زاهدان امسال هم گاز ندارد!

آن طور که شواهد و شنیده‌ها بیان می‌کند، زاهدان امسال هم با مشکل اساسی کمبود گاز مایع و عدم لوله کشی گاز شهری همراه است.

گزارش//// زارع////تغییر مسیر کپسول های گاز مایع از خانه به خودروبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با آغاز فصل سرما بیشترین شهر‌های کشور به خصوص استان‌های مرزی نیاز مبرمی به کپسول گاز مایع  دارند و این مشکل تأمین و تهیه گاز مایع در شهر‌های مرزی به ویژه استان‌های جنوبی  مشکل تازه‌ای نیست و هربار با نزدیک شدن به روز‌های سرد سال موضوع کمبود گاز مایع در کشور پر رنگ‌تر و با گرم شدن هوا فراموش می‌شود.

طبق برآورد‌های انجام شده به ازای هر خانواری که به شبکه گاز سراسری متصل نیست هر ۲.۵ روز یکبار یک کپسول ۱۱ کیلویی گاز توزیع می شود، ولی متاسفانه همچنان در بخش‌هایی از کشور، مشکل کمبود کپسول‌های گاز مایع به چشم می‌خورد.

طبق اعلام وزارت نفت امسال نسبت به مدت مشابه ۲.۵ درصد افزایش توزیع کپسول در کشور صورت گرفته است، اما آنگونه که خود بیژن زنگنه وزیر نفت گفته  این کپسول‌ها به جای رسیدن به دست مردم  در میانه  راه  و مسیر به مخازن خودرو‌ها اضافه می‌شود.

براساس این گزارش، گویا سوخت قاچاق به آن سوی مرز‌ها می‌رود و یا با بی توجهی و صعب العبور بودن مسیر‌های روستایی به دست ۴ میلیون ایرانی فاقد شبکه گاز نمی‌رسد.


بیشتر بخوانید

کرامت ویس کرمی مدیر عامل پخش فرآورده‌های نفتی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به نبود کپسول گاز مایع در برخی از شهر‌های کشور به ویژه استان‌های مرزی، گفت: نظام توزیع گاز را می‌توان به دو بخش توزیع و نظارت تقسیم بندی کرد. در بخش اول که به تولید مربوط می‌شود، تمام پالایشگاه‌ها و شرکت‌های این حوزه به خوبی فعالیت کرده و هیچ کمبودی در تهیه و تامین گاز مایع در کشور وجود ندارد، اما توزیع گاز مایع بر عهده ۷۴ شرکت حقوقی است که بر مبنای سهمیه‌ای تعیین شده از پالایشگاه دریافت کرده و به دست مصرف کننده می‌رسانند.

او ادامه داد: وظیفه ما تامین گاز مایع مورد نیاز مصرف کنندگان مجاز است.

ویس کرمی گفت: برخی از خانواده‌ها به علت زندگی در مناطق محروم از نعمت گاز طبیعی برخوردار نیستند و از نفت سفید برای گرمایش و از کپسول‌های گاز مایع برای پخت و پز استفاده می‌کنند.

او ادامه داد: در استان سیستان و بلوچستان حدود ۷۰۰ هزار خانوار مشترک نفت سفید هستند و ما گاز مایع این خانوار‌ها را پس از تعیین سهمیه به شرکت‌های توزیع کننده گاز مایع می‌دهیم و این شرکت‌ها گاز مایع را از پالایشگاه‌های اصفهان و بندرعباس دریافت و در استان توزیع می‌کنند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی کشور اضافه کرد: با توجه به این که دمای هوا رو به کاهش است ما نظارت‌های خود را بر نحوه توزیع گاز مایع در استان سیستان و بلوچستان چند برابر کرده ایم تا مردم این استان در فصل سرما دچار مشکل نشوند؛ خوشبختانه تا به امروز کمبود یا مشکلی در خصوص گاز مایع در این استان را نداشته ایم.

کرمی تصریح کرد: ما به شرکت‌های توزیع کننده، سهمیه سوخت مورد نیاز استان را می‌دهیم، اما برخی مصرف کنندگان از این سوخت برای پرکردن مخزن گاز خودروی خود استفاده می‌کنند. استفاده از سوخت LPG برای خودرو ممنوع، خطرناک و غیر استاندارد است.

او ادامه داد:گاز مایع در سبد سوخت خودور وجود ندارد، متاسفانه تعداد زیادی از هموطنان خودروی خود را دوگانه سوز کرده اند و بخشی از گاز مایع را برای پر کردن مخزن CNG خودرو استفاده می‌کنند در صورتی که این سوخت باید به استان‌های محروم ارسال شود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی کشور گفت: اگر گاز مایع در سبد سوخت مصرفی خودرو‌ها اضافه شود ممکن است مشترکان واقعی  که در اقصی نقاط کشور از نعمت گاز شهری محروم هستند، دچار مشکل شوند، بنابراین باید جلوگیری استفاده غیر مجاز از گاز LPG در خودرو‌ها گرفته شود تا مصرف کنندگان و مشترکان واقعی مشکل پیدا نکنند.

ویس‌کرمی بیان کرد: رسالت ما تامین گاز مایع مورد نیاز مصرف‌کنندگان از طریق شرکت‌های موظف است که این کار بدون وقفه انجام می‌شود و خوشبختانه تا به امروز کمبودی در این خصوص نداشته ایم، اما باید برخی از دستگاه‌ها نظارت خود را بر روی چگونگی توزیع و استفاده غیر مجاز از گاز LPG بیشتر کنند.

او بیان کرد: سوخت گاز مایع نباید در خودرو استفاده شود، زیرا هر لحظه ممکن است اتفاق ناگواری برای سرنشینان رخ دهد.

گزارش//// زارع////تغییر مسیر کپسول های گاز مایع از خانه به خودرو

از سوی دیگر با گران شدن سوخت بنزین خودرو‌ها و روی آوردن مردم به دوگانه سوز کردن خودرو‌های خود این مشکل دور از انتظار نیست که به جای گاز در جایگاه از کپسول‌های گاز مایع که برای مصارف خانگی مصرف می‌شود برای پر کردن خودرو‌های خود استفاده کنند.

افزایش مصرف گاز مایع به عنوان سوخت خودرو‌ها هم باعث روند صعودی قیمت کپسول گاز این کالا و کمبود کاذب آن در شهر‌های مرزی و جنوبی شده و خانوار‌هایی را که از گاز مایع برای پخت و پز و دیگر مصارف خانگی استفاده می‌کنند با مشکل مواجه کرده است.

طبق آمار رسیده خوشبختانه کشورمان در زمینه تولید سیلندر‌های گاز هیچگونه محدودیتی ندارد، اما گویا مشکل اصلی در پخش این کپسول‌های گاز است که انگار به دست مردم نمی‌رسدو گویا سر از جا‌های دیگر در می‌آورد.

کاهش تخلفات توزیع عرضه گازمایع با ثبت نام در سامانه سدف

بر این اساس فاطمه کاهی سخنگوی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی کشور در گفت وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به کاهش تخلفات توزیع عرضه گازمایع در کشور گفت: برای کاهش تخلف در مسیر توزیع و عرضه گاز مایع و نظارت هر چه بیشتر در کشور از ابتدای شهریورماه امسال شرایطی ایجاد شده تا مصرف کنندگان واقعی گاز مایع (خانوارها) با ثبت نام در سایت در خواست فرآورده‌های نفتی (سدف) امکان خرید گاز مایع با قیمت مصوب را داشته باشند.

او ادامه داد: در واقع با الکترونیکی شدن خرید گاز مایع تخلف در سطح عرضه و فروش برداشته می‌شود و مصرف کنندگان واقعی بتوانند گاز مایع را با قیمت مصوب خریداری کنند.

 سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی کشور اضافه کرد: توزیع کپسول‌های گاز مایع توسط شرکت‌های خصوصی انجام می‌شود و مسولیت نظارت بر آن‌ها بر عهده وزارت صنعت و استانداری‌ها است.

هر چند هنوز هم صف‌های طولانی برای کپسول‌های گاز مایع  گواه این است که این طرح چندان هم با استقبال روبه‌رو نشده و مشکل همچنان پا برجاست.

گویا با یک ضرب و تفریق ساده می‌توان به این نتیجه رسید که انگار  موضوع دیگری به ذهنمی رسد که شاید افزایش مصرف گاز ال پی جی در این روز‌ها موجب شده تا شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی با کمبود سیلندر گاز مواجه شده است و کارخانه‌های تولیدکننده سیلندر باید دست به کار شوند تا بتوانند سیلندر بیشتری تولید کنند تا‌ی بتواند گاز مورد نیاز برخی از مناطق محروم را که از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند را  را به موقع تامین کند.

از ابتدای سال روزانه ۵۲۰۰ تن گاز مایع در اختیار بخش خانگی قرار گرفته است

در حال حاضر ما به هیچ عنوان کمبودی در توزیع سیلندر گاز مایع در کشور نداریم و هر میزان که خانوار‌ها تقاضا داشته باشند سیلندرگاز مایع در اختیارشان قرار می‌گیرد. خوشبختانه در شش ماه نخست امسال به طور متوسط روزانه ۵۲۰۰ تن گاز مایع در اختیار بخش خانگی قرار گرفته است بنابراین به هیچ عنوان کمبودی در عرضه گاز مایعدر کشور نداریم.

به نظر می‌رسد این مهم با نظارت مسئولین و از سوی دیگر وزارت صمت و شتاب گیری خطوط لوله گذاری گاز در شهر‌های مرزی امکان پذیر است.

تامین کپسول گاز مایع به عهده وزارت نفت است

در این باره محمدحسین عسگری سخنگوی شرکت ملی گاز کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به خدمات انجام شده در شبکه گازرسانی در کشور بخصوص مناظق مرزی گفت: در حال حاضر شرکت ملی گاز وظیفه خود در بحث گاز رسانی در مناطق محروم را به خوبی و به نحوه احسن انجام می‌دهد.

وی افزود: هم اکنون در استان‌های مرزی به خصوص سیستان و بلوچستان بالغ بر ۳۲ هزار مشترک دارد به طوری که در بحث و تامین وساخت و تولید لوله و دیگر ملزومات مورد استفاده در حوزه گازرسانی در داخل کشور که انجام می‌شود هیچگونه مشکلی وجود ندارد.

سخنگوی شرکت ملی گاز کشور اضافه کرد: در حال حاضر بحث تامین کپسول گاز این مناطق مربوط به وزارت نفت است و هیچگونه ارتباطی به شرکت ملی گاز ندارد.

عسگری بیان کرد: خوشبختانه تا به امروز گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان با هدف محرومیت‌زدایی به‌عنوان آخرین استان بدون گاز کشور در سال‌های اخیر با جدیت بیشتری دنبال می‌شود.

گزارش//// زارع////تغییر مسیر کپسول های گاز مایع از خانه به خودرو

او افزود: در حال حاضر یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر شبکه در زاهدان کار شده و ۱۰۰ کیلومتر دیگر آن در دست اجراست و طرح ضربتی گاز که از سال ۹۷ در استان استارت خورده، تاکنون بیش از ۹۰ درصد زاهدان شبکه گذاری انجام شده است.

سخنگوی شرکت ملی گاز کشور تصریح کرد:رسیدن گاز به سیستان و بلوچستان در آینده‌ای نزدیک رقم خواهد زد و بدون تردید تا پایان دولت این دولت سیستان و بلوچستان از پیشروان صنعت در سطح کشور خواهد بود.

وعد‌هایی که همه ساله و با فرارسیدن فصل سرما می‌توان به خوبی از زبان مسئولان کشور شنید گویا این وعده‌ها با آغاز فصل سرما و برای دلگرمی برخی از مناطق محروم داده می‌شود و با فرار رسیدن فصل گرم دست از دست کنار می‌کشند.

در پایان افزایش استفاده مالکان خودرو از سوخت گاز به طبع آن گاز مایع باعث کمبود کپسول گاز برای مشترکان خانگی شده است امری که نیازمند نظارت بیشتر از سوی وزارت صنعت و استانداری به عنوان متولی این امر را دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۱ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
باید از غصه دق کرد
آخرین اخبار