۱۷ هزار پایان‌نامه دانشجویی دانشگاه اصفهان در اختیار محققان قرار گرفت

رییس کتابخانه‌های دانشگاه اصفهان گفت:هفده هزار جلد پایان‌نامه دانشجویی تحصیلات تکمیلی تبدیل شده به نسخه‌های دیجیتال این دانشگاه در اختیار محققان قرار گرفته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،سعید شفیعیون رییس کتابخانه‌های دانشگاه اصفهان افزود: سامانه پایان‌نامه‌های دانشجویی دانشگاه اصفهان از سال ۹۶ در دسترس دانشگاهیان و محققان قرار گرفته و تا کنون حدود ۱۷ هزار جلد پایان‌نامه دکترا و کارشناسی ارشد از رشته‌های مختلف در سامانه پایان‌نامه‌های دانشجویی دانشگاه اصفهان بصورت دیجیتالی به اشتراک گذاشته شده است.

او با بیان اینکه تبدیل پایان‌نامه‌های بیشتری به نسخه‌های دیجیتال و قرار دادن آن‌ها در این سامانه در دستور کار کتابخانه مرکزی دانشگاه اصفهان است، اظهار داشت: متقاضیان استفاده از این سامانه می‌توانند با احراز هویت و ارائه پست الکترونیکی دانشگاهی به منابع پایان‌نامه‌ها دسترسی داشته باشند.

او خاطرنشان کرد: نسخه دیجیتالی تعدادی از کتاب‌های خطی قدیمی و نفیس موجود در دانشگاه اصفهان نیز تهیه شده و از طریق سامانه کتابخانه مرکزی در اختیار دانشگاهیان و محققان قرار دارد.

رییس کتابخانه‌های دانشگاه اصفهان افزود: حدود یکهزار و ۲۴۰ نسخه خطی و سه هزار و ۵۰۰ جلد کتاب سنگی در مخزن نسخ خطی دانشگاه اصفهان نگهداری می‌شود که یکی از با ارزش‌ترین آن‌ها کتاب " بیاض تاج‌الدین احمد وزیر" مربوط به قرن هشتم هجری قمری است.

شفیعیون با اشاره به شرایط ناشی از دوران شیوع کرونا تاکید کرد: در این دوران ارائه خدمات کتابخانه‌ای و تحقیقاتی بصورت دیجیتالی علاوه بر اینکه به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی کمک بسیاری می‌کند منجر به دسترسی راحتتر و کم هزینه‌تر دانشجویان و استادان به منابع مختلف علمی می‌شود.

او با تاکید بر اینکه دانشگاه اصفهان نیز در چند ماه گذشته به ارائه انواع خدمات مجازی کتابخانه‌ای و تقویت آن‌ها روی آورده است، گفت: ارائه این خدمات نیاز به زیرساخت‌های مناسب دارد که دانشگاه اصفهان نسبت به فراهم کردن آن اقدام کرد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه دیجیتال کردن منابع کتابخانه‌ای نافی تقویت فیزیکی کتابخانه‌ها نیست، خاطرنشان کرد: دانشگاه اصفهان با وجود محدودیت‌های مالی اخیر تا کنون تامین منابع چاپی برای کتابخانه‌های خود را انجام داده است.

شفیعیون گفت: قیمت کتاب در ماه‌های اخیر افزایش یافته و ممکن است در آینده کتابخانه‌های دانشگاه‌ها برای تامین منابع چاپی با مشکلاتی مواجه شوند بهمین دلیل لازم است که طرح امانت بین دانشگاهی تقویت شود.

قیمت کتاب در سالجاری نسبت به سال گذشته به گفته کارشناسان و فعالان صنعت نشر و چاپ بین ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافته است.

او با بیان اینکه در این طرح کتابخانه‌های دانشگاه‌های یک شهر یا استان بهم متصل می‌شوند و ارتباط دارند، اظهار داشت: در این صورت هر یک از این کتابخانه‌ها می‌توانند با تامین بخشی از کتاب‌های مورد نیاز استادان و دانشجویان و امانت دادن آن به سایر دانشگاه‌ها، همدیگر را پوشش دهند.

این استاد دانشگاه درباره پیوستن کتابخانه‌ها به شبکه‌های بین‌المللی پایگاه‌های اطلاعاتی، گفت: دانشجویان دانشگاه اصفهان در زمان حاضر به بیش از ۳۰۰ کتابخانه دیجیتالی و پایگاه اطلاعاتی داخلی و خارجی دسترسی دارند.

او به کتابخانه زبان‌های خارجی دانشگاه اصفهان نیز اشاره و خاطرنشان کرد: در زمان حاضر حدود ۸۰ هزار جلد کتاب به زبان‌های ارمنی، فرانسوی، انگلیسی، آلمانی، عربی، روسی و چینی در این کتابخانه نگهداری می‌شود.

شفیعیون با بیان اینکه دانشگاه اصفهان، قدیمی‌ترین کتابخانه کتاب‌های ارمنی را در کشور دارد، گفت: با توجه به اینکه تعداد زیادی از هموطنان ارمنی در اصفهان زندگی می‌کنند، این کتابخانه از حدود سال ۱۳۴۰ در ساختمانی که توسط خلیفه‌گری ارامنه در اصفهان فراهم شد، راه‌اندازی و به مرور زمان تکمیل شد.

رییس کتابخانه‌های دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه ساختمان قدیمی کتابخانه ارمنی فرسوده شده است، افزود: بهمین دلیل کتاب‌های ارمنی با سایر کتاب‌های زبان خارجی در یک ساختمان جدید و مناسب، تجمیع و کتابخانه زبان‌های خارجی دانشگاه راه اندازی شد.

بر اساس آخرین آمار، حدود ۱۰ هزار هموطن ارمنی در استان اصفهان زندگی می‌کنند که حدود هشت هزار نفر آن‌ها در کلانشهر اصفهان هستند.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.