وزیر ارتباطات خبر داد:

تولید تبلت دانش آموزی ساخت داخل از چند ماه دیگر

آذری جهرمی گفت: شرکت‌های استارتاپی ظرف چند ماه آینده می‌توانند تبلت ارزان قیمت تولید و در اختیار دانش آموزان قرار دهند.

به گزارش  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، صبح امروز محمدجوادآذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در هشتمین برنامه از سلسله برنامه‌های گفت وگو بر محور تحول و بهبود یادگیری که با حضور وزیر آموزش و پرورش، ۳۱ مدیرکل استانی و بیش از ۷۵۰ رئیس اداره آموزش و پرورش سراسر کشور که به صورت ویدئوکنفرانس و در بستر شبکه شاد برگزار شد، اظهار کرد: بر اثر شیوع کرونا، شرایطی در دنیا پیش آمد و سبک‌های زندگی به شدت تحت تاثیر قرار گرفت و یکی از حوزه‌هایی که تحت تاثیر قرار گرفت بخش آموزش کشور‌هاست که بسیاری از کشور‌ها آمادگی لازم را برای مواجهه با این پدیده را نداشتند.

او افزود: آموزش و پرورش تلاش‌های زیاد و ارزشمندی را در چند ماهه اخیر انجام داد و در استمرار آموزش دانش آموزان شاهد مجاهدت همه کادر آموزش و پرورش کشور بودیم و در این شرایط سخت معلمان صحنه‌های بزرگی از ایثار و فداکاری خود خلق کردند.

آذری جهرمی با اشاره خدمات معلمان در دوران کرونا، تصریح کرد: فرهنگیان همواره جزو طبقه پیشتاز جامعه هستند و مجاهدت هایشان از سایر نهاد‌ها کمتر نیست و باید این مجاهدت‌های فرهنگیان در ایام کرونا مستندسازی و در تاریخ ثبت شود.

او با گلایه از شایعه رایگان نبودن اینترنت شاد و سانسور شدن سخنانش در رسانه ملی افزود: اتفاقات خوبی در شبکه شاد افتاد و ظرفیت سازی خوبی انجام شد، هیچ پلتفرمی در کشور همانند شبکه شاد زیر بار اینترنتی نبوده و حتی این تعداد مخاطب نیز نداشته است، اما اشکالاتی هم دارد بنابراین همه باید برای رفعش مشکلات شبکه شاد تلاش کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: یکی از اشکالات شبکه شاد، عدم دسترسی سه‌ و نیم میلیون دانش آموز به این شبکه است و این موضوع برای آینده کشور خوب نیست؛ بنابراین همه تلاشمان را می‌کنیم تا این آمار کاهش یابد.

سنجش زیرساخت اینترنت کشور از طریق شبکه شاد

او با بیان اینکه امروز همه کشور تحت پوشش نسل سوم اینترنت قرار دارد و روستا‌های بالای۲۰ خانوار نیز به این شبکه متصل هستند، تصریح  کرد: آموزش‌های مجازی که از طریق شبکه شاد ارائه می‌شود، اولین شبکه‌ای بود که زیرساخت شبکه اینترنت ما را به طور جدی محک زد.

آذری جهرمی با اشاره به تفاهم‌نامه هوشمندسازی مدارس که در گذشته بین دو وزارتخانه منعقد شده، گفت: در هوشمندسازی مدارس، تجهیز مدارس بر عهده آموزش و پرورش و ارائه زیرساخت‌ها بر عهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است. تاکنون هوشمندسازی ۶۷ هزار مدرسه انجام شده است و در فاز بعد بیشتر مدارس را به فیبر نوری مجهز می‌کنیم؛ البته این کار در در روستا‌ها زمان بر است.

او افزود: در بحث خدمات اپلیکشن‌ها در آموزش و پرورش کار‌های خوبی انجام شده است و استارتاپ‌هایی خدمات صوتی، تصویری و دیجیتالی خوبی ارائه داده‌اند، اما این موضوع نیازمند سیاست‌گذاری از سوی آموزش و پرورش است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه استارتاپ‌ها ظرفیت خوبی دارند و می‌توانند در بخش‌های مختلف کمک کنند، بیان کرد: از شرکت‌ها حمایت کردیم و ظرف چند ماه آینده می‌توانند تبلت ارزان قیمت تولید و در اختیار دانش آموزان قرار دهند که قیمت این تبلت‌ها حدود دو تا سه میلیون تومان خواهد بود، اما این قیمت هم برای برخی خانواده‌ها دشوار است و باید در این زمینه چاره‌ای اندیشید.

او ادامه داد: با تعدادی از نهاد‌های حمایتی از جمله؛ بهزیستی، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرای فرمان حضرت امام ره، بنیاد برکت و ... هماهنگ کردیم و مقرر شد تا بخشی از تبلت مورد نیاز دانش آموزان مناطق محروم را تهیه کنند.

یارانه اینترنت رایگان؛ روزی ۳ میلیارد تومان

آذری جهرمی تصریح کرد: روزانه سه میلیارد تومان یارانه بابت اینترنت رایگان به آموزش و پرورش از طرف دولت پرداخت می‌شود، بیش از یک میلیون و۶۰۰ هزار نفر در زمان اوج مصرف از اینترنت رایگان استفاده می‌کنند.

او گفت: اینترنت رایگان را برای همه دانش آموزان و معلمان رسمی و غیررسمی ارائه دادیم، نیاز هر یک از کاربران در ماه حدود ۷ گیگابایت است، اما حدود۲۰ گیگابایت برای هر معلم طی سه ماه ارائه دادیم.

پیش بینی بار سنگین ترافیک در آذرماه

آذری جهرمی با اشاره به افزایش سرور‌ها و ظرفیت‌های اینترنتی، اظهار کرد: در ۴ قطب کشور باید سرور‌ها را توزیع کنیم و نیاز به استقرار سرور‌ها درهمه استان‌ها نیست؛ اما پیش بینی می‌کنیم در آذر بار ترافیکی سنگینی در شبکه اینترنت کشور داشته باشیم.

او از برگزاری جلسه با مسئولین شبکه شاد خبر داد و افزود: امیدواریم با تلاشی که انجام می‌شود این اپلیکشن خدمات را به طور مناسب و مورد رضایت خانواده‌ها و جامعه فرهنگیان ارائه دهد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه موظفیم اینترنت مدارس شهر‌های زیر۲۰ هزار نفر را رایگان کنیم، اما امروزه اینترنت همه مدارس را رایگان کردیم.

او با بیان اینکه دانش بیشتر دانش آموزان نسبت به فضای مجازی در مقایسه با والدین‌شان یکی از مشکلات و موانع در مسیر کنترل دانش آموزان توسط والدین است، بیان کرد: همواره تلاش می‌کردیم گوشی وارد مدرسه نشود، چون از آسیب‌های آن مطلع بودیم، اما امروز مدرسه وارد گوشی شده است و ناچار به استفاده دانش آموزان از گوشی تلفن همراه هستیم؛ بنابراین باید دوره‌های آموزش مهارت برای کنترل حضور کودکان درفضای مجازی ارائه شود.

او از تدوین نحوه کنترل والدین و معلمان در اینترنت خبر داد و افزود: باید دانش نسل قبل را افزایش دهیم و افزایش توانمندی خانواده‌ها در استفاده از فضای مجازی باید در دستور کار باشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در کنار آموزش و پرورش است، اما زحمت اصلی بر عهده فرهنگیان است و برای رفع مشکلات شبکه شاد تلاش می‌کنیم تا بهترین محتوا آموزشی در اختیار دانش آموزان در همه مناطق کشور قراردهیم تا عدالت آموزشی محقق شود.


بیشتر بخوانید


آذری جهرمی در پایان گفت: با پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش در خصوص افزایش استارتاپ‌ها در حوزه تعلیم و تربیت، آموزش معلمان و خانواده‌ها و ایجاد هنرستان‌های فناوری اطلاعات موافقم و نماینده‌ای برای این موضوع تعیین و تفاهم نامه‌ای امضا خواهیم کرد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۲۲:۴۹ ۲۷ مهر ۱۳۹۹
واقعا بدید یه شرکت ایرانی تبلت تولید کنه وموظف باشه قطعات یدکی هم داشته باشه کجایند شرکتهای قبلی که یکجا از چین وارد کرده بودند الانم نه اسمشون هست نه قطعاتشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۱ ۲۷ مهر ۱۳۹۹
یارانه اینترنت رایگان شاد....
از کجا اینترنت رایگان باید گرفت.....
شوخیه...