استفاده بهینه از منابع طبیعی،نیازمند همراهی و مشارکت مردم

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: با کمک مردم باید مدیریت صحیح آب‌های حاصل از بارندگی و سیلاب را با آبخیزداری وآبخوانداری بدست آوریم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، حجت الاسلام احد آزادیخواه نماینده مردم شهرستان ملایر درمجلس شورای اسلامی در بازدید از طرحهای منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان ملایر بیان کرد: برای اینکه ما بتوانیم سیلاب‌ها و آب‌های روان را جمع آوری کنیم و از آنها استفاده بهینه داشته باشیم باید به سمت فعالیت‌های آبخیزداری ، سیل بند ها و ایجاد موانعی که بتواند آب را در زمین نفوذ دهد و آبخوان‌ها را تقویت کند پیش برویم .
حجت الاسلام آزادیخواه خاطر نشان کرد:  مشارکت مردم و فرهنگ سازی عمومی در  استفاده بهینه از منابع آب وخاک لازم است.

او افزود: نمایندگان مجلس ودولت نیز اهتمام ویژه ای به منابع طبیعی واجرای طرحهای آبخیزداری دارد وخوشبختانه اقبال مردمی نیز وجود دارد و رسانه‌ها نیز در فرهنگ‌سازی عمومی هم باید مشارکت فعال داشته باشند.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دستگاه‌های تخصصی مانند منابع طبیعی باید در مناطق بحرانی وسیل خیز طرح های آبخیزداری را به سرعت اجرا کنند، این طرحها برای حفظ آب وخاک که محور توسعه است بیش از هر زمان دیگری نیاز است ومردم هم باید پای کار بیایند ومشارکت وهمکاری داشته باشند.

اسفندیار خزائی مدیر کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان همدان هم اظهار کرد: بهترین حافظان عرصه‌های منابع طبیعی خود مردم هستند که نقش اساسی در حفظ این مواهب الهی دارند.

خزائی بیان داشت: جلب مشارکت‌های مردمی، استفاده از دانش وظرفیت نیرو‌های بومی و محلی می‌تواند در راستای حفاظت از منابع طبیعی مؤثر باشد.

او با بیان اینکه در بحث پیشگیری و کاهش حریق جنگل‌ها و مراتع ،همدان ازجمله استان‌های پیش رو است محسوب می‌شود، افزود: معتقدیم حفظ این میراث ارزشمند طبیعی بدون زحمات وخدمات  مسئولان ، مردم و کارکنان منابع طبیعی و مشارکت جوامع بومی و محلی امکان‌پذیر نخواهد بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان افزود: استان همدان، جنگلی نیست ونزدیک به نیمی از وسعت آن مرتع است و1درصد مراتع کشور را دارد وحدود 3درصد علوفه کشور را تولید می کند وحفظ پوشش مرتعی  بویژه در فصل گرما بسیار حائز اهمیت است.

خزائی اضافه کرد: کشت گیاهان دارویی در استان، توسعه باغ ها در زمین های شیب‌دار، توسعه فضا‌های سبز، اصلاح و احیا مراتع، راه‌اندازی پاسگاه‌های حفاظتی، احداث پایگاه اطفا حریق، مبارزه با آفات و بیماری‌های جنگلی ازجمله  طرح های  منابع طبیعی است که  بدون مشارکت  دیگر بخش‌ها و مردم امکان‌پذیر نیست.
انتهای پیام/ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.