مدیر اجرایی انجمن خوشنویسان ایران مطرح کرد؛

کرونا جان تعدادی از خوشنویسان را گرفت/ تاکنون هیچ کمک مادی از جانب دولت دریافت نکرده ایم

عارف براتی گفت: از زمانی که اعلام خسارت کردیم تا همین الان که حدود ۸ ماه از سال میگذرد، هیچ کمکی از طرف دولت دریافت نکرده ایم.

عارف براتی مدیر اجرایی انجمن خوشنویسان ایران درباره فعالیت‌های فعلی این انجمن به خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: امروز که یکی از روز‌های هفته خوشنویسی را سپری می‌کنیم، باید بگویم همانطور که کرونا کل جهان را فراگرفته است، به سراغ خوشنویسان هم آمد و متاسفانه ما در این چند وقت چند تن از استادان و مدرسان انجمن را از دست دادیم و تعداد دیگری هم موفق شدند که این ویروس منحوس را شکست دهند. در این هیاهو غم فراق استاد خوشنویسی و آواز ایران محمدرضا شجریان بار دیگر دل هنرمندان و مردم ایران را به درد آورد.

وی افزود: امسال چهارمین سالی بود که ستاد بزرگداشت هفته خوشنویسی را جهت گرامیداشت یاد هنرمندان درگذشته، ایجاد تحرک برای جامعه جوان خوشنویسی و همچنین طرح و بسط این هنر اصیل ایرانی تشکیل دادیم. باتوجه به اینکه امسال موضوع کرونا وضعیت تمامی ستاد‌ها و نهاد‌ها را مختل کرده است، ما هم برنامه‌های هفته خوشنویسی را در بستر فضای مجازی تدوین و برگزار کردیم.

نگاهی به هفته خوشنویسی در فضای مجازی

براتی تشریح کرد: طراحی و چاپ پوستر تبلیغاتی، دیدار با خوشنویسان پیشکسوت حتی به صورت لایو در اینستاگرام، دیدار با مدیران فرهنگ و ارشاد سراسر کشور، برگزاری نمایشگاه‌های آثار خوشنویسان عضو شعب در سراسر کشور در فضای مجازی و حضوری، برگزاری کارگاه‌های خوشنویسی، کاغذسازی، رنگ آمیزی، مرکب و... هم به صورت حضوری هم مجازی، انجام برنامه‌های متنوع در فضای باز و پارک‌ها و یا از طریق فیلم در فضای مجازی، برنامه کوهنوردی و صعود به قله هزار در استان کرمان و تشویق خوشنویسان نابغه، شرایط خاص، کهنسال وخردسال در سراسر کشور از برنامه‌های مهم هفته خوشنویسی سال جاری است که تعدادی از آن‌ها برگزار شده و تعدادی هم در حال برگزاری است.

وی ادامه داد: در اولین روز از هفته خوشنویسی طبق سال‌های گذشته، اساتید و هنرمندان بر سر مزار گذشتگان این هنر  حاضر شده و یاد آن‌ها را گرامی داشتند. نقطه عطف برنامه‌های ستاد امسال، ارسال بیش از ۳۰۰ پرونده از سوی متقاضیان دوره استادی است که ارزشیابی آن‌ها در حال انجام است.

مدیر اجرایی انجمن خوشنویسان ایران در خصوص کمک‌های مالی وزارت ارشاد به این انجمن به مناسبت هفته خوشنویسی و همچنین جبران خسارت‌های ناشی از کرونا گفت: این تشکیلات مستقل و متکی به خود است. ما از بودجه دولت بی بهره هستیم. شاید هر چند وقت یکبار، کمک ناچیزی پرداخت شود.

کرونا جان تعدادی از خوشنویسان را گرفت/ تاکنون هیچ کمک مادی از جانب دولت دریافت نکرده ایم

وی افزود: انجمن خوشنویسان ایران اولین نهادی بود که پس از شیوع کرونا، با وزارت ارشاد مکاتبه و از آنان درخواست کمک کرد. حتی جلسه‌ای هم با حضور مسئولین دولت برگزار و قول‌هایی داده شد. اما از زمانی که اعلام کردیم ۱۴۰۰ نفر کادر، پرسنل و مدرس این تشکل در سراسر کشور شغل خود را از دست داده اند، تا همین الان که حدود ۸ ماه از سال میگذرد، هیچ کمکی از طرف دولت دریافت نکرده ایم.

براتی توضیح داد: حتی ما پیشنهاد دادیم که اگر حمایت از هنرمندان برای دولت مقدور نیست مبلغ ۱ میلیارد تومان به ما قرض بدهید و یکسال دیگر پس بگیرید، اما این پیشنهاد را هم قبول نکردند. خوشبختانه انجمن خوشنویسان با پیشینه و اقتداری که داشت، توانست در این مدت گلیم خود را از آب بیرون بکشد، اما هنر‌های دیگر کاملا رو به تعطیلی رفتند. انجمن خوشنویسان با هزار زحمت باز است و امیدوارم با توجه ویژه مسئولین به این هنر، وضعیت خوشنویسان بهتر از الان شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا بودجه دوسالانه خوشنویسی که قرار بود برای حمایت از هنرمندان صرف شود، در اختیار انجمن قرار گرفته است یا خیر بیان کرد: تاجایی که من اطلاع دارم، مبلغی تحت عنوان بودجه دوسالانه خوشنویسی به انجمن پرداخت نشده است. همانطور که پیش‌تر توافق کردیم، قرار است که این مبلغ به دستگیری از خوشنویسان آسیب دیده اختصاص یابد، اما تاکنون اتفاقی نیفتاده است.

این خوشنویس نام آشنا با بیان اینکه از زمان شیوع کرونا حدود ۷۰ درصد از کارکنان و مدرسان انجمن خوشنویسان بیکار شده اند اظهار کرد: کلاس‌ها با کیفیت عالی در فضای مجازی در حال برگزاری هستند، اما با این حال حدود ۲۵ درصد از هنرجو‌های انجمن ریزش کرده اند. یکی از دلایل این ریزش هم توجه انجمن به خانواده‌های کم بضاعت است. شهریه‌های کلاس‌ها بسیار پایین است. البته باید این را هم در نظر گرفت که وضعیت اقتصادی خانواده‌ها در این روز‌ها بسیار نامساعد است. طبیعی است که در حال حاضر اولویت یک خانواده خوراک و پوشاک باشد و شاید در وهله دهم هم به هنر فکر نکنند.

دستاوردهای قدیمی ترین انجمن هنری ایران بعد از انقلاب

وی در ادامه خلاصه‌ای از دستاورد‌های انجمن خوشنویسان در این سال‌ها را تشریح و بیان کرد: انجمن خوشنویسان در سال ۱۳۲۹ با نام کلاس‌های آزاد خوشنویسی فعالیت خود را آغاز کرد و در سال ۱۳۴۶ به ثبت رسید. این انجمن تا سال ۵۷، کلا ۵ شعبه داشت، اما تعداد شعبه‌های آن بعد از انقلاب و تا الان به ۳۴۵ رسیده است. انجمن قبل از انقلاب ۳۶ کلاس داشت، اما امروز ۱۳۰۰ کلاس داریم. استادان قبل از انقلاب کلا ۱۰ نفر بودند، اما امروز ۳۱۸ استاد داریم و همین الان هم پرونده ۳۰۰ متقاضی مرحله استادی در دست بررسی است.

مدیر اجرایی انجمن خوشنویسان ادامه داد: فارغ التحصیلان رتبه‌های هفت گانه انجمن قبل از انقلاب کلا ۲۱۸ هزار و ۴۸۷ نفر بودند در حالی که امروز این عدد به یک میلیون و سیصد و بیست و چهار هزار و نهصد و پنجاه و شش نفر رسیده است. البته این آمار کلی است. پشت این عدد و ارقام، زحمات یک تشکیلات نهفته است. باید در وهله اول درنظر بگیریم که این نهاد وابسته به بودجه نیست و خودش میتواند فعالیت هایش را ادامه دهد. این نهاد، نهادی است که تلاش میکند از هنر به اندازه وسع خودش صیانت کند. یعنی از درآمد خود برای خودش خرج می‌کند. با کمترین هزینه، بیشترین کیفیت آموزشی را ایجاد کرده است.

وی افزود: تولید آثار مختلف تالیفی هم کار دیگری از این انجمن است. ما در سال حداقل ۳۶۰ کتاب در حوزه خوشنویسی به چاپ می‌رسانیم. علاوه بر این، کمیسیون‌ها را هم داریم. اما کمیسیون‌ها هزینه بر هستند. زیرا اگر بخواهیم به طور مثال کمیسیون پژوهش را فعال کنیم نیاز به بودجه دارد که ما نداریم؛ بنابراین همچنان تاکید می‌کنیم که تداوم فعالیت‌های یک تشکل نیازمند حمایت ارگان‌های بزرگ‌تر است.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار