باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌هد؛

گرد فراموشی که بر نگین‌های خلیج فارس نشست

سه سال است که رهبر انقلاب بر حفظ و توسعه جزایر کشورمان تاکید کرده‌اند، اما همچنان توصیه به فراموشی سپرده شده است.

به گزارش  خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ۲۵ آذرماه سال قبل رهبر معظم انقلاب در دیدار با دست‌اندرکاران کنگره ملی ۱۵۰۰ شهید استان هرمزگان به مسئولان این استان در مورد جزایر این استان بیان کردند که «به جزایر اهمّیّت بدهید، جزایر واقعاً مهم هستند؛ هم از لحاظ امنیّتی، هم از لحاظ اقتصادی، هم از لحاظ تاریخی؛ و من بالخصوص روی جزیره‌ی هرمز تکیه می‌کنم؛ اینجا جای مهمّی است. اگرچه مردمش واقعاً دچار مشکلات مادّی و مالی و مانند این‌ها هستند ــ بنده اطّلاع دارم ـ امّا خب جای خیلی مهمّی است؛ بپردازید به آنجا؛ هم مسئولان کشوری بپردازند، هم شما‌ها به عنوان جریان‌های انقلابی حرکت کنید و بپردازید به این مجموعه‌ها».

تاکید مقام معظم رهبری بر اهمیت دادن به این جزایر را در بند ۱۰ سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی مقام معظم رهبری می‌توان دید، همچنین در سال۹۳ فرمانده کل قوا در بندر عباس هم بر حفظ این جزایر تاکید کردند.

در سند ملی آمایش سرزمین جمهوری اسلامی ایران در بند‌های ۵ و ۱۳ به توسعه جزایر اشاره شده، همچنین در ماده ۲۰۳ قانون برنامه پنجم توسعه کشور، به محوریت توسعه اقتصاد دریایی در جنوب کشور به ویژه سواحل مکران پرداخته شده است.

در مصوبات سفر‌های استانی رئیس جمهور، مثل مصوبات ستاد توسعه سواحل مکران، برنامه‌های ساماندهی سواحل بنادر و جزایر وزارت کشور موضوع توجه به جزایر مطرح شده و دلیل این همه بند و مصوبه قانون چیزی جز توسعه یافتن جزایر داخل ایران در خلیج فارس نیست.

فخری رئیس سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح هم در گفت‌وگویی با باشگاه خبرنگاران جوان درباره سند توسعه پایدار جزایر، می‌گوید که این سند در استانداری هرمزگان، در سال ۱۳۹۶ برای ۱۴ جزیره تصویب شده است. در این سند برای بسیاری از دستگاه‌های اجرایی تکالیف مشخصی تعیین شده و از بهمن ۹۶ عملاً وارد فاز اجرایی برای توسعه بنادر و جزایر شده‌ایم.

///

جزایری که برای ما طبیعی است، اما کشور‌های دیگر مصنوعی آن را می‌سازند

جزایر ایران ظرفیت‌های گردشگری و طبیعی بسیاری دارد، اما کشور‌های دیگر مصنوعی آن را می‌سازند، زیرا برای اقتصاد و فرهتگ کشورشان مسمرثمر است، تا جایی که همسایه جنوبی ما از پرواز بر آسمان همین جزایر مصنوعی درآمد کسب می‌کنند.

ایران نیازی به ایجاد جزایر مصنوعی ندارد چرا که کشومان دارای ۳۰ جزیره مسکونی و غیر مسکونی است. بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که خط ساحلی امارات حدود هزار و سیصد و هجده کیلومتر است، اما فقط مجموع مرز ساحلی جزیره‌های استان هرمزگان به هزار کیلومتر می‌رسد؛ اما با وجود چنین ظرفیتی ما ماندیم فهرست کار‌های انجام نشده. ابوموسی جنوبی‌ترین جزیره ایرانی در خلیج فارس است که برای تجدید قوای کشتی‌های عبوری بهترین موقعیت را دارد، از تامین سوخت کشتی‌ها تا آذوقه‌ی خدمه و تعمیرات کشتی‌های میان راه مانده؛ اما حالا خاک هرمز به چشم خیلی‌ها آمده و این در حالی است که مشکلات این منطقه از توسعه آن بیشتر است.

///

دستور اختصاص ۱۰ میلیارد تومان به هر یک از جزایر داخل ایران از سوی دولت

سال ۹۶ دولت دستور اختصاص ۱۰ میلیار تومان به هر یک از جزایر کشور را برای فراهم کردن زیر ساخت‌های مقدماتی سکونت صادر کرد و پیش بینی می‌شد تا پایان برنامه ششم جمعیت ابوموسی به ۲۰ هزار نفر یعنی تقریبا دو نیم برابر جمعیت فعلی برسد.

موضوع دیگری که برای بهبود وضعیت جزایر مطرح است، سکونت در بخشی از آنهاست؛ در واقع مجاب کردن مردم برای زندگی در این مناطق اهمیت زیادی دارد که تاکنون به دلیل نبود امکانات این رغبت در مردم برای زندگی در این جزایر به‌وجود نیامده است.

نبود برنامه جامعه مطالعه شده نیز از مشکلات دیگر این جزایر است؛ کارشناسان معتقداند پیشرفت جزایر ذیل منافع نفتی تعریف شده و سرمایه گذاری روی گردشگری هم از نقشه مدونی پیروی نمی‌کنند این در حالی است که قشم به عنوان بهشت زمین شناسی دنیا شناخته می‌شود و مستعد ایجاد قطب زمین شناسی در منطقه غرب آسیا است.

حتی کارشناسان جغرافیایی معتقداند جزیره هندورابی می‌تواند به یک مرکز تحقیقاتی جهانی درخصوص گونه‌های نادر زیستی دریایی باشد.

///

غفلت در معرفی جزایر ایرانی دلیل رها شدن آنهاست

معرفی نکردن جزایر کشورمان شاید یکی از دلایل رها شدن آن‌ها و استفاده نکردن بخش خصوصی از ظرفیت‌های آنهاست؛ به همین دلیل با یزدان پناه کارشناس مسائل جغرافیا گفت‌وگویی درباره ظرفیت جزایر کردیم؛ او جزایر کشورمان را به قدری حائز اهمیت دانست که می‌گوید اگر روی این جزایر سرمایه گذاری شود مقدمه توسعه یافتگی ایران در تمام ابعاد می‌شود و همچنین مقدمه حضور ایران در عرصه‌های بین المللی به صورت راهبردی خواهد شد.

ضمن اینکه اگر جزایر ایران از حالت خامی خارج شوند و سرشکلی به خودشان بگیرند می‌توانند نقش به سزایی در آرایش جمعیتی ایران ایجاد کنند؛ در واقع هرکدام از این جزایر می‌تواند به طور میانگین پذیرای میلیون‌ها شهروند ایرانی باشد.

///

جزایری مثل هندورابی، هرمز یا جزیره قشم به وسعت کشور بحرین هستند

پزدان پناه بر این باور است که جزایر کشورمان در مجموع قابلیت جاسازی بیست میلیون نفر جمعیت را دارد، اما در شرایط فعلی خالی از سکنه هستند. جزایری مثل هندورابی، هرمز یا جزیره قشم به وسعت کشور بحرین هستند، اما جمعیتش کمتر از ۲۵ درصد جمعیت بحرین است.

او معتقد است که جزیره‌ای مانند قشم علاوه بر ویژگی‌های منحصر به فرد جغرافیایی، کارشناسان به آن لقب بهشت زمین شناسی دنیا را هم می‌دهند رفیت توسعه پایدار را نداریم باید کاری کنیم توسعه پایدار با تمام ویژگی‌ها انجام شود.

یزدان پناه می‌گوید استقرار جمعیت در جزایر و مناطق جنوبی کشور می‌تواند امنیت این مناطق را هم حفظ کند؛ او چابهار را هم یکی دیگر از طرفیت‌های کشورمان خواند و گفت: چابهار می‌تواند نقش کشور سنگاپور را به طور کامل در منطقه غرب آسیا بازی کند همچنین جزیره خارک و بوشهر هم‌ظرفیت‌های بکری دارند.

این کارشناس مسائل جغرافیا در پاسخ به این سوال که چرا دولت قدمی برای توسعه این منطقه بر نمی‌دارد، اظهار کرد: باید انگیزه ایجاد شود یکسری قوانینی که سرمایه گذاری را در آنجا سخت کرده، برداشته شود باید شرایط را برای توسعه فراهم کنیم اگرنه کشور‌های همسایه کشورمان از ما در توسعه جزایرشان و بهره بری گردشگری سبقت خواهند گرفت.

گزارش از عطیه آقابابایی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۵ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
بی عرضگی و‌بی کفایتی حاکمان است. ۸۰ درصد جمعیت کشور رو در شهرهای در حال انفجار تهران و مشهد و اصفهان و شیراز جای دادند که نه آرامش دارند و نه امنیت و نه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۷ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
حیف نفت و پولی که دست این مسئولان بی‌کفایته
Canada
ناشناس
۲۰:۴۱ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
اگر دولت در این مکانها سرمایه گذاری کند
دیگه ملت به کشورهای همسایه نمیروند و
کلی سرمایه از کشور خارج شود
باعث میشه کلی کار ایجاد شود
باید درصدی از بودجه در این مکان سرمایه گذاری بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۹ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
به این میگن کفران نعمت یاعدم مدیریت صحیح در بکارگیری این غناعم خدادادی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۸ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
اگر اینا دست امارات بود بهشت جهانگردی بود دست ما که هست مردمش نون شب ندارن کاش میشد اجاره میدادیم به اونا
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۹:۳۵ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
آقای یزدانپناه چرانمیروند در جزیره زندگی کنند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۷ ۲۸ مهر ۱۳۹۹
بیست میلیون نفر جمعیت؟ بیخیال بایا مگه میخوای این جمعیت رو شونه به شونه هم جا بدی
آخرین اخبار