سفیر روسیه: مسکو و واشنگتن در آستانه یک رقابت تسلیحاتی قرار دارند

سفیر روسیه در واشنگتن اعلام کرد مسکو تمام تلاش خود را برای جلوگیری از یک رقابت تسلیحاتی جدید با آمریکا به کار می‌گیرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه آرتی عربی، آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن می‌گوید مسکو تمامی تلاش خود را برای یادآوری لزوم برگزاری مذاکره به واشنگتن در جهت جلوگیری از رقابت تسلیحاتی تازه بکار می‌گیرد.

آناتولی آنتونوف روز یکشنبه با یادآوری اینکه هنوز تلاش‌های دولت روسیه برای انعقاد توافق تسلیحاتی با آمریکا نتیجه‌ای به دنبال نداشته، گفت روسیه و آمریکا بیش از هر زمان دیگری به یک نبرد تسلیحاتی نزدیک شده اند. مقامات آمریکا معتقدند که در این نبرد پیروزی از آن این کشور خواهد بود. آن‌ها همچنین مُصر به نتیجه دادن سیاست‌های پیشین خود در جهت نابودی اقتصاد روسیه هستند.

دیپلمات ارشد روسیه در واشنگتن در ادامه افزود بار‌ها تلاش کرده ام تا خطر این روند را عنوان کنم و بر لزوم برگزاری مذاکره تاکید کنم. اما تلاش‌های روسیه برای متقاعد کردن مقامات آمریکا تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است.

مشاور امنیت ملی آمریکا روز جمعه پیشنهاد رئیس جمهور روسیه مبنی بر تمدید پیمان استارت نو را رد کرد. اوبرایان طی اظهاراتی این پیشنهاد رئیس جمهور روسیه را غیرسازنده عنوان کرد. ولادیمیر پوتین روز جمعه پیشنهاد داد تا معاهده تسلیحاتیِ «استارت نو» یک سال دیگر تمدید شود.

روسیه به دنبال تمدید پیمان استارت نو با آمریکاست، پیمانی که در فوریه آینده به پایان می‌رسد. اما آمریکا علاوه بر توقف ساخت انبار‌های کلاهک هسته‌ای از سوی دو کشور، خواستار متعهد شدن روسیه به مذاکرات مربوط به توافق تسلیحات هسته‌ای با چین است. نماینده تسلیحاتی دولت آمریکا اخیرا با تاکید بر خواست ترامپ برای انعقاد توافق با روسیه تا پیش از انتخابات نوامبر، هشدار داد پس از انتخابات، روسیه مسیر دشوارتری برای توافق پیش رو خواهد داشت.

پیمان استارت نو (New START) توافق کاهش تسلیحات استراتژیک دو جانبه میان آمریکا و روسیه است که روز هشتم آوریل ۲۰۱۰ (فروردین ۱۳۸۹) میان رئیس جمهور وقت آمریکا و همتای روسی او در شهر پراگ، پایتخت جمهوری چک به امضا رسید. بر اساس این پیمان، دو طرف با کاهش زرادخانه هسته‌ای خود موافقت کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار