کشت مخلوط تریتیکاله و کلزا در میاندورود

مدیر جهاد کشاورزی میاندورود از کشت مخلوط تریتیکاله و کلزای علوفه‌ای در ۱۳ هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، سید اسماعیل علوی مدیر جهاد کشاورزی میاندورود از کشت ۱۳.۵ هکتاری مخلوط تریتیکاله و کلزای علوفه‌ای در زمین‌های کشاورزی شهرستان میاندورود خبر داد.

او گفت: تریتیکاله غله جدیدی است که به وسیله انسان و در نتیجه تلاقی ژنوم‌های گندم و نام تریتیکاله از نام علمی گونه‌های بوجود آورنده آن گرفته شده است.


بیشتر بخوانید


علوی ادامه داد: تریتیکاله، گیاهی است یکساله یا کمی بیشتر از یکسال و تیپ عمومی آن شبیه گندم است و در مقایسه با گندم از قابلیت رشد و مقاومت بیشتری برخوردار بوده و نسبت به شرایط آب و هوایی و زمین برای پهنه‌های نامناسب توصیه شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میاندورود افزود: تریتیکاله از طرفی واجد خصوصیات مطلوب چاودار از جمله رشد سریع و قابلیت تولید در اراضی فقیر و کم بازده است و از سوی دیگر دارای خصوصیات برتر کیفی و زراعی گندم است که به علت داشتن ظرفیت بالای تولید و تغذیه در تامین بخشی از نیاز علوفه‌ای کشور می‌تواند نقش مهمی ایفا کند.

او گفت: مقاومت به شوری، کاهش مصرف آب نسبت به گندم، عملکرد بالاتر نسبت به جو و حتی گندم، کشت در زمین‌های سنگلاخی و با حاصلخیزی کم و نیز سازگاری به دامنه وسیعی از اقلیم اعم از سرد و گرم از مزایای کشت تریتیکاله است که از قدرت رقابت اکولوژیک بیشتر با علف‌های هرز به دلیل رشد سریع‌تر برخوردار بوده است.

علوی گفت: برای تأمین علوفه دام، کشت مخلوط تریتیکاله و کلزای علوفه ای، سبب افزایش تراکم در واحد سطح و صرفه اقتصادی بیشتر نیز خواهد شد.

انتهای پیام/ م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار