عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور:

نظام جامع تضمین کیفیت ساختمان توسعه یابد

طاهره نصر با تاکید بر اینکه نظام جامع تضمین کیفیت ساختمان باید توسعه یابد، گفت: باید توسعه ارزش‌ها در مهندسی ساخت‌وساز بیش از قبل مدنظر قرار گیرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، طاهره نصر در خصوص اهمیت استاندارد و انطباق ساخت و ساز در کشور با استاندارد‌های روز دنیا، گفت: استاندارد نظمی است مبتنی بر نتایج ثابت علوم، فنون و تجربه‌های بشری که به صورت قواعد، مقررات و نظام‌هایی به منظور ایجاد هماهنگی و وحدت رویه، افزایش میزان تفاهم، تسهیل ارتباطات، توسعه صنعت، صرفه جویی در اقتصاد ملی و حفظ سلامت و ایمنی عمومی به کار می‌رود؛ بنابراین استاندارد از پایه‌های علم و فن آوری است که در پیشرفت صنعت و اقتصاد حائز اهمیت است.

او، در خصوص اهمیت استانداردسازی در ساخت و ساز، توضیح داد: در صنعت ساختمان، استاندارد نقشی به‌سزایی دارد. چرا که از عوامل بسیار مهم در عمر ساختمان را باید در استفاده از مصالح مرغوب و استاندارد دانست.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد شیراز با اشاره به اینکه سالانه بیش از ۳۰ درصد از درآمد سرانه ملّی کشور صرف ساخت و ساز و تأمین مسکن می‌شود و این در حالی است که عمر مفید ساختمان در ایران کمتر از۴۰ یا ۵۰ سال است، توضیح داد: تفاوت پایین بودن عمر ساختمان‌ها در ایران و بالا بودن عمر ساختمان‌ها در کشور‌های توسعه یافته، مسأله‌ای بسیار مهم است که نشانگر هدررفت سرمایه ملّی در بخش ساختمان است.

نصر بیان کرد: یکی از اهداف مهم حوزه مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی که مسئولان همواره به آن اشاره کرده‌اند توجه به کیفی‌سازی و توسعه نظام جامع تضمین کیفیت ساختمان است.

او با تاکید براینکه باید توسعه ارزش‌ها در مهندسی ساخت‌وساز بیش از قبل مدنظر قرار گیرد، گفت: بی شک توجه به استاندارد‌های تدوین و استخراج مؤلفه‌های ارزشی در ساخت و ساز، تقویت نگاه ملّی در موضوع مدیریت انرژی و صرفه جویی با توجه به استاندارد‌ها و آیین‌نامه‌های مرتبط، نظام بیمه کیفیت ساختمان نوساز و نیز تدوین برنامه برای استانداردسازی، برنامه‌ریزی برای مدل‌سازی اطلاعات ساختمان، تهیه و تولید مصالح استاندارد و اجرای استاندارد ساختمان و توجه به مسایل زیست محیطی در زمینه توسعه مهندسی ساختمان و حتی توجه به سازنده ذیصلاح برای ساخت و ساز باید مدنظر باشد.

عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان ایران تصریح کرد: در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و نیز در مباحث مختلف مقررات ملی ساختمان بر کیفیت ساخت تأکید شده است؛ بنابراین باید با گسترش بستر قانونی، استانداردسازی و توجه به مقوله «استاندارد» بیش از قبل مدنظر قرار گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار