مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی:

سه هزار و ۵۰۰ تن گندم بندری وارد خراسان شمالی شد

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی گفت: سه هزار و ۵۰۰ تن گندم از بندرعباس برای درآمیختن با گندم تولیدی خراسان شمالی و افزایش کیفیت آن وارد استان شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، سیدجلال موسوی در این خصوص اظهار داشت: این میزان گندم برای اختلاط با گندم ذخیره سازی شده در سیلو‌ها و افزایش کیفیت گندم موجود و به تبع آن افزایش کیفیت آرد و نان استان استفاده خواهد شد.

موسوی افزود: با توجه به فعالیت ۶ کارخانه آرد در استان، به گونه‌ای برنامه ریزی شده است تا به هر کارخانه ۵۰۰ تن گندم غیربومی استان تحویل شده و باقیمانده آن نیز به سیلوی دولتی بجنورد منتقل خواهد شد.

او گفت: برای افزایش کیفیت آرد باید گندم برداشت شده امسال حدود ۲ ماه در انبار بماند تا کیفیت بهتری پیدا کند که خوشبختانه گندم به میزان کافی از سال گذشته در انبار‌های استان وجود دارد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی اظهار داشت: تاکنون بیش از ۱۳۱ هزار و ۱۸۶ تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان استان خریداری شده است و ۱۰۰ درصد مطالبات گندمکاران استان نیز به میزان سه هزار و ۲۸۹ میلیارد و هفت میلیون ریال به آنان پرداخت شده است.


بیشتر بخوانید


موسوی افزود: خرید گندم نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۱۶۱ هزار و ۳۴۷ تن بوده است، ۱۸.۶ درصد کاهش نشان می‌دهد.

برآورد شده بود امسال ۲۶۵ هزار تن گندم از کشتزار‌های خراسان شمالی برداشت و ۱۴۰ هزار تن محصول به سیلو‌ها تحویل شود.

خراسان شمالی با جمعیت بیش از ۸۶۳ هزار نفر ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار کشتزار است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می‌کنند، این استان بیشترین شاغل در بخش کشاورزی را دارد.

۹۸ هزار هکتار از دیمزار‌ها و ۴۷ هزار هکتار از کشتزار‌های آبی خراسان شمالی سال زراعی گذشته زیر کشت گندم رفته بود.

میانگین عملکرد برداشت گندم در هر هکتار از اراضی دیم این استان هزار و ۱۰۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم و در اراضی آبی سه هزار و ۵۰۰ تا ۷۰۰ کیلوگرم است.

استان خراسان شمالی در تولید گندم دیم رتبه ۱۶ و گندم آبی رتبه ۱۸ کشور را دارد.

منبع :ایرنا

انتهای پیام/د

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.