اجرای عملیات پخش سیلاب در خراسان شمالی

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی خراسان شمالی از اجرای عملیات پخش سیلاب خراسان شمالی در سال ۹۹ با اعتباری بالغ بر ۵۷ میلیارد ریال خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، محمد فرامرز معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۹ اعتباری بالغ بر ۵۷ میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی جهت اجرای عملیات پخش سیلاب استان در حوزه قلی کلاته شور شهرستان جاجرم و تکمیل و توسعه پروژه پخش سیلاب جهان شهرستان اسفراین مصوب گردیده است. این عملیات در مجموع در سطح عرصه ۱۳۰ هکتار در دست اجرا می‌باشد. اجرای این عملیات پتانسیل نگهداشت بیش از یک میلیون متر مکعب آب در سال در مخازنی که برای تله اندازی جریانات سیلابی احداث شده است را فراهم نموده است.

فرامرز افزود: با انجام عملیات آبخوانداری و پخش سیلاب با اجرای سیستم‌های استحصال رواناب در حوزه‌های آبخیزاستان میتوان بخشی از رواناب سطحی سیلابی را کنترل نمود که از اثرات مستقیم آن تنظیم و کنترل رژیم آبدهی، نفوذ آب به سفره‌های آب زیرزمینی و جبران کم آبی می‌باشد.


بیشتر بخوانید


معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی بیان داشت:استان خراسان شمالی به لحاظ شرایط اقلیمی حاکم بر آن همواره با بحران کم آبی مواجه بوده است. تأمین آب مورد نیاز استان جهت مصارف مختلف شرب، کشاورزی و صنعتی، ضرورتی اجتناب ناپذیر است و این مهم باید با بکارگیری تمهیداتی جهت حفظ محیط زیست و منابع طبیعی تجدید شونده و پیشگیری از گسترش بیابان صورت پذیرد. کاهش منابع آبی در سفره‌های آبی زیرزمینی استان از مهمترین مشکلاتی است که باید با انجام روش‌های پخش سیلاب به حل آن کمک کرد.

به گفته او ، رسالت ذاتی آب خوانداری و پخش سیلاب، نفوذ باران و سیلاب به درون زمین و حفظ و پایداری آب در چرخه اکوسیستم طبیعت است که منجر به کاهش خسارات سیل، تقویت ذخیره آب در آبخوان چاه‌ها، چشمه‌ها و قنوات، بهبود وضعیت رطوبتی خاک، کاهش فرسایش آبی و بادی، احیای پوشش گیاهی و حفظ تعادل اکولوژیک عرصه‌های طبیعی می‌گردد.

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.