تفسیر قرآن؛

لیلةالمبیت؛ شبی که غیر از امام علی (ع) کسی برای پیامبر (ص) فداکاری نکرد + صوت

تفسیر اجمالی آیه ۲۰۷ سوره بقره و تفسیر امام حسن عسکری (ع) از این آیه را در این گزارش بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم می‌پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

وَمِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ

و بعضی از مردم از جان خود در راه رضای خدا درگذرند؛ و خدا با چنین بندگان رئوف و مهربان است.

فایل صوتی تلاوت آیه ۲۰۷ سوره بقره

تفسیر آیه ۲۰۷ سوره بقره

امام حسن عسکری (ع) می‌فرمایند: «وَمِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْرِی نَفْسَه»؛ یعنی کسی‌که از جان خود برای کسب رضای پروردگار گذشت و مطابق فرامین الهی عمل کرد و مردم را به اطاعت از پروردگار امر نمود و در این راه هر آزار و اذیّتی را تحمّل کرد.

او همچون کسی است که جانش را در ازای رضایت پروردگار معامله کرد و جانش را در عوض رضایت او تسلیم او نمود و دیگر برایش مهم نیست که پس از کسب رضایت خداوند چه بلایی بر سر او بیاید؟! و حال آنکه خداوند بر تمام بندگانش مهربان است.

امّا آنان که رضای پروردگار را می‌طلبند، خداوند ایشان را به بالاترین آرزوهایشان و حتّی به تمام چیز‌هایی که آرزویش را هم نداشتند، می‌رساند.

امّا آنان که در دین الهی مرتکب فسق و فجور می‌شوند، [خداوند]به ایشان مهلت داده، با آن‌ها مدارا کرده و به اطاعت خود فرامی‌خواند و هرکه بداند خداوند گناهانش را می‌بخشد، [از توبه‌کردن]امتناع نمی‌کند و توبه بزرگترین کرامت‌های خداوند را برایش (چنین بنده‌ای) به ارمغان می‌آورد.


بیشتر بخوانید


ابن ابی الحدید که از علمای قرن هفتم اهل سنّت است، در شرح نهج البلاغه خود آورده است:تمام مفسّران گفته اند این آیه درباره علی بن ابی طالب (ع) نازل شده است که در لیله المبیت در بستر رسول خدا (ص) خوابید؛ و این موضوع در حدی از تواتر است که جز کافر یا دیوانه آنرا انکار نمی‌کند.

مشرکانِ مکّه، قرار گذاشتند از هر قبیله‌ای یک نفر را برای کشتن پیامبر (ص) انتخاب کنند و آن حضرت را دسته جمعی از بین ببرند تا بنی هاشم به خونخواهی او قیام نکنند و با این عمل از دعوت پیامبر راحت شوند. پیامبر (ص) از نقشه‌ی آنان با خبر شد و علی (ع) برای اینکه پیامبر به سلامت از مکّه خارج شود، در بستر ایشان خوابید و این آیه در شأن آن حضرت نازل گردید.

همین که علی (ع) در آن شب خطرناک به جای پیامبر خوابید، خداوند به دو فرشته‌ی خود، جبرئیل و میکائیل فرمود:کدامیک از شما حاضرید فدای دیگری شوید؟! هیچکدام از آن‌ها حاضر نشدند. خداوند فرمود:اینک مشاهده کنید که چگونه علی بن ابی طالب علیهما السلام حاضر است جان خود را فدای رسول خدا کند.

گاهی باید برای احیای یک معروف ویا محو یک منکر، جان را تسلیم کرد. حضرت علی (ع) فرمودند:کسی که در راه امر به معروف و نهی از منکر کشته شود، یکی از مصادیق این آیه است.

پیام‌های آیه ۲۰۷ سوره بقره

۱-نا اهل، حرفش زیباست وانسان را به تعجّب وامی دارد، ولی مؤمن، عملش دنیا را متعجّب می‌کند. «مِنَ النّاسِ مَنْ یُعْجِبُکَ قَوْلُهُ»، «مِنَ النّاسِ مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ»

۲-یاد ایثارگران را زنده بداریم. «مِنَ النّاسِ مَنْ یَشْرِی»

۳-پیش مرگِ اولیای خدا شدن، یک ارزش است. «مِنَ النّاسِ مَنْ یَشْرِی»

۴-بزرگ‌ترین سود آن است که انسان بهترین متاع را که جان اوست به خالق خودبفروشد، آن هم نه برای بهشت و یا نجات از دوزخ، بلکه فقط برای کسب رضای او. «ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللّهِ»

۵-در راه خدا، استقبال از خطر و آمادگی برای جانفشانی همچون دریافت خطر است. با توجّه به شأن نزول آیه، ستایش از کسی است که جان خود را در معرض خطر قرار داد، هرچند حادثه‌ای اتفاق نیفتاد. «مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ...»

۶-رأفت خداوند، بهترین پاداش است. خداوند برای هرکاری پاداشی قرار داده است، امّا در این آیه می‌فرماید:خداوند رئوف است. «اللّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار