول و نظامی در اختیار دارند. مذاکره با صهیونیست‌ها در حیطه اختیارات این ژنرالهاست به ویژه که در ماه فوریه با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی دیدار کرد و وقعی هم به عبدالله حمدوک نخست وزیر و کابینه وی ننهاد.

مشکل کنونی سودان این است که گرچه زمام امور در دست حمدوک و کابینه غیرنظامیش است؛ اما قدرت واقعی در دست ژنرال‌های سودانی است. اینان همان ژنرال‌هایی هستند که فرزندان سودان را در یمن به کام مرگ فرستادند و از کشتن معترضان به حکومت نظامیان در سودان اندکی پس از به قدرت رسیدن، ابایی نداشتند. این ژنرال‌هایی که هم اکنون قدرت را در سودان در دست دارند، در واقع پول و امپراتوری‌های مالی را در اختیار دارند.

فشار خرد کننده ترامپ به سودان

به هر حال آنچه می‌توان گفت این است که سودان هم اکنون خود را در برابر فشار شدید از سوی آمریکا می‌بیند تا با رژیم صهیونیستی روابطش را عادی سازد. ترامپ به شدت دنبال این است که سومین کشور عربی پس از امارات و بحرین را به صهیونیست‌ها وصل کند تا دستاوردی در سیاست خارجی قبل از انتخابات ریاست جمهوری نوامبر آینده برای خود دست و پا کند.

در واقع دونالد ترامپ با توجه به مشکلات زیاد سودان و اقتصاد در حال فروپاشی آن، با بی اخلاقی تمام فرصت را مغتنم شمرده که سودان را به سوی عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی بکشاند و در این میان مهره‌هایی همچون ژنرال البرهان نقش بارزی می‌توانند ایفا کنند.

اما رژیم صهیونیستی چرا سخت مشتاق است که با سودان هرچه سریع‌تر روابطش را عادی کند؟ در واقع جدای از اینکه برقراری روابط از حیث سیاسی دستاوردی برای تل آویو محسوب می‌شود؛ اما آنچه برای رژیم صهیونیستی از اهمیت بیشتری برخوردار است، روابط امنیتی است که پس از عادی سازی روابط با خارطوم برقرار می‌شود.

به هر حال جدای از این مسائل، آنچه غیرقابل انکار است موضع مردم سودان است که با هرگونه سازشی با رژیم صهیونیستی به شدت مخالف هستند و زیر بار آن نمی‌روند و اگر حاکمان نظامی با طمع تکیه زدن بر قدرت با کمک اسرائیل و آمریکا در حال هروله به سوی رژیم صهیونیستی هستند؛ ولی مردمان این دیار در قاره سیاه هرگز با آن کنار نمی‌آیند. آن‌ها بر جنگ با رژیم صهیونیستی اصرار دارند نه عادی سازی روابط با آن.


بیشتر بخوانید


رای الیوم در مطلبی با اشاره به حرکت سودان به سمت عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی آورده است: «سودان از فاجعه مشارکت در جنگ یمن و به کام مرگ فرستادن مردمش به دام عادی سازی روابط با اسرائیل حرکت می‌کند. آیا البرهان، حمیدتی و برطم کشور سودان را به سمت تجزیه و فروپاشی با تن دادن به باج خواهی آمریکا که شرط عادی سازی را در برابر خارج کردن خارطوم از فهرست تروریسم قرار داده است، سوق می‌دهند؟

این رسانه می‌نویسد: ما نمی‌دانیم که پشت پرده و حامی ابوالقاسم برطم بازرگان سودانی که به ناگاه در تحولات سودان مطرح شده است و از تشکیل گروه ۴۰ نفره از طیف‌های سودانی برای سفر به تل آویو در اوایل ماه آینده میلادی خبر داده است، کیست؛ ولی هدف وی مقدمه سازی برای عادی سازی است و اینکه به قول خود سرمایه گذاری غربی را به سبب تاثیرات اسرائیل و لابی آن بر اقتصاد غرب به روی سودان بگشاید. نظر سنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که فقط درصد کمی در سودان حامی عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند و ۷۹ درصد از آن‌ها مخالفند و آن‌را اقدامیخطرناک می‌دانند. عبدالفتاح البرهان رئیس شورای نظامی سودان که طی کودتایی نظامی به قدرت رسیده است، سودان را به سمت عادی سازی روابط با تل آویو سوق می‌دهد به ویژه که همین البرهان بود که سودان را در ورطه جنگ یمن انداخت و ۱۲ هزار نظامی سودانی را روانه یمن کرد تا در یمن برادرکُشی کنند.

رای الیوم در ادامه آورده است: در اوایل ماه جاری میلادی محمد حمدان دقلو معروف به حمیدتی معاون سرلشگر عبدالفتاح البرهان و حاکم فعلی سودان از حمایت خود از عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی خبر داد و از اسرائیل بسیار تمجید کرد. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا فشار شدیدی به سودان از طریق مایک پمپئو وزیر خارجه خود و برخی کشور‌های عربی سازشکار مانند بحرین و امارات و در آستانه سازش مانند سعودی برای امضای معاهده صلح باتل آویو، وارد می‌کند.

پمپئو در سفر چند هفته قبل خود به سودان، حذف نام خارطوم از فهرست تروریسم و رفع تحریم‌ها را مشروط به عادی سازی روابط با اسرائیل کرد و این باج خواهی آشکار محسوب می‌شود.

به نوشته این رسانه عرب زبان؛ عبدالله حمدوک نخست وزیر سودان که نماینده جناح مدنی در هیئت حاکمه سودان است به همراه همکارانش در برابر این باج خواهی آمریکایی-اسرائیلی مقاومت می‌کنند و در مقابل خواسته اردوی نظامیان (البرهان و دارو و دسته وی) ایستاده‌اند؛ اما نمی‌دانیم که این پایداری در برابر نهاد نظامی که شرف نظامی و اخلاقی خود را به آمریکا و بنیامین نتانیاهو فروخته است، تاکی دوام می‌آورد. مشکل سودان محدود و منحصر به نبود سرمایه گذاری و سرمایه‌های غربی نیست بلکه به فساد برگرفته از حکومت کودتاچیانی است که بیش از سی سال بر قدرت چمبره زده‌اند. سودان منابع معدنی و کشاورزی فراوان و ملت خلاق و مبدع و در نهایت کفایت و شایستگی علمی و عملی دارد؛ اما حکومت نظامی شکست خورده و فاسد اجازه عرض اندام به این افراد لایق را نمی‌دهد.

رای الیوم در پایان می‌نویسد: اسرائیلی‌ها به همه کشور‌هایی که با آن‌ها سازش کرده‌اند غیر از خواری و ذلت نداده‌اند و اوضاع مایوس کننده اقتصادی اردن، مصر، تشکیلات خودگردان فلسطین از حیث اقتصادی، بزرگترین شاهد در این زمینه است. برطم، حمیدتی و البرهان و همه کسانی که اطراف آن‌ها هستند جز خرابی، ویرانی و فروپاشی برای سودان به ارمغان نخواهند آورد و اشتباه تاریخی سابق که وعده‌هایی را درباره رفاه و آسایش باور کردند و زیر بار توافقی رفتند که از دست رفتن یک سوم سودان و همه منابع نفتی آن رفتند، تکرار خواهند کرد».

منبع: مهر

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۵ ۲۶ مهر ۱۳۹۹
دنبال پراید